قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: سال‌هاست، گسترش شهر وافزایش جمعیت، فرودگاه شهید‌هاشمی‌نژاد مشهد را در درون بافت مسکونی این کلانشهر قرار داده است.

  آمادگی شهرداری برای انتقال فرودگاه مشهد به خارج از شهر

در حال حاضراز این فرودگاه به 51 مسیر داخلی و خارجی پرواز انجام می‌شود که از این شمار 30 پرواز در مسیرهای داخلی و 21 پرواز نیز در مسیرهای خارجی است.
فرودگاه بین المللی مشهد یا همان فرودگاه شهید‌هاشمی نژاد که اکنون به عنوان دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور بعد از فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران و بالاتر از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) از آن یاد می‌شود، به طور متوسط روزانه به 160 پرواز و در پیک تقاضا بین 200 تا 230 پرواز خدمت رسانی می‌کند.
از سوی دیگر با توجه به برنامه افق مشهد 1400  پیش بینی می‌شود، بر شمار مسافران داخلی و خارجی برای زیارت مضجع شریف ثامن الحجج (ع) اضافه خواهد شد و به طور طبیعی تعداد پرواز‌ها و مقصدهای هوایی نیز به دنبال اقبال مردم برای استفاده از سیستم حمل و نقل هوایی افزایش خواهد
یافت.

 غرش‌های گوشخراش
اما در این میان ساکنان مناطق همجوار با فرودگاه شهید‌هاشمی نژاد و دیگر مناطق شهر مشهد از این میزان پروازها به ستوه آمده‌اند و سال‌هاست که غرش گوشخراش نشست و برخاست هواپیماها سوهان روح آنان و برهم زننده خواب شیرین نوزادان و کودکانشان شده است.
با این حال گلایه‌ها و درخواست آنان برای نجات از این وضعیت رنج آور ره به جایی نبرده است!
هر چند که از این تعداد پرواز، شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه سود سرشماری عایدشان می‌شود، اما سهم آسمان شهر مشهد جز آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیست. مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی در این خصوص می‌گوید: هر صعود هوایپما برابر با میزان آلایندگی 6 هزار خودرو در روز است!
به اعتقاد متولیان محیط زیست میزان آلودگی هوا و گازهای آلاینده فرودگاه بسیار بالاست، بویژه اینکه فرودگاه مشهد در بالادست مسیر باد قرار دارد، لذا با هر نشست و برخاست هواپیما، آلاینده‌ها توسط باد به داخل شهر مشهد منتقل می‌شود.
اما ظاهرا بیان این قبیل صدمات ناشی از حضور فرودگاه در دل شهرکه  بارها و بارها از زبان مردم، مسؤولان و رسانه‌ها مطرح شده است، بر اراده متولیان امور برای انتقال فرودگاه به خارج از شهر تأثیری نداشته است و حتی راهکارهایی مانند انجام برخی از فراز و فرود پروازها از آسمان طرق و نیز احداث باندی مورب برای انجام برخی از پروازها از آسمان طرق نیز نتوانسته، مسؤولان را برای این امر مجاب کند.
 انتقال فرودگاه تنها راهکار اصلی
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در خصوص اینکه چرا هیچ یک از راهکارها از جمله استفاده از آسمان طرق و احداث باند مورب برای کاهش آلودگی هوا و صوتی ناشی از پروازها در فرودگاه شهید‌هاشمی نژاد از سوی مسؤولان مربوطه انجام نمی شود، اظهار می‌دارد: هیچ یک از این راه حل‌ها، راهکار اصلی برای کاهش آلودگی هوا و صوتی و اثرات زیانبار وجود فرودگاه در دل شهر مشهد نیست.

 تقاضاهای بی پاسخ
حجت الاسلام پژمانفر در گفت وگو با خبرنگار ما تصریح می‌کند: با توجه به گسترش شهر مشهد و حضور فراوان زائران داخلی و خارجی تقاضا برای استفاده از سیستم حمل و نقل هوایی برای سفر به این کلانشهر رو به افزایش است.
وی می‌افزاید: در حال حاضر به نظر می‌رسد، فرودگاه بین المللی شهید‌هاشمی نژاد نتوانسته به بسیاری از پروازهای چارتری از کشورهای مختلف خدمت رسانی کند.
وی می‌گوید: بنابراین تنها راهکار، جابه جایی و انتقال فرودگاه است تا هم بتوان به تقاضاهای رو به افزایش برای مسافرت‌های هوایی پاسخ داد و هم اینکه شهر مشهد از وجود آلاینده‌های مخرب ناشی از انجام پروازها از آسمان شهر و نیز ساکنان همجوار با این فرودگاه از آلودگی صوتی آن در امان باشند. بخصوص اینکه وجود فرودگاه در درون شهر به لحاظ پدافند غیر عامل دارای اشکال است.

 موافقت انتقال با هزینه شهرداری
وی با اشاره به جلسات اخیر خود با  شماری از ساکنان منطقه همجوار با فرودگاه،شهرداری،شورای شهرو دیگر مسؤولان تصریح می‌کند: در این جلسات مسؤولان موضوع ضرورت انتقال فرودگاه به خارج از شهر مشهد را پذیرفتند و اعلام آمادگی شد کار انتقال فرودگاه با هزینه شهرداری مشهد  انجام شود.
وی با اشاره به اعلام آمادگی شهرداری مشهد برای انجام این مهم با لحاظ برخی شرایط اظهار می‌دارد: شرط شهرداری مشهد این بود که بتواند، هزینه جا به جایی فرودگاه را با تغییر کاربری زمین فعلی فرودگاه تأمین و جبران کند.

 توپ تصمیم گیری در زمین وزارت راه و شهرسازی
وی با بیان اینکه با این اعلام آمادگی اکنون توپ تصمیم گیری و انجام کار در زمین وزارت راه و شهرسازی است، خاطر نشان می‌کند: باید متولیانی که در حال حاضر انگشت برای تصمیم گیری به سمت آنان اشاره رفته است، در این خصوص پاسخگو باشند.
این نماینده مجلس می‌افزاید: در صورت همکاری وزارت راه در این خصوص، می‌توان یکی از معضلات ریشه ای شهر مشهد را که در رأس آن آلودگی صوتی و هواست، برطرف کرد و خدمتی به شهر بخصوص ساکنان همجوار با فرودگاه داشت.
وی با بیان اینکه با جابه جایی فرودگاه ظرفیت‌های بیشتری در حوزه‌هایی مانند جذب بیشتر مسافر از طریق سیستم حمل و نقل هوایی به دست می‌آید، می‌گوید: این مسأله می‌تواند، درآمد اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه را نیز افزایش دهد.
وی تصریح می‌کند: رسانه‌ها باید پیگیر تصمیم وزارت راه و شهرسازی در خصوص جابه جایی فرودگاه شهید‌هاشمی نژاد با توجه به اعلام آمادگی شهرداری مشهد باشند.
وی می‌افزاید: باید این پیگیری‌ها منجر به این شود تا  جلسه ای مشترک با مسؤولان برای تسریع در برنامه ریزی عملیاتی برای انتقال فرودگاه به خارج از شهر برگزار شود.
پژمانفر خاطر نشان می‌کند: با توجه به صحبت‌های انجام شده با شهرداری و شورای شهر مشهد اکنون باید گفت، اشکال از ناحیه شهرداری برای انجام این انتقال وجود ندارد، بلکه به عنوان یک مجموعه قدرتمند اعلام آمادگی کرده است. وی در این باره که آیا در این خصوص صحبتی نیز با متولیان راه و شهرسازی استان و استانداری انجام شده است، می‌گوید: چنین کاری انجام نشده است و در واقع جای گلایه است که صحبت با این دوستان کار ما به عنوان نماینده نیست. این موارد از جمله امور اجرایی و از مشکلات و چالش‌های شهر است، لذا وظیفه مسؤولان استان از جمله استاندار و فرماندار مشهد است که با برگزاری جلسات با دستگاه‌های متولی پیگیر رفع این قبیل مشکلات باشند.

 پاک کردن صورت مسأله
وی با بیان اینکه با این حال نمایندگان نیز به جهت تسریع در کار رفع مشکلات و چالش‌های مردم ورود می‌کنند، یادآور می‌شود: در بحث فرودگاه نباید صورت مسأله را پاک کرد و نمی توان مدعی شد و گفت که امکان جابه جایی فرودگاه وجود ندارد، در حالی که راه حلی جز این نیست.
وی می‌افزاید: در ضمن امکان انجام و انتقال پروازها از آسمان طرق نیز به دلیل اینکه مزاحمت برای ساکنان این منطقه ایجاد می‌شود، وجود ندارد و باید کار به شکل اساسی و ریشه ای که همان انتقال فرودگاه به خارج از شهر است، دنبال شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.