۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
کد خبر: 384087

رئیس جمهور آمریکا امروز سه شنبه در سخنانی گفت: واشنگتن در کنار متحدان خود خواهد ایستاد تا آزادی دریانوردی و پرواز در دریای جنوبی چین را تضمین کند.

تضمین اوباما در مورد دریای چین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دومین روز سفر به ویتنام تاکید کرد: واشنگتن در کنار شرکا و متحدان خود می ایستد تا آزادی دریانوردی و پرواز در دریای جنوبی چین را تضمین دهد.

وی بدون اشاره به نام چین، تصریح کرد: کشورهای بزرگ نباید رفتاری قلدرمآبانه با کشورهای کوچکتر داشته باشند.

آمریکا به تازگی تحریم تسلیحات کشنده علیه ویتنام را لغو کرده است. این اقدام واشنگتن با مخالفت شدید چین روبرو شده است.

چین ادعای مالکیت 90 درصد دریای جنوبی چین را مطرح کرده و سعی نموده است تا با ساخت جزایر مصنوعی این ادعای خود را تقویت بخشد.فیلیپین، تایوان، مالزی، برونئی و ویتنام نیز ادعای مالکیت بخشی از این دریا را مطرح کرده اند.

مقام های آمریکایی نگران آن هستند که رای دادگاه بین المللی که قرار است طی هفته های آینده در خصوص شکایت فیلیپین علیه چین بر سر ادعاهای دریای جنوبی چین صادر شود، موجب گردد تا پکن منطقه ممنوعه هوایی را در دریای جنوبی چین اعلام کند.

روابط چین و آمریکا نیز به خاطر اقدامات پکن در ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین به شدت تیره و تار شده است. آمریکا بارها خواستار متوقف شدن اقدامات چین در این منطقه شده است. آمریکا همچنین با اقدامات تحریک آمیزی مثل نزدیک کردن کشتی های جنگی خود به جزایر مصنوعی چین در دریای جنوبی چین، عملا قصد تحریک پکن را داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.