این روزها نوشتن یک پایان نامه که مورد قبول اساتید راهنما واقع شود به یک معضل تبدیل شده است تا جایی که برخی دانشجویان برای بدست آوردن رضایت نهایی راه های مختلفی را برای تکمیل و نوشتن آن انتخاب می کنند.

رونق دکان پایان نامه فروش ها/ سرعت مسئولان بیشتر است یا متخلفان؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آرزوی پشت سرگذاشتن سد کنکور و قبول شدن در رشته مورد علاقه از یک طرف و سختی به پایان رساندن دوران تحصیلات تکمیلی خصوصا در بحث پایان نامه از طرفی دیگر ، باعث شده تا برخی دانشجویان در همان اواسط راه یا به بیان خودشان دوران اوج ، برای همیشه از میدان رقابت با هم رشته ای های خود فاصله بگیرند و یا برای از سر بازکردن نوشتن پایان نامه های خود از مراکز و افرادی کمک بگیرند که در ازای دریافت مبالغی هنگفت ، با کپی برداری یا همان سرقت های علمی پایان نامه هایی تکراری و بی ارزش ومحتوا را به آن ها ارائه می کند.
حالا از سودجویی افراد فرصت طلب که بگذریم ، اساتید راهنما هم در این میان بی تقصیر نیستند.این اساتید به اصلاح راهنما با آن که علاوه بر حقوق عادی خود مبالغی را هم به عنوان مسئولیت خود در قبال کمک به دانشجویان دریافت می کنند ، اما انگار گاهی بودن یا نبودنشان چندان هم تاثیر گذار نیست.
 وقتی عشق به تحصیل با زندگی شخصی عجین می شود
مریم که در رشته مترجمی زبان انگلیسی در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل است با آن که جز وظایف دانشجویی وظیفه سنگین بزرگ کردن دو کودک خردسالش را به گردن دارد اما باز هم از علاقه به تحصیل در رشته مورد علاقه اش گفت.
از نظر مریم علاقه و تمایلی که یک دانشجو به رشته تحصیلی خود دارد به خودی خود باعث می شود از جان و دل برای به پایان رساندن دوران تحصیلش بهره ببرد.او با ابراز خوشحالی و تمایل قلبی از داشتن استادی که به عنوان راهنما با وی همکاری می کند اظهار کرد : زمانی که خواستم واحد پایان نامه را اخذ کنم استاد راهنما توصیه کرد موضوعی را برای تکمیل و تحقیق انتخاب کنم که با آن زندگی کرده ام.
او که از ظاهرش هم به راحتی مشخص بود نسبت به مباحث دینی علاقه خاصی دارد ادامه داد : چون به قرآن و موضاعات و قصه های موجود در این کتاب آسمانی علاقه خاصی دارم  ترجمه قرآن را به عنوان موضوع پایان نامه ام انتخاب کرده ام ، اما هرچه به مراحل پایانی تکمیل آن نزدیک تر می شوم انگار دلتنگیم برای آن بیشتر می شود.چرا که آن را مانند کودکانم میدانم که برایشان زحمات بسیاری کشیده ام.
صحبت های مریم  من را به فکر فرو برد که آیا واقعا دوران کارشناسی ارشد به همین شیرینی است ؟ اگر این چنین است پس گلایه های بقیه دانشجویان ریشه در کجا دارد؟چرا برخی از آن ها از اساتید راهنمای خود آنقدر ناراضی هستند که به هر دری می زنند تا فقط یک پایان نامه هر چند بی محتوا رابه وی تحویل دهند؟

اساتیدی که بود و نبودشان فرقی ندارد
اما بهار که در رشته مهندسی متالوژی تحصیل می کند دل پری از این موضوع دارد. چرا که انجام فعالیت های عملی که از اساسی ترین وظایف آن ها در دوران کارشناسی ارشد است،جدا از سختی هایی که دارد هزینه های سنگینی را هم به دانشجویان این رشته تحمیل کرده است. به گفته بهار خرید مواد اولیه حتی به کمترین میزان آن هارا مجبور به پرداخت رقم های نجومی کرده است. با آن که این مواد حتی از خارج از کشور آن هم با کلی دردسر تهیه می شود اما باز هم کفاف انجام آزمایش هایشان را ندارد.
از بهار درباره نحوه همکاری استاد راهنمایش پرسیدم. او که انگار منتظر بود تا از یک راهی صحبت هایش را به گوش مسئولان دانشگاهی برساند اظهار کرد : متاسفانه استادی که تنها لقب راهنما را برای من و هم کلاسی هایم به یدک می کشد نه تنها هیچ مسئولیتی را در قبال کمک به ما نمی پذیرد به طوری که حالا دیگر بودن یا نبودنش انگار برایمان تفاوتی ندارد. در کنار این معضل ، دانشگاه هم به بهانه نداشتن و کمبود امکانات کافی برای انجام آزمایش های اساسی،  پیشنهاد حضور در واحدهای دانشگاهی دیگر را به ما داده است. علاوه بر آن شاهد آن بوده ام که اساتید راهنمای بسیاری از دوستانم درهنگام دفاع از پایان نامه های آن ها به جای توجه به عمق مطالب محو ایرادهای نگارشی و املایی می شدند !
کوتاهی اساتید راهنما در انجام وظایف اصلی شان تا حدی افزایش یافت که پس از بالا رفتن آمار نارضایتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی موضوع را از معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد جویا شدیم.
 
مسئولان چه چاره ای می اندیشند؟
ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تدوین فرآیند رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری این دانشگاه در حال ساماندهی است که نتایج بررسی آن زودی به همه واحدهای این دانشگاه  ابلاغ می‌شود.
وی افزود: در دستورالعمل مذکور، کمیته‌های راهبری برای رساله دانشجویان مقطع دکتری راه اندازی شده تا روند فعالیت دانشجویان برای رساله‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
با ادامه دار بودن داستان ناتمام و همیشگی مشکلات پایان نامه که به طور تقریبی 10 سال است که دانشجویان با آن دست به گریبانند انگار وقت آن رسیده است تا حداقل قانونی برای حل این معضل به تصویب برسد.چرا که سودجویی و تقلب برخی افراد تا حدی افزایش یافته که حتی آن دسته از دانشجویان که انگیزه به تکمیل وظایف خودبرای پایان نامه شان ندارند هم حاضر به پرداخت مبالغ سر به فلک کشیده برای پاس کردن واحد پایان نامه هایشان نیستند.
 
سارقان علمی به فکرجیب خود باشند 
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اظهار کرد: نظارت بر پایان نامه‌ها و همچنین رساله‌های دانشجویان این دانشگاه، از جمله مهم ترین برنامه های دانشگاه آزاد است و پیش بینی می شود با تدوین این دستورالعمل امکان بررسی فعالیت دانشجویان در زمینه پایان نامه‌ها فراهم شود.
وی با تاکید بر این که دستور العمل ساماندهی رساله‌ها و پایان نامه دانشجویان از گسترش تقلب‌ها و سرقت‌های علمی جلوگیری می‌کند یادآور شد:  اجرای این دستورالعمل به دنبال ساماندهی رساله‌ ها و پایان نامه دانشجویانی که در مقطع  دکتری و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند صورت می گیرد.
 
استادان بی مسئولیت به هوش بیایند
واشقانی فراهانی علاوه بر اشاره به موضوع پیگیری تقلب های علمی افزود : موضوع بی مسئولیتی اساتید راهنما در دانشگاه آزاد فقط مختص تعدادی از اساتید است به همین منظور قرار بر این است تا واحدهای دانشگاه در صورتی مشاهده هرگونه مورد در این زمینه موضوع را به وسیله تدوین یک گزارش برای پیگیری های اساسی به معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد ارسال کنند.
امید به این که با این چاره جویی های در نظر گرفته شده هم سدی در مقابل پیشرفت تساعدی متقلبان و سودجویان ایجاد شود و هم انگیزه دانشجویان برای نوشتن یک پایان نامه با موضوع مناسب افزایش یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.