قدس آنلاین: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: باید اهتمام ویژه نسبت به فرهنگ سازی مناسب در راستای کاهش تصادفات از سوی مسولین ذی ربط صورت پذیرد.

اهتمام ویژه نسبت به فرهنگ سازی مناسب در راستای کاهش تصادفات

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، محمد حسین علی نیا در جلسه کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی راههای استان اظهار داشت: عامل انسانی یکی از عوامل بروز تصادفات است که با آموزشهای فرهنگی در این بخش می توانیم از بروز بسیاری از تصادفات پیشگیری کنیم.

علی نیا افزود: با توجه به نزدیک شدن ایام مسافرت های تابستانی و به منظور آگاه سازی  صدا و سیما تولید برنامه هایی با حضور عوامل پزشکی قانونی ونیروی انتظامی از طریق رادیو و تلویزیون را در دستور کار خود قرار دهد.
وی مطرح کرد: با توجه به آمار گزارش شده از سوی سازمان پزشکی قانونی استان بسیاری از تلفات و تصادفات در خراسان شمالی مربوط به موتور سواران است.
علی نیا ادامه داد: ایجاد فرهنگ سازی در خصوص استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین موتور سواری در راستای کاهش این نوع تصادفات موثر است.
*جانمایی پمپ بنزین سیار

وی در ادامه به نیاز استان در خصوص جانمایی پمپ بنزین سیار در محور بجنورد به جنگل گلستان اشاره داشت و افزود: پی گیری این مطلب از اولویت های و نیازهای استان در خصوص کاهش تلفات و تصادفات جاده ای در این محور است که استانداری این موضوع را به طور ویژه از طریق وزارت خانه مربوطه پی گیری خواهد نمود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در ادامه به پروژه مشترک استانداری خراسان شمالی و شرکت مخابرات استان اشاره کرد و اذعان داشت: پروژه Bluefi برای اولین بار در ایام نوروز سال 95 در راستای اطلاع رسانی در خصوص راه های استانی ، ارائه اطلاعات پزشکی و کمک های اولیه و . . . تدوین و تهیه شده است.
محمد حسین علی نیا مطرح کرد: در آینده به دنبال ارتقاء و بروز رسانی این برنامه و پوشش گسترده آن در سطح استان هستیم.
*کاهش تلفات حوادث رانندگی

در ادامه این جلسه مدیر کل پزشکی قانونی استان به ارائه آمار تلفات و مصدومین ناشی از تصادفات پرداخت و افزود: حوادث رانندگی در ایران دومین عامل مرگ و میر و اولین عامل مرگ های غیر طبیعی است.
بابک سلحشور گفت: ارائه آمار تصادفات از سوی اداره کل پزشکی قانون در سه بخش تصادفات درون شهری ، برون شهری جاده های آسفالته و اصلی استان و جاده های روستایی و خاکی است.
سلحشور ادامه داد: تعداد متوفیان ناشی از تصادفات در سال گذشته 257 نفر و تعداد مصدومین 3864 نفر بوده است.
بابک سلحشور ضمن اعلام این خبر افزود: از کل متوفیان تصادفات استان، 37 نفر در تصادفات درون‌شهر‌ی و مابقی در جاده‌های استان جان خود را از دست داده‌اند.
وی بیان داشت: میزان تلفات ناشی از حوادث رانندگی  نسبت به سال گذشته 4.0 درصد کاهش یافته است که ماحصل تلاش و  ویژه  مسولین ذی ربط است.
*جوانان بیشترین قربانیان تصادفات رانندگی

مدیر کل پزشکی استان اظهار داشت: متاسفانه در سال گذشته جوانان؛ ‌بیشترین ‌قربانیان تصادفات ‌رانندگی بوده و به طوری که 20 درصد کشته شدگان سن 20 تا 30 سال و 14 درصد 30 تا 40 سال  داشته اند.
بابک سلحشور ضربه به سر را به عنوان 82 درصد علت مرگ در تصادفات دانست و اظهار کرد: رعایت نکات ایمنی از قبیل بستن کمربند ایمنی و نیز استفاده از سیستم های ایمنی کنترل کننده می‌تواند تا حد زیادی از این قبیل مرگ‌ها جلوگیری کند.
سلحشور افزود: میانگین کشوری کاهش تلفات ناشی از تصادفات سالانه 1.7 در صد است و استان خراسان شمالی در سال گذشته با کاهش 0.4 درصدی این میزان در رتبه ای 19 ام کشور قرار دارد.
وی در ادامه به رشد 10.1 درصدی مصدومین ناشی از تصادفات اشاره داشت و ادامه داد: میانگین رشد سالانه کشوری در این زمینه 2.8 در صد است که با توجه به آمار ارائه شده استان خراسان شمالی در رتبه 28 ام کشوری قرار گرفته است.
* بیشترین تصادفات در ورودی بجنورد

در ادامه همچنین رییس پلیس راه خراسان شمالی گفت: شهرستان بجنورد بیشترین تصادفات در شعاع 10 کیلومتری ورودی شهرستان با 20 فقره تصادف منجر به فوت و 21 نفر متوفی داشته است.
علیرضا حسین زاده افزود: باید اقدامات و همکاری های لازم از سوی دستگاههای اجرایی مربوطه و مسولین ذی ربط در راستای کاهش این میزان تلفات صورت پذیرد.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.