قدس ‌آنلاین/ هادی زهرایی: استان خراسان رضوی دارای بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه است که تمام نقاط استان را به هم وصل کرده است و از این میزان ۱۴ هزار کیلومتر راه روستایی و ۶ هزار کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و آزادراه است که این میزان ۱۰ درصد کل راه‌های کشور را تشکیل می‌دهد.

ایمن سازی  راه‌های خراسان رضوی؛ اختصاص اعتبار فقط ۳۰ درصد

طبق آمارها هر ساله بیش از 25 میلیون زائر به خراسان رضوی سفر می‌کنند و این در حالی است که اعتبارات ایمن سازی راه‌های استان بطور کامل اختصاص نیافته است و توجه مسؤولان را در این خصوص می‌طلبد.

  اختصاص تنها 30 درصد اعتبارات ایمنی
در این همین حال مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به قدس  می‌گوید: از 19 میلیارد تومان اعتبارات ایمن سازی از محل اعتبارات سازمان راهداری کل کشور تاکنون فقط، 30 درصد آن تخصیص یافته است!
علیرضا خجسته تصریح می‌کند: این اعتبار کفاف بحث‌های ایمنی را نمی دهد و برای ارتقای ایمنی راه و استفاده از تکنولوژی‌های روز و تجهیزات مدرن ایمنی سازی نیازمند توجه مسؤولان کشور و استان به راه‌های خراسان رضوی هستیم.
وی می‌افزاید: در بحث ایمن سازی راه‌های خراسان رضوی بیشترین تصادفات جاده ای بیشتر در مناطقی اتفاق می‌افتد که جاده‌ها از هم جدا می‌شوند و در حال حاضر 85 نقطه از این مناطق ایمن سازی شده است.
وی می‌افزاید: یکی از بیشترین حوادث در جاده‌های خراسان رضوی بحث واژگونی است که یکی از برنامه‌ها ملایم سازی شیب حاشیه جاده‌هاست، در سال 94، 800 کیلومتر شیب آن‌ها از 1 به 3 و 1 به 6 ملایم شده است که میزان خسارت در واژگونی خودرو‌ها را کم‌تر می‌کند.

 واژگونی خودرو؛ 35 درصد حوادث جاده‌ای خراسان رضوی
در همین حال فرمانده پلیس راه استان خراسان رضوی نیز تصریح می‌کند: 35 درصد حوادث جاده ای در خراسان رضوی، مربوط به واژگونی خودروهاست.
سرهنگ هادی امیدوار به خبرنگار ما  می‌گوید: استان خراسان رضوی در منطقه شمال شرق قرار گرفته است و به دلیل طولانی بودن مسیرهای منتهی به مشهد مقدس و نبود ایستگاه‌ها برای توقف مسافرین، شاهد واژگونی‌های خودرو در مسیرهای مختلف خراسان رضوی هستیم.
وی می افزاید: در سال 94 شاهد افزایش 11 درصدی تلفات جاده‌ای در استان بودیم که انواع خودروهای سواری، موتور سیکلت و وانت بیشترین آمار فراوانی تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین زمان تصادف نیز از ساعت 2 بعدازظهر به بعد بوده است.
  نبود آزادراه در استان
وی خاطر نشان می کند: سالیانه 25 میلیون زائر به خراسان رضوی سفر می‌کنند که هر سه سال کل جمعیت ایران به مشهد می‌آیند و به دلیل طولانی بودن مسیرها به خراسان رضوی تنها راه برای کاهش زمان سفر ساخت آزادراه است که استان خراسان رضوی فقر آزادراهی دارد و در بعضی از زمان‌ها جاده‌های خراسان رضوی جوابگوی پیک مسافر نیست.

  نبود مکان‌های مناسب برای استراحت
وی تصریح می‌کند: راه هایی که در استان خراسان رضوی ساخته می‌شوند، کاملاً ایمنی آن‌ها رعایت می‌شود، اما رفتار ترافیکی 85 درصد رانندگان در جاده‌ها به چه نحوی است که بر اساس این رفتار ارتقای ایمنی جاده‌ها در دستور کار ما و سازمان راهداری قرار می‌گیرد.
وی یادآور می‌شود از مهم‌ترین مشکلات در راه‌های خراسان رضوی نبود مکان‌های استراحت برای مسافرین است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.