قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش قدس تصریح ‌کرد: شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی و پیگیری موضوع شکایت از آمریکا به دیوان دادگستری بین‌المللی در موضوع توقیف حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران است و به تناسب و در زمان مناسب اقدام خواهد کرد.

شورای عالی امنیت ملی پیگیر شکایت از آمریکاست

خبرنگار ما از محمدباقر نوبخت پرسید: رئیس جمهور اعلام کرد، از دولت آمریکا شکایت خواهیم کرد، اما این شکایت در حالی که احکام دادگاه‌های ایران علیه دولت آمریکا در عمل به نتیجه‌ای نمی‌رسد، اما دولت آمریکا به سهولت قادر است از دارایی‌های ایران برداشت کرده و آنها را توقیف کند، چه ضمانت اجرایی دارد؟
نوبخت در پاسخ  با بیان اینکه اکنون تلاش ما این است که منابع بانک مرکزی برای مصادره در دسترس دادگاه‌های آمریکایی قرار نگیرد، افزود: البته بخشی از این مسایل سیاسی است و با توجه به اینکه ما احکام بیشتری را از محاکم خود در اختیار داریم، از ابزارهایمان به تناسب و در زمان معین استفاده خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: در بیانیه‌ای که از سوی کارگروه صیانت از اموال ارزی جمهوری‌اسلامی ایران صادر شده‌است، روشن شده با چه سازوکاری می‌توانیم نسبت به استیفای یک میلیارد و 750 میلیون دلاری که به پرونده 2 میلیارد دلاری معروف شده است، اقدام کنیم.
نوبخت همچنین در مورد چهره‌هایی که به عنوان مقصر این پرونده مطرح شده‌اند، ادامه داد: این موضوع در شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود که مباحث داخلی آن به قوه قضاییه منعکس شده است و مقتضی نیست دولت قبل از قوه قضاییه اقدامی داشته باشد و منتظریم در چارچوب قانونی آن‌هایی که قصوری داشته‌اند، مورد پیگیری قرار گیرند.

 محدودیت
وام 20 میلیونی ازدواج
سخنگوی دولت در مورد اعطای وام 20 میلیون تومانی ازدواج، گفت: هم اکنون شماری در نوبت هستند و امسال نیز شمار دیگری به آنان افزوده می‌شوند و رقم پرداخت‌ها محدود است و هرچه گستره آن را اضافه کنیم، محدودیت این منابع بیشتر خواهد شد. البته علاقه‌مندیم با فوریت وام ازدواج داده شود؛ زیرا پرداخت وام ازدواج از اولویت‌های نظام بانکی کشور است.

 بنزین دونرخی می‌شود؟
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره دو نرخی شدن بنزین و شایعات اخیر درباره نرخ دوم این فرآورده هم با یادآوری اینکه مصوبه مجلس هنوز به دولت ابلاغ نشده است، گفت: در حکم جدید مقرر شده است بنزین همچنان به صورت کارتی و به قیمت سال قبل باشد.
وی تصریح‌کرد: اما نسبت به سهمیه‌ای که دولت اعلام می‌کند، مازاد بر آن بر مبنای قیمت تمام شده محاسبه شود، اما دولت موافق دو نرخی کردن بنزین نیست و آن را فسادآور می‌داند.
نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره دلیل صدور مجوز واردات سه قلم کالا از جمله گندم به کشور، گفت: این مجوز برای واردات، موقتی است تا به محصولات فرآوری شده تبدیل شود و دوباره آن را صادر کنیم و در واقع قصدمان فرآوری و صادرات مجدد است.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خود از موضوع تمایل دولت جدید کانادا برای بازگشایی سفارت این کشور در ایران استقبال کرد و گفت: این استقبال در چارچوب منافع و مصالح کشور و سیاست ما برای گسترش روابط با دنیاست، بویژه آنکه دولت کانادا تصمیم دولت پیشین این کشور را در مورد ایران نکوهش می‌کند.
نوبخت در پاسخ به این پرسش که چرا خبر دستگیری یکی از عوامل انفجار نخست‌وزیری از سوی ناجا اعلام شد و این بدان معناست که وزارت اطلاعات در این امر دخیل نبوده است؟ گفت: در ارتباط با این موضوع که وزارت اطلاعات چقدر فعال بوده قطعاً طبق وظایف و ماموریت‌های سازمانی خود نقش داشته است، اما گاهی تقسیم مأموریت انجام می‌شود و یکی از دستگاه‌ها به‌عنوان مثال ناجا یا وزارت کشور آن را اعلام می‌کند.

 اجازه دهید گزارش نهایی اعلام شود
خبرنگار دیگری موضع دولت در مورد ریاست مجلس و دخالت برخی وزیران در رایزنی‌ها برای تعیین رئیس مجلس آینده را جویا شد که نوبخت در پاسخ گفت: با توجه به اصل تفکیک قوا و شرایط قوه مقننه و نمایندگان مجلس، دولت هیچ موضع جانبدارانه‌ای برای نامزدهای موجود ندارد و این مسأله مربوط به تصمیم نمایندگان است و اگر برخی وزیران اظهارنظری کرده‌اند به دولت ارتباطی ندارد، زیرا موضع رسمی دولت را من بیان می‌کنم.

 تنبیه مدیران صندوق بازنشستگی لشکری
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره جنجال اخیر بر سر پیامک سازمان بازنشستگی لشکری در مورد تأخیر در پرداختی مستمری بگیران این صندوق به دلیل انجام نشدن تعهدات دولت هم با تأکید بر اینکه این خبر نادرست بود و به دلیل تشویش اذهان بخشی از جامعه که برخی از آن‌ها قهرمانان ملی هستند و زمینه سوءاستفاده رسانه‌های خارجی را فراهم کرد، اقدامی مجرمانه و قابل پیگرد قضایی است، افزود: وزیر دفاع هم از این خبر کذب بسیار متأثر و مکدر بود و گفت برخوردهای تنبیهی لازم را انجام می‌دهد.                                                                                                                                         

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.