قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: چه بخواهیم باور کنیم و چه نخواهیم، تغییرات آب و هوایی- موضوع بحث برانگیزی که جز تیرگی و ناامیدی برای انسان‌ها و سیاره ای که آن را خانه خود می‌دانند، به دنبال ندارد- همه جا در اطراف ما مشهود است، تأثیرات انتشار گازهای گلخانه ای، آلوده کننده‌ها و دیگر عواملی که به این موضوع دامن می‌زنند، اغلب، عواملی منفی در نظر گرفته می‌شوند و واقعیت نیز همین است.

افزایش گازهای گلخانه ای، زمین را سرسبزتر کرده است

با این حال، به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، مطالعه تازه ای که در ژورنال «Nature Climate Change» منتشر شد، حاکی از آن است که افزایش میزان CO2 و گازهای گلخانه ای در جو، درحال تبدیل کردن زمین به سیاره ای سبزتر است. 25 تا 50 درصد از زمین‌های پوشیده از پوشش‌های گیاهی، در طول سه دهه گذشته، «سرسبزی چشمگیری» را تجربه کرده اند. در مقابل، فقط چهار درصد از پوشش‌های گیاهی زمین، در طول این دوره شاهد اتلاف و نابودی بوده اند.
به گفته محققان، این می‌تواند خبر خوبی برای محصولات گیاهی باشد که تاکنون شاهد 10 تا 15 درصد افزایش بازدهی بوده اند. در گزارشی که «بنیاد سیاست گرم شدن جهانی زمین» انگلیس، منتشر کرده، آمده است: «دی اکسید کربن، گیاهان را بارور می‌کند و انتشار این گاز از سوخت‌های فسیلی، تاکنون تأثیرات سودمند زیادی بر محصولات گیاهی داشته و بازده آن‌ها را 10 تا 15 درصد افزایش داده است.» براساس این گزارش، تأثیرات جهانی بارور کنندگی گاز CO2، ارزشی معادل 140 میلیارد دلار در سال در سطح جهان داشته است. «رانگا میننی» استاد دانشگاه «بوستون» و یکی از نویسندگان تحقیقِ انجام شده، می‌گوید: «ما توانسته‌ایم با استفاده از مدل‌های رایانه ای- که رشد گیاهان را به شکلی که در داده‌های ماهواره‌ای مشاهده می‌شود، الگوبرداری می‌کند- بخش عمده افزایش سرسبزی جهانی را به تأثیرات حاصلخیزکنندگی افزایش سطح CO2 در جو زمین ارتباط دهیم.» محققان بر این باورند، رشد گسترده گیاهان و درختان جهان، سرعت تغییرات آب و هوایی را کندتر کرده است؛ زیرا گیاهان، بخشی از دی اکسید کربن اضافی را که صنایع و سبک زندگی انسانی به جو زمین پمپاژ می‌کند، جذب می‌کنند. در پی این نتیجه، شکاکان آب و هوایی استدلال می‌کنند که افزایش میزان CO2 در جو، در واقع به سود سیاره زمین بوده است.
به گفته کارشناسان، چندین عامل از جمله تغییرات آب و هوایی (8 درصد)، افزایش نیتروژن محیط (9 درصد) و تغییرات در مدیریت زمین (4 درصد)، در رشد پوشش گیاهی نقش داشته اند. با این حال کارشناسان عامل اصلی این رشد را استفاده اضافی گیاهان از CO2 منتشر شده از جوامع انسانی برای تقویت رشد خود می‌دانند (70 درصد).
دکتر «زایچون زو» از دانشگاه «پکینگ» چین و از نویسندگان این تحقیق، در اظهاراتی در این زمینه می‌گوید: «سبز شدن زمین درطول 33 سال گذشته، آن گونه که در این تحقیق گزارش شده است، برابر با اضافه کردن یک قاره سبز با وسعتی دو برابر وسعت ایالات متحده (18 میلیون کیلومتر مربع) به سرزمین‌های سبز جهان است و این میزان سرسبزی از این ظرفیت برخوردار است که تغییرات اساسی در چرخه آب و کربن در سیستم آب و هوایی ایجاد کند.» با این همه، کارشناسان معتقدند، تأثیرات حاصلخیزکنندگی گاز دی اکسید کربن، موقتی بوده و درطول زمان کاهش خواهد یافت. این سبب شده است، محققان پیشگام در عرصه مطالعات آب و هوایی، نتیجه گیری کنند که تأثیرات منفی افزایش گاز CO2، تأثیرات مثبت آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پروفسور میننی در این زمینه به «MailOnline» می‌گوید: «درحال حاضر حدود یک چهارم از 10 میلیارد تن دی اکسید کربنی که ما سالانه وارد جو می‌کنیم، در تنه درختان و در خاک‌ها ذخیره می‌شود، اما نمی دانیم که این فرایند چه مدت می‌تواند ادامه داشته باشد، ولی به طور قطع می‌دانیم که این ذخیره سازی موقتی است.» وی می‌افزاید: «آزمایش‌ها نشان
داده اند، تأثیرات بارورکنندگی CO2 یک تأثیر کوتاه مدت است و گیاهان در نهایت خود را با میزان بالاتر این گاز وفق خواهند داد.»

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.