۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
کد خبر: 384077

با نزدیک شدن تابستان بعضی افراد به فکر بهره مندی بیشتر از خورشید و برنزه شدن پوست می افتند. اما برای آسیب کمتر پوست از اشعه های آفتاب و برنزه شدن بهتر، بهتر است برخی از خوراکی ها در برنامه غذایی گنجانده شوند.

خوراکی های مؤثر در برنزه شدن پوست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مترونیوز؛ بعضی از افراد در فصل تابستان تصمیم می گیرند تا با حضور بیشتر در معرض پرتوهای طلایی پوست را برنزه کنند. به آنها توصیه می شود تا برخی خوراکی ها را در برنامه غذایی خود بگنجانند تا از پوست محافظت شود و برنزه شدن بهتر صورت گیرد.

چرا بعضی خوراکی ها روند برنزه شدن را تسهیل می کنند؟  

این تاثیر به مقدار بالای کاروتنوئیدها مربوط می شود که رنگدانه هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی هستند. آنتی اکسیدان هایی قوی محسوب می شوند که با رادیکال های آزاد مقابله می کنند. همچنین از پوست در برابر پیری زود هنگام محافظت کرده و سیستم ایمنی را تنظیم می کنند. کاروتنوئیدها ترشح ملانین را نیز تحریک می کنند که این رنگدانه های طبیعی عامل تغییر رنگ پوست هستند.

700 نوع کاروتنوئید وجود دارد که از بین مؤثرترین آنها برای برنزه شدن پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لیکوپن: این رنگدانه طبیعی عامل رنگ قرمز سبزیجات است و از طرفی فراوان ترین کاروتنویئ در بدن انسان نیز محسوب می شود. هندوانه و گوجه فرنگی منابع سرشار آن هستند اما به مقدار کمتر در گریپ ففروت نیز وجود دارد.

بتا کاروتن: این رنگدانه در روده به ویتامین Aتغییر می یابد و رنگ نارنجی به خوراکی ها می دهد. بتا کاروتن در هویج، زردآلو، سیب زمینی شیرین و کدو تنبل یافت می شود.

لوتئین: لوتئین عامل رنگ زرد است. با مصرف فلفل دلمه ای شیرین، انبه و ذرت می توان آن را دریافت کرد.

البته بعضی از سبزیجات سبز مانند کدو مسمایی، شاهی آبی، کلم بروکلی و اسفناج نیز سرشار از لوتئین هستند اما رنگ زرد آنها به خاطر کلروفیل پوشانده شده است.

آستاکسانتین: این آنتی اکسیدان توسط بسیاری از گونه های جلبک ها و پلانکتون ها ساخته می شود که رنگ صورتی مانند را به میگو و ماهی آزاد می دهد.

به جز کاروتنوئیدها ترکیبات دیگری نیز چنین تاثیری دارند که عبارتند از:

ویتامین E: این آنتی اکسیدان قوی در آووکادو، دانه های روغنی مانند گردو و بادام و بعضی از روغن ها وجود دارد.

ویتامین C: این ویتامین تولید کلاژن را تحریک می کند. گیلاس، آلبالو، فلفل قرمز و توت فرنگی منابع سرشار آن هستند.

امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3 از خشکی پوست پیشگیری می کنند. ماهی های چرب مانند ساردین و ماکرو، گردو و روغن زیتون منابع غنی آن هستند.

سلنیوم: این عنصر کمینه ماده ای ضد پیری محسوب می شود. گردو، ماهی های چرب و بعضی دیگر از خوراکی های دریایی سرشار از سلنیوم هستند.

همواره باید توجه داشت که باید از انواع میوه ها و سبزیجات استفاده کرد تا بیشترین مقدار ریز مغذی ها به بدن برسد. برای جذب بهتر رنگدانه ها توصیه می شود مقداری چربی مانند روغن کلزا یا گردو به غذاها افزوده شود.

ترجمه: مریم سادات کاظمی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.