قدس آنلاین/ایلام/ غلامرضا محمدمرادی: استاندار ایلام گفت: ماجرای افزایش چشمگیر آتش سوزی در جنگل های ایلام در سال قبل، بسیار قابل توجه است و نیاز به بررسی دقیق دارد و باید ابعاد این قضیه برای همگان مشخص شود.

بررسی ماجرای آتش سوزی های گسترده در جنگل های ایلام

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، محمدرضا مروارید در جلسه مدیریت پیشگیری و آمادگی برای جلوگیری از آتش سوزی در جنگل ها، اظهار داشت: پراکندگی، حجم و تعداد آتش سوزی جنگلهای استان در سال 1394 با جهش قابل ملاحظه ای مواجه بوده و جای بسی سؤال است.

وی با بیان اینکه علی رغم کاهش 15 درصدی بارندگی های استان طی سالهای 92 تا 94 و کاهش پوشش و تراکم عرصه ها، آتش سوزی ها در این سنوات با جهش قابل توجهی روبرو بوده است، افزود: تعداد، حجم و سطح پراکندگی آتش سوزی های حادث شده در عرصه های استان در سال گذشته، موجب شد تا همه مردم و مسئولان غافلگیر شوند و خسارات زیادی بر این عرصه ها وارد شود.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان با اشاره به اینکه سال گذشته بیشتر آتش سوزی ها در مناطق سنگلاخی و صعب العبور استان حادث شد، بیان داشت: همه مردم، مدیران، نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه و بسیج، ادارات، دستگاه های دولتی و غیر دولتی و گروه های مردم نهاد با تلاش بی وقفه و با همراهی و همکاری همدیگر توانستند آتش سوزی ها را مهار کنند.

محمدرضا مروارید بر استقرار بالگرد اطفاء حریق در ایلام با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و احتمال آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان، تأکید کرد و یادآور شد: امکانات و تجهیزات انفرادی و گروهی اطفاء حریق بایستی هر چه سریعتر تأمین شود و در اختیار شهرستانها قرار گیرد.

وی به نقش بی بدیل مردم در کنترل و اطفاء آتش سوزی جنگل ها اشاره و تصریح کرد: اگر طی این ماه ها که جنگل ها در معرض خطر هستند، به جای اجاره هنگفت بالگرد، از توان و کمک نیروهای مردمی استفاده شود و در مقابل زحمات آنان، مبالغی حق الزحمه پرداخت گردد، برای دولت از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه با ایجاد پارک بلوط در ایلام، تعداد زیادی از مردم استان در روزهای تعطیل در این مکان حضور می یابند و به نوعی خودشان حافظ منابع طبیعی و عرصه ها می شوند، تأکید کرد: اگر امکانات و تجهیزات رفاهی بیشتری را در این پارک فراهم سازیم، بدون شک بخش عمده ای از آتش سوزی هایی را که بر اثر عوامل انسانی حادث می شوند، کاهش خواهند یافت.

محمدرضا مروارید با بیان اینکه بهره برداران نقش بسزایی در کنترل و مهار آتش سوزی ها دارند، خاطرنشان ساخت: قبلاً به بهره برداران مجوزهایی داده شد تا از درختان بنه سقز برداشت کنند و همین افراد که در گروه های چند نفره و به صورت شبانه روزی در دل جنگل فعالیت داشتند، می‌توانستند در کنترل و خبررسانی در مورد زمان و مکان آتش سوزی ها به خوبی نقش ایفاء کنند و می طلبد که این گونه مجوزها دوباره داده شود.

وی علت وقوع 95 درصد آتش سوزی در جنگل ها را عوامل انسانی برشمرد و یادآور شد: می طلبد که اصحاب مطبوعات و رسانه های دیداری و شنیداری در راستای آگاه سازی و آموزش مردم برای پیشگیری و کنترل آتش سوزی در جنگلها، کاملاً پای کار باشند و به رسالت خطیر خود به درستی عمل کنند.

گفتنی است در این جلسه که در سالن جلسات استانداری ایلام برگزار گردید، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع، استاندار و معاونین ایشان، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، مدیرکل دفتر جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، فرمانداران استان و برخی از مدیران عضو ستاد بحران، گروه های مردم نهاد و جمعی از خبرنگاران رسانه های دیداری و شنیداری، حضور داشتند.

لازم به ذکر است، در این نشست، مدیرکل ستاد بحران استانداری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، معاون سیاسی امنیتی استانداری، معاون عمرانی استانداری، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، فرمانده انتظامی استان، معاون اجرایی سپاه استان، فرماندار ایوان، فرماندار آبدانان، فرماندار دره شهر، فرماندار ملکشاهی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز ایلام، نماینده گروه های مردم نهاد و برخی دیگر از مدعوین، نظرات، راهکارها، انتقادات و دیدگاه های خود را ابراز داشتند و بر هرگونه همکاری برای حفاظت و حراست از عرصه های منابع طبیعی تأکید کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.