ایتالیا، هلند و سوئد درباره چرایی ضرورت انتخابات خود به عنوان اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل به ارائه دلایل خود پرداختند.

رقابت ایتالیا، هلند و سوئد برای عضویت در شورای امنیت

ایتالیا، هلند و سوئد درباره چرایی ضرورت انتخابات خود به عنوان اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل به ارائه دلایل خود پرداختند.

 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، چنین اقدامی در وجود گزینه مذاکره و گفت‌وگو درباره عضویت اعضای غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل برای اولین بار است که در تاریخ 70 ساله این سازمان صورت می‌گیرد.

 

سه کشور ایتالیا، هلند و سوئد نیز در این میان از جمله کشورهایی هستند که برای تکیه زدن به دو کرسی باقیمانده از کشورهای غربی با اعزام نمایندگان خود تلاش کردند توضیح دهند چرا سزاوار انتخاب شدن به عنوان یکی از اعضای این شورا هستند. اعضای جدید شورای امنیت به مدت دو سال انتخاب شده و کار این دوره خود را از سال 2017 آغاز می‌کنند. تمامی 193 عضو سازمان ملل 28 ژوئن برای انتخاب پنج عضو جدید رای می‌دهند.

 

فدراسیون جهانی سازمان ملل متحد میزبان این مباحثات است که به دنبال روشنی بیشتر در انتخابات کشورهایی است که به عضویت غیر دائم شورای امنیت در می‌آیند.

 

اولاف اسکوگ، نماینده سوئد در سازمان ملل در بحث خود درباره ضرورت عضویت کشورش در شورای امنیت گفت: من معتقدم سوئد متفاوت است. ما از نظر نظامی غیر متعهد هستیم. با وجود اینکه کشور کوچکی محسوب می‌شویم با همدردی و هماهنگی دست به عمل می‌زنیم و یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین کشورها در کمک‌های توسعه‌ای، تامین منابع مالی برای تغییرات آب و هوایی و سازمان ملل هستیم.

 

اسگوک خاطرنشان کرد، در میان کاندیداهای این دو کرسی، کشورش مدت‌های مدیدی است که عضو شورای امنیت نبوده و دوره‌های عضویتش در این شورا هم بسیار محدود بوده است.

 

از سوی دیگر نماینده هلند نیز بر تعهد کشورش در مبارزه با تغییرات آب و هوایی تاکید و اظهار کرد: چالش آب و هوا که جهان با آن رو به روست بسیار بزرگ است و فکر می‌کنم این شورای سازمان ملل می‌تواند محلی برای تجمیع کسانی باشد که به دنبال جهان بهتری هستند.

نماینده ایتالیا نیز به اهمیت جغرافیایی کشورش اشاره و خاطرنشان کرد، کشورش می‌تواند تنها کشور مدیترانه‌ای باشد که یکی از کرسی‌های شورای امنیت را به خود اختصاص دهد.

 

وی عنوان کرد: اگر این کرسی به ما برسد ما تجربیات مستقیم‌مان از شرایطی که اکنون در منطقه وجود دارد از جمله شرایط منطقه‌ای و تجربه مذاکرات را در اختیار همه قرار می‌دهیم.

 

پیش از این سه کشور، تایلند و قزاقستان برای عضویت در شورای امنیت به سخنرانی پرداخته بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.