۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 383331

قانون بودجه سال جاری از سوی رییس جمهور ابلاغ شده و حالا دولت باید در مورد بنزین تصمیم گیری کرده و نرخ دوم بنزین، میزان سهمیه و زمان اجرای آن را تعیین کند اما سخنگوی دولت افزایش قیمت بنزین را به صلاح نمی داند.

مجلس جدید برای بنزین تصمیم می‌گیرد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از از اقتصاد نیوز،اول خرداد ماه سال گذشته بود که سهمیه های بنزین خودروهای شخصی به کارت های سوخت واریز نشد و سهمیه خودروهای عمومی هم که واریز شده بود پس از چند روز غیر قابل استفاده شد و در واقع دولت با حذف سهمیه کارت سوخت بنزین را تک نرخی کرد.
در آن زمان وزارت نفت عرضه تک‌نرخی بنزین را از جمله اهداف کلانی اعلام کرد که به عنوان موفقیتی مهم به ثمر نشسته است، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز عرضه تک‌نرخی فرآورده‌های نفتی را گام و موفقیتی مهم در کارنامه این شرکت دانسته و گفته بود که با این اتفاق مهم، بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به نظارت و کنترل این فرآورده نفتی، تسویه حساب و تعامل با صاحبان مجاری عرضه سوخت، حل و فصل شد.
بر اساس این گزارش در حالی که با تک نرخی شدن بنزین دولت و وزارت نفت تصمیم به حذف سامانه کارت سوخت گرفتند  نمایندگان مجلس در جریان تصویب لایحه بودجه، بندی را الحاق کردند که بر اساس آن دولت را مکلف کردند حداکثر چهارماه پس از تصویب این قانون، قیمت تمام شده بنزین را براساس قیمت تحویل در بندر (فوب) خلیج فارس به اضافه هزینه‌های جانبی شامل ریزش، تبخیر، بیمه، انتقال، حمل، توزیع و عوارض قانونی موضوع جزء ٢ تبصره ماده ١٦ و بند ج ماده ٣٨ قانون مالیات بر ارزش افزوده و نرخ کارمزد مناسب پرداختی به جایگاهداران که از سوی دولت تامین می شود، به عنوان نرخ دوم تعیین و ابلاغ کند.
بنابراین درشرایطی که قانون بودجه از سوی رییس جمهور ابلاغ شده شمارش معکوس برای تعیین تکلیف قیمت بنزین نیز آغاز شده و بازار گمانه زنی درباره نرخ دوم بنزین داغ است، اما همچنان مسوولان وزارت نفت و مقامات دولتی مخالف دو نرخی شدن بنزین هستند.در این باره محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت معتقد است که اگر می خواهیم بنزین را دو نرخی کنیم، جایگاهها نیز باید محاسبات خود را با دو نرخ انجام دهند و مصرف کنندگان نیز دچار سردرگمی هستند؛ بنابراین ما قیمت تعادلی را مناسب تشخیص می دهیم.
وی با اشاره به اینکه با توجه به افت قیمت نفت و نزدیک شدن عرضه به قیمت FOB به نظر نمی رسد رقم افزونی را از افراد دریافت می کنیم، تاکید کرد: افزایش قیمت بنزین به صلاح مردم نیست و اگر به فرض قرار شد نرخهای ١٠٠٠ و ١٥٠٠ تومان وجود داشته باشد، دولت میانگین را محاسبه می کند ضمن این که دولت معتقد است افزایش قیمت بنزین بیش از ١٠٠٠ تومان به صرفه نیست.
در این باره عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به مخالفت دولت با بنزین دو نرخی اعلام کرده که ما مجری هستیم و اگر قانون مجلس ابلاغ شود، آماده اجرای مصوبه بنزین دو نرخی هستیم.
 به گفته او در زمان سهمه بندی نیز  به طور عموم نرخ دوم را محاسبه می کردند و معتقدیم دولت زحمات بسیاری کشید تا همه فرآورده ها را تک نرخی کند.
کاظمی با اشاره به اینکه دولت در حال تک نرخی کردن دلار است حال چرا باید بنزین دو نرخی شود از تلاش برای تک نرخی شدن بنزین در سال آینده خبر داده و گفته که اصلاح این روند از طریق لایحه دولت محتمل است زیرا مجلس چهار ماه برای اجرای این مصوبه به ما فرصت داده، است.
 با توجه به مخالفت دولت با دو نرخی شدن بنزین باید دید که آیا مجلس در اصلاحیه لایحه بودجه که پیش تر مشاور اقتصادی رییس جمهور به آن اشاره کرده و گفته بود که به مجلس جدید ارائه می شود، درخواست تک نرخی شدن بنزین را نیز به مجلس ارائه می دهد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.