معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، یکی از موثرترین راهکارهای استفاده صحیح و بهینه از جنگل ها در کشور را مشارکت دادن مردم با رویکرد اجتماعی مبتنی به قانون دانست.

مشارکت مردم مبتنی برقانون موثرترین راهکار استفاده صحیح از جنگل ها است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، بهزداد انگورج روز دوشنبه در همایش و کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت پویای جنگل های طبیعی در دانشکده منابع طبیعی شهرستان نور گفت : امروز اگرچه یکی از اهداف مهم مدیریت جنگل ها حفظ ، احیاء و توسعه این عرصه های ملی است ، ولی یکی از علت های اساسی موفق نبودن در اجرای بسیاری از طرح ها در جنگل ها، نبود همکاری و مشارکت دیگر دستگاهها با این سازمان بوده است.
وی افزود : به عنوان نمونه قانون صیانت از جنگل ها در سال 1382 تصویب شد ، ولی در حوزه واردات چوب دستگاهها با این سازمان همکاری لازم را نداشتند و امروز مدیریت جنگل ها تاوان کم توجهی برخی از مسئولان ادارات مرتبط را می دهد .
او ادامه داد : سیاست های جنگل باید در جنگل اعمال شود ، در غیر این صورت شاهد آسیب هایی خواهیم بود که در سال 43 به زراعت صنوبر در شمال کشور وارد شده بود.
معاون امورجنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت : اکنون مدیریت بهینه درحوزه جنگل ها به گونه ای است که سیاست های اعمالی را براساس اصلاح و رفع ایرادات طرح های جنگلداری می داند و باید جامع نگر بود و مطالعات را در استفاده تک محصولی از جنگل ها به چند منظوره تغییر داد .
انگورج با ابزاز تاسف افزود : در چند سال اخیر فشارها و انتقادات زیادی به مدیریت علمی و عملی جنگل های کشور وارد شده است که دور از انصاف است.
وی با اظهار این که اجرای طرح های جنگلداری با برنامه ریزی کوتاه مدت ممکن نیست ، گفت : اگرچه تلاش شد تا میزان برداشت سالانه چوب را در قالب اجرای چنین طرح هایی از 600 هزار متر مکعب به حدود 300 هزار متر مکعب کاهش دهیم ، اما از این که انتظار داشته باشیم برداشت چوب کامل متوقف شود ، چنین سیاستی نیز کارشناسی نیست.
معاون امورجنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت : از دو سال اخیر اقداماتی خوبی در حوزه خروج دام از جنگل ، پیشگیری از تغییر کاربری زمین های جنگلی و جلگه ای و جلوگیری از قاچاق چوب از جنگل انجام گرفته است.
این همایش و کارگاه اموزشی با هدف آشنایی با مفاهیم جنگل داری نزدیک با طبیعت ، افزایش توان تولید پایدار و ترسیب کربن جنگل های شمال و توانمند سازی کارشناسان اجرایی برگزار می شود. 
همایش و کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت پویای جنگل های طبیعی روز دوشنبه در شهرستان نور اغاز به کار کرد و به مدت سه روز ادامه دارد . 
محورهای این کارگاه آموزشی سه روزه شامل توالی جنگل و مدیریت پویای آن ، ویژگی ها و نحوه انتخاب درختان شایسته و اصول نشانه گذاری درختان قابل برداشت است. 
در این کارگاه اموزشی کارشناسانی از کشورها آلمان و اتریش تجربیات خودشان را در ارتباط با جنگل داری برای حاضرین بیان خواهند کرد. 
وسعت جنگل های شمال ایران به عنوان متمرکزترین جنگل های کشور حدود یک میلیون و 900هزار هکتار براورد می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.