در حالی که نشست‌های اخیر نفتی نتیجه‌ای به همراه نداشت و شرایط بازار قیمت نفت را در محدوده ۴۵ تا ۵۰ دلار نگه داشته است، پیش‌بینی می‌شود اگر عربستان شیطنتی نداشته باشد، اوپک می‌تواند به اجماع رسیده و شاهد نفت ۶۰ دلاری در سال‌جاری بود.

دستیابی ایران به جایگاه قبل از تحریم‌ها/ عربستان شیطنت نکند، نفت ۶۰ دلار خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، در چند روز اخیر اظهارات قابل تاملی از سوی برخی وزرای نفتی دنیا همچون وزیر نفت امارات مبنی بر درخواست اتخاذ تصمیم اوپک برای افزایش قیمت نفت و پیش بینی وزیر انرژی روسیه مبنی بر نوسان قیمت نفت در محدوده 45 تا 50 دلار در سال‌جاری، منتشر شده است، این اظهار نظرات در حالی بیان شده که تمام نگاه‌ها در پی شکست نشست نفتی دوحه، به سمت اجلاس آینده اوپک است، اجلاسی که تعیین خواهد کرد حجم تولید اوپک چه میزان باشد.
این تصمیم در شرایط فعلی که تولیدکنندگان غیراوپکی میزان تولید خود را کاهش داده‌اند به شدت بر روند افزایشی قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود.
با تمام این تفاسیر اما یک نکته بسیار مهم در اوپک وجود دارد و آن تصمیم نهایی و خروجی اجلاس اوپک بر مبنای نظر جمیع اعضا است، که با توجه به تشدید اختلافات میان ایران و عربستان احتمال آن می‌رود این دو کشور نگاهی به منافع مشترک خود در بازار نفت نداشته باشند و به یک تصمیم واحد دست پیدا نکنند.
در نشست نفتی دوحه که به نشست فریز نفتی معروف شده است، تمام کشورها به جمع بندی رسیده بودند که میزان تولید خود را در حد فعلی نگه دارند و این در حالی بود که اکثر اعضا توان افزایش میزان تولید به نسبت میزان فعلی را نداشتند، در کنار این موضوع ایران که با رفع تحریم‌ها به دنبال دستیابی به جایگاه گذشته خود در بازار نفت بوده و است و با توجه به میزان تولید و صادرات نفت در حال حاضر به خواسته‌های خود بسیار نزدیک شده است، در این نشست شرکت نکرد که چنین تصمیم قاطعی از سوی ایران به مذاق عربستان خوش نیامد و نشست را به شکست کشاند.
ایران به جایگاه خود قبل از تحریم‌ها دست پیدا کرده است
در این رابطه مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس بازار نفت در گفت‌و‌گو با میزان، در رابطه با وضعیت آینده بازار نفت و پیش بینی روند جلسه آینده اوپک، اظهار کرد: اوپک نشان داده است در بیش از 50 سالی که از عمر این سازمان می‌گذرد، زمانی که اعضای آن احساس خطر کنند منسجم شده و یک تصمیم واحد و مناسب اتخاذ می‌کنند.
وی با بیان اینکه اگر اعضای اوپک به دنبال افزایش قیمت نفت هستند، باید در بین اعضا حس خطر ایجاد شود، ادامه داد: اوپک بر مبنای تصمیم تمام اعضا فعالیت می‌کند و با توجه به شرایط تشدید اختلافات میان ایران و عربستان احتمال می‌رود که دو کشور به منافع مشترک در بازار نفت نگاهی نداشته باشند که این موضوع در نهایت عدم اجماع اوپک را رقم خواهد زد.
این کارشناس بازار نفت، تاکید کرد: در حال حاضر که قیمت نفت در محدوده 45 تا 50 دلار در نوسان است، نسبت به چند ماه گذشته که قیمت آن در محدوده 30 دلار در نوسان بود، قیمت امیدوار کننده‌ای است و با توجه به کاهش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان غیراوپکی اگر شیطنتی در بازار وجود نداشته باشد، قیمت روند صعودی به خود خواهد گرفت.
بهروزی‌فر در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمات اخیر بیژن نامدار زنگنه در بازار نفت مثبت ارزیابی می شود، گفت: تصمیمات اخیر وزارت نفت، یک تصمیم کشوری بوده و هر وزیری باید رویه زنگنه را در پیش می‌گرفت، دولت موظف است کشور را در زمینه نفت به جایگاه قبلی خود بازگرداند.
وی خاطرنشان کرد: عدم دستیابی به جایگاه قبلی از لحاظ امنیتی برای کشور خطرناک است و علی رغم پیش بینی‌ها کشور زودتر از برنامه‌ها، به جایگاه قبلی خود در زمینه نفت دست پیدا کرده است.
شیطنت‌های احتمالی عربستان نفت را ارزان می‌کند
همچنین نرسی قربان، کارشناس بازار نفت، به میزان گفت: در دو سال گذشته کاهش قیمت نفت، عرضه نفت‌های گران را از بازار خارج کرده و از سوی دیگر قیمت ارزان تقاضا را بالا برد که در آینده این دو مسئله میزان افزایش تولید را منطقی خواهد کرد.
وی ادامه داد: در چند وقت اخیر به دلیل آتش سوزی در کانادا و مشکلات سیاسی نیجریه، عراق و لیبی میزان عرضه نفت کاهش یافت که اگر در شش ماه آینده شرایط فعلی ادامه یابد شاهد قیمت نفت 60 دلاری خواهیم بود، اما اگر عربستان با شیطنت های خود روند بازار را تغییر دهد نباید انتظار قیمت افزایشی داشت.
امکان اتخاذ تصمیم واحد ایران و عربستان وجود دارد
نرسی قربان در پاسخ به این سوال که آیا ایران و عربستان در اوپک به یک تصمیم واحد دست پیدا خواهند کرد، بیان کرد: اختلافات ایران و عربستان مسئله جدیدی نیست و این دو کشور همواره اختلاف سلیقه داشتنه‌اند که به صورت تئوری با نگاه به منافع دو کشور امکان اتخاذ تصمیم واحد از سوی دوکشور در اوپک امکان پذیر است اما در عمل امکان رخداد هر اتفاقی وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.