قدس آنلاین/ احمد فیاض: سه شهید، دو رزمنده و سابقه درخشان مبارزه پدر انقلابی با رژیم طاغوت، کارنامه فروزنده و تابان خانواده شهید فریمانی است.

 رونمایی از کارنامه مبارزه درخشان خانواده شهیدان «تمیز»

در بهاری ترین ماه سال یعنی اردیبهشت، روستای تقی آباد از توابع فریمان رویدادی از جنس ناب بهار را تجربه کرد. این رخداد بهاری، بازدید و سرکشی سرزده تولیت آستان قدس رضوی از خانواده‌ای انقلابی و مجاهد به نام «تمیز» بود که افزون بر سابقه درخشان مبارزاتی پدر خانواده و فرزندان بزرگ‌تر علیه رژیم ستمشاهی و عناصر ساواک، در مجموع سه شهید (یکی جاوید الاثر) و دو رزمنده نیز برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده‌اند. خانواده ای که با وجود اسوه و انقلابی بودن و دریافت نشان ایثار توسط مادر، متأسفانه در تاریخ حماسی فریمان مهجور مانده‌اند.
حضور سرزده حجت الاسلام والمسلمین رئیسی همزمان با هفته بزرگداشت معلم در جمع خانواده «شهدای تمیز» حاوی پیام ها و نکات آموزشی پیدا و پنهان پاسداشت خانواده های معظم شاهد است و این پیام ها بخوبی با استقبال خودجوش مردمی، اثربخشی مثبت و انبساط خاطر بازماندگان خانواده مرحوم «محمد علی تمیز» دریافت و تأیید شد.
در معرفی این خانواده همین بس که گفته شود «رضا، غلام محمد و محمدحسن»؛ سه  شهید والامقام «رضا تمیز جاوید الاثر» و «علی و محمد ابراهیم»؛ دو رزمنده 8 سال دفاع مقدس از جمع 6 فرزند پسر مرحوم «محمد علی تمیز» هستند که در تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران حماسه آفریدند و نام و یادشان را در خراسان رضوی و شهرستان فریمان به حماسه و ایثار جاودانه کردند. البته «هادی» یعنی پسر آخر خانواده در دوران دفاع مقدس، نوجوان دبستانی بود و از حضور در سنگرهای دفاع مقدس محروم، اما وی نیز اکنون در حوزه نبرد با تهاجم فرهنگی به همراه دو خواهر دیگرش پیشگام و پیشقدم است. مادر بزرگوار و بانوی قهرمان خانواده «شهدای تمیز»،  در سال 1392 و پدر انقلابی و نمونه «برادران تمیز» نیز در سال 1370  به رحمت ایزدی پیوستند(روحشان شاد).

  شهید غلام محمد تمیز؛ پسر ارشد
متولد 1330 است. جوان پرشور انقلابی مسجد کرامت مشهد که به همراه پدر علیه نظام طاغوت مبارزه را آغاز می‌کند. مانند بیشتر جوانان انقلابی؛ متاثر از رهنمودهای مبارزاتی رهبر معظم انقلاب، آیت الله واعظ طبسی و شهید هاشمی نژاد در محله های مهرآباد و طلاب اقدام به توزیع اعلامیه و نوارهای انقلابی می‌کرد. کارگر و بنایی که تبعیت از ولی فقیه را سرلوحه حیات قرار داد و اعتقاد داشت باید تنها تکلیف انقلابی را انجام داد. از کودکی بسیار متین، مذهبی، معتدل و صبور بود. زمستان ها هم کارگر فصلی کارخانه قند شیرین بود. نخستین اعزام این شهید عالی مقام به جبهه در اواخر سال 59 و تنها پنج ماه از آغاز حمله متجاوزان بعثی به سرزمین جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. از رزمندگان پاکسازی و شرکت‌کننده در عملیات سوسنگرد بود. برادر ارشد؛ بهترین معلم و اسوه برای برادران کوچک بود و بخوبی از این مقام پاسداری و حفاظت کرد. نگاهی به پیشینه حضور مکرر در جبهه از اولین حضور یعنی 59 تا زمان شهادت در کربلای 5 یعنی دی ماه 65 (هفت سال) خود گواه همه ایثارگری ها و جانفشانی هایش است. هنگام پاکسازی جزیره بوارین بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن زبون در 21 دی‌ماه 65 به فیض شهادت نایل گشت. در بخشی از وصیتنامه این شهید بزرگوار آمده است: «موظفیم به تبعیت از روحانیت، به تبعیت از امام و ولایت فقیه كه امروز جانشین بر حق امام زمان(عج) است و امروز هم اگر شهید بشویم مانند شهدای روز عاشورا و در ركاب امام حسین(ع) شهید شده‌ایم».

  شهید جاوید الاثر «رضا تمیز»
سومین پسر خانواده و متولد 1337 است. سال 56 و همزمان با اوج گیری انقلاب به سربازی اعزام شد، اما توزیع اعلامیه های امام خمینی(ره) و فعالیت های انقلابی اش در داخل پادگان ها موجب شد تحت تعقیب ساواک قرار گیرد که سرانجام به فرار از سربازخانه و پیوستن به صفوف مبارزاتی انقلابیون منجر شد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و بنا به فرمان امام(ره) برای ادامه خدمت سربازی به پادگان برگشت و پس از آن جذب سپاه و از نیروهای شهید چمران شد. پاسدارشهید رضا تمیز در سال 60 و هنگام برگزاری مراسم ازدواجش به دیگر برادر رزمنده خانواده یعنی «محمد ابراهیم»؛ تنها اجازه می‌دهد با گرفتن مرخصی دو ساعته آن هم با لباس بسیجی در مراسم شرکت کند، زیرا  اعتقاد داشت حفظ سنگرهای دفاع مقدس واجب است و درنگ جایز نیست. خودش نیز پس از برگزاری مراسم ازدواج ساده اش؛ بیش از یک هفته طاقت نیاورد و خیلی زود به سقز اعزام شد. در ارتفاعات شرهانی شمال فکه در فروردین 62 که فرماندهی گروهان را بر عهده داشت؛ با تک شدید دشمن مواجه شد. در مقاومت جانانه گروهان بیشتر نفرات شهید می‌شوند. پس از شهادت بیسیم چی گروهان؛ رضا با کنارگذاشتن اسلحه سبک، آرپی جی بر می‌دارد و ادوات رزهی دشمن را هدف می‌گیرد. در این هنگام بر اثر اصابت تیر مستقیم دشمن به دهانش، فک نیز از بین می‌رود. در آن شرایط بحرانی شماری از همرزمانش وی را از ارتفاعات پایین می‌آورند که شهید به عنوان فرمانده گروهان جوادالائمه(ع) به آنان دستور می‌دهد او را داخل شیاری گذاشته و برای دفاع در برابر تک دشمن و جلوگیری از سقوط ارتفاعات به ارتفاعات بالادستی برگردند. پس از این دیگر اطلاعی از شهید در دست نیست و به صف عزت آفرین گمنامان و جاویدالاثر 8 سال دفاع مقدس می‌پیوندد. در سال 1366 و هنگام تشییع جنازه سومین شهید خانواده؛ برای این فرمانده دلاور جاویدالاثر، تشییع جنازه صورت می‌گیرد و مزاری به صورت نمادین در روستای زادگاهش و در جوار شهید «محمدحسن تمیز» ساخته می‌شود.

  شهید «محمد حسن تمیز»؛ تنها شهیدی که پدر گریست!
«محمد حسن» متولد 1349 و جوان ترین شهید خانواده است. همگام با تحصیل در دوم متوسطه قدیم، در اواخر سال 66 و در 16 سالگی به عنوان تک تیرانداز و از طریق بسیج دانش آموزی در سه مرحله به مناطق عملیاتی اعزام می‌شود. عملیات بیت المقدس 3 که شروع می‌شود در تک شدید دشمن و درحمله شیمیایی در ارتفاعات مه آلود و برف گرفته منطقه، جنازه اش حدود سه هفته ای در منطقه می‌ماند. پس از این مدت گرچه جنازه بظاهر سالم است، اما حمله شیمیایی موجب شده بود پیکر مطهر شهید تاول های متعدد و سنگینی بزند و پدر که در شهادت دیگر فرزندانش خم به ابرو نیاورده بوده، به گریه می‌افتد. نه از بابت شهادت افتخارآمیز سومین پسر، بلکه از سفاکی و بی رحمی دشمن متجاوز که با پیکر مطهر شهدا این رفتار ناجوانمردانه را کرده است و حتی از حمله شیمیایی به بدن‌های مطهر شهدا نیز دریغ نورزیده است. «محمد حسن» در وصیتنامه اش خطاب به پدر نوشته است: «همه جا بگو، پسرم یک بسیجی بود! رفت و در راه اسلام شهید شد.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.