قدس آنلاین-مهدی شهرآبادی: صنعت خودروسازي کشور به عنوان شاخصي از مجموعه صنايع نه تنها مبين توان تأثيرگذاري و به تحرك درآوردن ساير صنايع و بخش‌هاي اقتصادي است، بلكه نشان دهنده ميزان توسعه يافتگي صنعتي كشور نيز محسوب مي شود.

 انتقادهای  تند مشتریان  از خودروهای ایرانی

این در حالی است که تولید خودروهای قدیمی با برندهای معروف در کشور نه تنها کمکی به صنعت خودرو نکرده، بلکه در سایر مشخصه‌های اقتصادی تولید از قبیل مصرف سوخت و کیفیت و بهره‌وری نیز اثرگذار بوده است.  
این موضوع تا جایی به واقعیت نزدیک می‌شود که «ژان کریستوف کمارد» مرد نام آشنای صنعت خودروی فرانسه از اینکه خودروهای قدیمی و حتی بی‌کیفیت در ایران تولید می‌شود، ابراز تأسف می‌کند.
به گفته وی، هنوز خودروهایی در ایران تولید می‌شود که برخی از آن‌ها تولید سال ۲۰۰۱ است که بی‌تردید این خودروهای قدیمی نمی‌تواند نیاز مردم را برآورده کند.
به باور کارشناسان ومردم، بازنگري دوباره استفاده از عوامل توليد در جهت كارآ كردن فرآيند توليد مطابق با استانداردهاي مطلوب اقتصادي و جهاني می‌تواند شرایط تولید خودرو در داخل کشور وهمچنین بحث صادرات را بهبود و ارتقا بخشد. این عده می‌گویند، در ایران رقابت تولید خودرو تنها باهدف فروش در بازار داخلی مطرح است، در صورتی که به دليل بين المللي بودن محصول اين صنعت، بنگاه‌هاي خودروسازي براي ادامه بقا و افزايش كيفيت، روشي جز استفاده مطلوب و بهينه از عوامل توليد ندارند.
یک  شهروند با بیان اینکه تولید خودرو در ایران فقط با هدف فروش محصولات در داخل کشور است به خبرنگار ما می‌گوید: هم اکنون رقابت در تولید خودروها میان چند کارخانه داخلی است، در حالی که با توجه به محدودیت واردات خودرو و فروش خودروهای بی کیفیت، این مساله سبب بی رغبتی خریداران شده است.
سهیل کامرانی راد می‌افزاید: هم اکنون برخی تولیدات داخلی بیش از 10لیتر سوخت در 100کیلومتر مصرف می‌کنند، در حالی که در خودروهای ژاپنی مانند تویوتا یاریس(یک نوع از مدل‌های جدید تویوتا) این مصرف به 5لیتر در  100کیلومتر می‌رسد.   
کمال زندی، یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه برخی خودروسازان داخلی بهره وری و کیفیت را فدای رقابت می‌کنند، می‌گوید: تولید مدل‌های قدیمی خودروهایی مانند پژو یا شرکت کیا موتور، کار شگفتی نیست، در حالی که اکنون همین شرکت‌ها تولیدات خود را همپای دیگر شرکت‌های دنیا به روز کرده‌اند و حتی با توجه به بحث بهره وری وکم مصرف بودن تولیدات، سودهای کلانی هم برده‌اند. سبحانی، یکی دیگر از شهروندان که بتازگی خودرویی از کارخانه تحویل گرفته نیز به خبرنگار ما می‌گوید: وقتی این خودرو را تحویل گرفتم متوجه شدم در صندوق عقب آن با بدنه به اندازه 2 انگشت فاصله دارد وهنگام شستن آب به داخل آن نفوذ می‌کند که در هیچ کجای دنیا و حتی بیشتر خودروهای جدید چینی هم چنین مسأله ای را نمی بینید.  
وی تصریح می‌کند: هنوز در ایران بحث کیفیت وبهره وری تولید هیچ جایگاهی ندارد و بزودی که درهای واردات خودروهای خارجی ارزان قیمت باز شود، خواهیم دید دیگر هیچ کس به سمت خرید خودروهای بی کیفیت داخلی نخواهد رفت. حسینی یکی از فروشندگان خودرو نیز با بیان اینکه یکی از دلایل رکود بازار انتظار مردم برای خرید خودروهای با کیفیت خارجی است، می‌گوید: برخی خودروهای صفر تولید داخل دارای ایرادهای متعددی است، به گونه‌ای که برخی از خریداران چندی پس از خرید این نوع خودروها از ایراد در گیربکس، موتور، درها، سامانه ترمز یا برق آن‌ها اظهار گلایه می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.