دفتر مطبوعاتی رئیس اجرائی دولت افغانستان اعلام کرد که نخست وزیر چین در دیدار «عبدالله عبدالله» با حمایت از طرح ساخت خط آهن مشترک میان پنج کشور قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و چین اعلام کرد که اجرای این طرح برای افغانستان، چین و تمام کشورهای منطقه منافع کلان اقتصادی دارد.

حمایت پکن از ساخت خط آهن مشترک میان چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، براساس این گزارش که روز سه شنبه نسخه ای از آن به دفتر ایرنا در کابل ارسال شده، «لی کچیانگ» نخست وزیر چین در این دیدار افزوده است که طرح ایجاد خط آهن مشترک میان این پنج کشور یک طرح بزرگ اقتصادی است که نقشی حیاتی در منطقه خواهد داشت.
رئیس اجرائی دولت افغانستان بعدازظهر یکشنبه برای یک سفر سه روزه عازم پکن شد. عبدالله را در این سفر «صلاح الدین ربانی» وزیر خارجه، «همایون رسا» وزیر تجارت و صنایع، «فریده مومند» وزیر آموزش عالی، «عبدالرزاق وحیدی» وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات، «سید سعادت منصور نادری» وزیر شهرسازی، «اسدالله ضمیر» وزیر کشاورزی و آبیاری، «مصطفی مستور» مشاور ارشد و نماینده خاص رئیس اجرایی دولت افغانستان و شماری از نمایندگان مجلس همراهی می کنند.
دو کشور همزمان با سفر عبدالله به پکن، شش سند همکاری را به امضاء رساندند. این اسناد شامل دو توافق نامه، یک تفاهم نامه و سه یادداشت همکاری است که در حضور رئیس اجرائی افغانستان و نخست وزیر چین توسط وزیران دو کشور به امضا رسید.
همکاری در تولید و صادرات زعفران افغانستان میان وزیران کشاورزی دو کشور و همکاری فنی و مهندسی به ارزش پانصد میلیون یوان چینی میان وزیران خارجه طرفین به امضاء رسید.
براساس یک یادداشت تفاهم که وزیران خارجه دو کشور امضاء کردند، دو کشور برای احیای راه ابریشم همکاری خواهند کرد.
به گزارش دفتر مطبوعاتی رئیس اجرائی دولت افغانستان، سه سند دیگر شامل یادداشت همکاری در زمینه دانشگاهی، کمک بشردوستانه 50 میلیون یوان چین به افغانستان و آخرین سند، یادداشت همکاری آغاز مطالعه و ارزیابی ساخت مسکن ارزان قیمت برای ماموران دولتی افغانستان است.
این سه سند را نیز وزیران خارجه دو کشور امضاء کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.