معمای آلبانی باعث شد تا خاطرات تلخ روز‌های سال ۶۰ در ذهن مردم زنده شود و دسیسه‌های خونبار آمریکا در ذهن مردم دوباره نقش ببندد.

 «معمای آلبانی» و پرونده آغشته به خون . . . + تصاویر
به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هفتم تیرماه 1360 بود که در پی بمبگذاری تروریست‌ها در در دفتر حزب جمهوری اسلامی 75 نفر از اعضای این حزب به شهادت رسیدند.
 
زمانی که اعضای حزب در ساعت ۲۰:۳۰ گرد هم آمده و جلسه با سخنرانی سید محمد بهشتی آغاز شده بود و او می‌گفت: «ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره‌سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند.
 
تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند انتخاب شوند...» به یکباره همه چیز تیره و تار شد و انفجار بمب سالن اجتماع را ویران کرد.
 
اجرای این عملیات را محمدرضا کلاهی به عهده داشت که خود از نیروهای خدماتی حزب به شمار می‌آمد. او پس از انفجار توانست فرار کند و بعد از آن راهی فرانسه شد و امروز با اینکه از مجاهدین بریده است ولی به دلیل سابقه‌اش امکان زندگی علنی را ندارد.
 
«معمای آلبانی» و پرونده آغشته به خون . . . .
 
*انفجار به گفته یکی از نجات یافتگان
 
مرتضی محمدخان که از این انفجار جان به در برده است این واقعه را چنین شرح می‌دهد: «بهشتی هم پشت همین میز نشسته بودند و مدت کوتاهی از شروع جلسه نگذشته بود که بمب عمل کرد و دفتر حزب منفجر شد، در ردیف جلوی من محمد منتظری نشسته بود، باغانی و قندی هم در اطراف من بودند. جواد سرافراز، در ردیف پشت من بود... وقتی بمب منفجر شد ما یک زردی‌ای دیدیم و دیوار را من دیدم که زرد شد و انفجار... در آن شرایط همه قرآن می‌خواندند و ناله هم شنیده می‌شد ولی بیشتر همه قرآن می‌خواندند و شهادتین می‌گفتند، صداها به تدریج کمتر می‌شد، و بعد هم از بالا مثل اینکه یک جرثقیل آوردند که این طاق یک‌تکه را بردارند.
 
جرثقیل نتوانست سقف را بلند کند و زنجیرش پاره شد و دوباره این طاق افتاد روی آوار، البته در این شرایط افراد در لابه‌لای صندلی‌ها قرار گرفته بودند. عبدالکریمی نماینده لنگرود، که در حال قرائت قرآن بود، در همین شرایط شاید با افتادن مجدد طاق، شهید شد. از بعضی دوستان دیگر هم صداهایی می‌آمد، بعداً متوجه شدم که تقریباً سرم روی سینه آقای باغانی بود و این بنده خدا داشت به لقاءالله می‌رفت.
 
صداها، از هزاران نفری که روی پشت‌بام ایستاده بودند شنیده می‌شد، که هیچ کاری هم از دستشان برنمی‌آمد. گویا در فضای روی طاق گرد و خاک بوده، این‌ها با پاشیدن آب، قصد رفع کردن گرد و خاک را داشتند، غافل از اینکه این کار تمام منافذی که برای تنفس ما وجود داشت مسدود می‌کرد. با حدود ۴ ساعت، احساس کردم که مقداری راه تنفس ایجاد شد و دست چپم را از زیر خاک بردم بالا و دست مرا پیدا کردند.»
 
این حادثه شش روز پس از عزل بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری صورت گرفت. روز سه‌شنبه 30 /3 /1360 طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر در مجلس شورای اسلامی بررسی و با 177 رای موافق، 12 رای ممتنع و یک رای مخالف تصویب شد و روز اول تیرماه، حضرت امام خمینی(ره) حکم عزل بنی‌صدر را از مقام ریاست جمهوری صادر کردند.
 
سازمان مجاهدین خلق پس از این وقایع، در 30 خرداد 1360، اعلام كرد كه فعالیت‌های این سازمان وارد فاز نظامی شده است، موج این فعالیت‌ها به قدری گسترده بود كه از مردم عادی در كوچه و خیابان تا مسوولین شاخص نظام را در بر گرفت.
 
سه روز قبل از وقوع این حادثه، محمد جواد قدیری، عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق و طراح اصلی انفجار مسجد ابوذر که در آن
آیت‌الله خامنه‌ای، امام جمعه وقت تهران مورد سوءقصد قرار گرفت، به دوستان خود با اطمینان خبر داده بود که «روز هفتم تیر» کار یکسره خواهد شد.
 
*عامل واقعه هفتم تیر چه کسی بود؟
 
یک هفته بعد از انفجار،‌ هویت عامل آن شناسایی شد و طی اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعلام مشخصات وی از مردم برای دستگیری او درخواست کمک شد: " ... در تحقیقات مشخص شد که این عمل وحشیانه توسط سازمان آمریکایی مجاهدین خلق تدارک دیده شده و یکی از افراد مؤثر در این جنایت فردی است به اسم «محمدرضا کلاهی صمدی» که مشخصات نامبرده بدین شرح اعلام می گردد: محمدرضا کلاهی فرزند حسن متولد 1338 دارنده شماره شناسنامه 1251، دانشجوی سال اول رشته برق دانشگاه علم و صنعت ایران و دارای دیپلم ریاضی از دبیرستان بامداد واقع در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان گلشن، که نامبرده در حین وقوع حادثه متواری شده است."
 
سخنگوی وقت سپاه نیز در مصاحبه ای با ارائه توضیحات بیشتر در مورد نتایج تحقیقات گفت: "بمب گذاری از ناحیه سازمان مجاهدین خلق، این گروه وابسته و مزدور آمریکایی صورت گرفته است. شکل و نحوه کار هم به این طریق بوده که به وسیله یک عامل نفوذی به نام محمدرضا کلاهی که در میان کارکنان حزب جمهوری اسلامی نفوذ کرده بود ... این بمب گذاری صورت می گیرد ... این بمب گذاری خیلی ساده و به نوعی بوده که هر کسی می توانسته این کار را انجام بدهد. به جهت این که فرصت کافی داشته و یکی از بمب ها را در زیر تریبون قرار داده، بمب دیگر در کنار ستونی از سالن کار گذاشته .... "
 
حجت الاسلام محمدی ری شهری، اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در خاطرات خود آخرین و کاملترین اطلاعات منتشره درباره کلاهی را ارائه داده است: " محمد رضا کلاهی صمدی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 به سازمان منافقین پیوست. ابتدا در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت و پس از مدتی با خط دهی سازمان از انجمن اظهار بریدگی نموده، ضمن این که در همان مقطع با سازمان ارتباط تنگاتنگی داشته است به عنوان پاسدار کمیته انقلاب اسلامی ولیعصر تهران واقع در خیابان پاستور شروع به فعالیت و به تدریج با هدایت منافقین وارد حزب جمهوری اسلامی می شود.
 
*اعتراف رجوی به جنایت
 
بعد از سقوط رژیم بعثی صدام در عراق، نوارهای فیلمبرداری شده از ملاقات‌ها و مذاکرات فوق سری رجوی با مقامات اطلاعاتی و امنیتی این رژیم کشف شد و تعدادی از آنها در اروپا منتشر گردید. از جمله متن مکتوب پنج ملاقات رجوی طی سال های 1991 تا 2001 میلادی به همراه سی دی تصویری و صوتی آن در سال 1383 در قالب یک کتاب به ضمیمه سی دی،‌ در لندن انتشار یافت.
 
مسعود رجوی در یکی از این ملاقات‌ها صریحاً در مورد مسئولیت سازمان در انفجار هفتم تیر سخن می گوید. وی در دیداری با سپهبد طاهر جلیل حبوش رئیس سازمان کل اطلاعات عراق در سال 1999 میلادی (1378 شمسی) هنگام اشاره به سوابق روابط قبلی با آمریکا و فرانسه چنین می گوید: " همانگونه که اطلاع دارید من در سال های 1981 تا 1986 در پاریس بودم، در آن سال ها ... به ما تروریست نمی گفتند، هر چند که کاخ سفید و کاخ الیزه می دانستند، با کاخ الیزه هم ارتباط داشتیم، می دانستند که چه کسی حزب جمهوری را در ایران
منفجر کرد ... آنها می دانستند و خوب هم می دانستند،‌ ولی صفت تروریست هم به ما نزدند ."
 
«معمای آلبانی» و پرونده آغشته به خون . . . .
 
*یک زن از عوامل انفجار حزب‌ جمهوری بازداشت شد
 
3 روز پیش بود که سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به تلاش پلیس ایران و همکاری اینترپل از بازداشت یکی از منافقین که از عوامل انفجار حزب جمهوری بود در کشور آلبانی خبر داد.
 
سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به تلاش پلیس ایران و همکاری اینترپل در بازداشت یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین اظهار داشت: به دنبال همکاری‌های پلیس اینترپل و پیگیری‌های پلیس ایران، یکی از عناصر گروهک تروریستی منافقین که در انفجار حزب جمهوری دست داشت در کشور آلبانی شناسایی و دستگیر شد.
 
یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فرد دستگیر شده که از عوامل انفجار حزب‌ جمهوری بوده یک زن است و عامل اصلی همچنان تحت تعقیب قرار دارد.
 
*از کشمیری تا عطریانفر
 
در اخباری که در فضای مجاز منتشر شده بود، از مسعود کشمیری که در انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور 1360 دست داشت، به عنوان فرد دستگیر شده نام برده شد. خبری که خیلی زود تکذیب شد.
 
مسعود کشمیری از زمان انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رجایی و باهنر متواری بود و حالا کاربران فضای مجازی تصور کردند که او دستگیر شده است اما سخنگوی نیروی انتظامی بلافاصله به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که فرد دستگیر شده یک زن است.
بعد از این اعلام گمانه زنی‌ها در مورد هویت این زن آغاز شد و خیلی زود نام زهره عطریانفر به میان آمد.
 
*مقاومت آلبانی در استرداد متهم
 
بعد از اعلام خبر دستگیری این متهم از سوی سعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه بیشتر کشورها در استرداد مجرمان کوتاهی می کنند، افزود:‌ کشور آلبانی نیز پس از اعلام پلیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مجرم بودن عامل انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و دستگیر شدن این فرد در آلبانی، برای استرداد این خانم همکاری نمی کند.
 
وی گفت: به صورت معمول پلیس اینترپل ایران افرادی که اعلان قرمز دارند و یا جرمی مرتکب شده اند و در خارج از کشور به سر می برند بر اساس حکم قضایی به اینترپل جهانی اعلام می کنند که این روش از سال های پیش هم بوده است.
 
سردار اشتری افزود:‌ کسانی که در گروه های تروریستی بوده اند و یا جرمی مرتکب شده اند که مقام قضایی حکم تعقیب آنها را داده است، در این دسته قرار دارند.
 
*تکذیب بازداشت عطریانفر
 
وی با اشاره به خانمی که در خبرها به عنوان یکی از عاملان انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی عنوان شده است، بیان کرد:‌ این خانم هم جزء افرادی است که تحت تعقیب بوده است و به کشور آلبانی اعلام و دستگیر شده است و پیگیر استرداد وی به کشور هستیم.
فرمانده ناجا ابراز امیدواری کرد که همکاری های لازم از سوی کشور آلبانی برای استرداد این فرد صورت بگیرد.
 
سردار اشتری تصریح کرد: البته در سالهای قبل، کشورهای دیگر هم در استرداد مجرمان به کشور ما کوتاهی کردند و همکاری های لازم را نداشتند .
 
وی در پاسخ  به سئوالی که آیا فردی به نام کشمیری نیز دستگیر شده است؟ گفت: اسامی که اعلام شده است در رسانه ها درست نیست.
 
فرمانده ناجا همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر نسبت خانم دستگیر شده در کشور آلبانی با آقای عطریانفر این موضوع را تکذیب کرد.
 
*دستگیری با نیابت قضایی
 
بعد از این اظهارات اما دادستان تهران تمامی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها را نادرست دانست و گفت:  خبری که در روزنامه‌ها در این رابطه انتشار یافت اشتباه بود و فردی در آلبانی بر اساس نیابت قضایی ایران بازداشت شده و این فرد مرد نبوده بلکه خانمی بوده است و هنوز به ایران منتقل نشده است.
 
*نام تروریست زن بازداشت شده منتسب به منافقین بالاخره فاش شد
 
مهدی محمدی نوشت: فهيمه ارواني نام تروريستي است كه در آلباني دستگير شد اما ظاهرا آزاد شده و به ايران عودت داده نخواهد شد.
 
او از كادرهاي ارشد منافقين است و در ماجراي انفجار حزب جمهوري اسلامي دخيل بوده است.
 
مسعود كشميري هم گرچه بازداشت نشده، مكان زندگي او در آلمان روشن است و اگر دولت هاي اروپايي همكاري كنند بازداشت او هيچ دشوار نيست.
 
اين آخرين نمونه از همكاري سرويس هاي غربي با تروريست هاي نام و نشان داري است كه دستشان به خون بزرگان اين سرزمين آلوده است.
 
«معمای آلبانی» و پرونده آغشته به خون . . . .
 
*فهيمه اروانی کیست؟
 
کارشناسان و صاحبنظران "فهیمه اروانی" را یکی از نیروهای ویژه و نخبه گروهک تروریستی منافقین می دانند که سالیان طولانی بوده علیه جمهوری اسلامی ایران دست به اقدامات ضد امنیتی و مسلحانه زده اند. 
 
فهیمه اروانی مسئول و جانشین گروهک تروریست منافقین در سال ۱۳۷۲ یکی از زنانی است که نقشی مهم در شستشوی مغزی بسیاری از دختران و پسران جوان و اسارت فکری و فیزیکی نفرات جدید الورود داشته است.
 
جوانانی که با زور و فریب هایی چون دادن پناهندگی و کاریابی مدت ها بوده که در اسارتند و به بردگی گرفته شدند و یکی از مسببان اصلی گرفتاری ومسخ جوانان آنها  "فهیمه اروانی"  است.  
 
او یکی از نیروهایی بود که در تشکیل شورای مرکزی زنان گروهک تروریستی منافقین نقش داشت و هدف عمده آن اتصال  زنان سازمان تروریستی مذکور به "مسعود رجوی" برای حل مشکلات غریزی  رئیس سازمان تروریستی منافقین  بوده است. 
 
همچنین "فهیمه اروانی"  از نیروهایی بود  که به عنوان نماینده "مسعود رجوی" از  سلول های سازمان تروریستی منافقین بازرسی می کرد و گزارش کار آن را به رئیس گروهک تروریستی مذکور می داد.
 
یک عضو سابق گروهک تروریستی منافقین در گفت‌وگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون انتشار خبر ی در خصوص فهیمه اروانی و مسئله شناسایی و دستگیری وی طی روزهای اخیر گفت: موضوع دستگیری فهیمه اروانی قدیمی است و ربطی به مسائل این گروهک تروریستی و اقداماتشان در ایران ندارد. 
 
وی افزود: به هر حال محمد رضا کلاهی مسئول انفجار حزب و مسعود کشمیری مسئول انفجار ریاست جمهوری تحت حمایت آلمان هستند و تلاش ایران تاکنون برای استرداد سودی نداشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.