قدس آنلاین/ اعظم طیرانی: دکتر سعيدرضا مهرپور سال ۱۳۵۶ در يزد متولد شده است. آن طور که خودش می‌گوید، پدرش استاد دانشگاه بوده و حقوق تدريس مي‌کرده و مادرش خانه دار است. پنج خواهر و برادرند که همگي به آرزوي کودکي‌شان رنگ زيبايي زده و در شاخه‌هاي گوناگون پزشکي درس خوانده اند.

 کمبود فلوشیپ ارتوپدی اطفال داریم

این فوق تخصص جراحي ستون فقرات و دانشیار ارتوپد و مسؤول آموزش دستیاران ارتوپد دانشگاه تهران و بیمارستان شریعتی در گفت‌وگو با ما به روزهايي باز مي‌گردد که براي رسيدن به پله‌هاي ترقي و پيشرفت سخت تلاش کرده است. او مي‌گويد: تمام هم و غم مادرم اين بود که فرزندانش براي خدمت به کشور و مردم پزشک شوند. به همين دليل خانه ما هميشه براي من و خواهر و برادرانم محلي امن و پر از آرامش بود و من و آن‌ها توانستیم بدون دغدغه با آرامش در کنار خانواده درس بخوانيم و امروز وقتي روزهاي گذشته را مرور مي‌کنم، موفقيت‌هايم را مديون فداکاري‌هاي خانواده بويژه مادرم مي‌دانم.
دکتر مهرپور ادامه می‌دهد: سال 75 در رشته پزشکي عمومي در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي مشغول به تحصيل شدم و سال 88 در امتحان تخصصي ارتوپدي کشور مقام نخست را کسب کردم و در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به کار شدم. دو سال بعد براي اخذ فوق تخصص جراحي ستون فقرات در این دانشگاه و دانشگاهی در فرانسه مشغول تحصیل شدم تا اينکه از سال 92 براي خدمت به مردم خود را آماده کردم.
وی ادامه می‌دهد: زماني جذابيت رشته پزشکي در وجودم معنا گرفت که بر بالين بيماران نيازمند حاضر شدم. تا زماني که درس مي‌خواندم، همه درس‌ها را به صورت تئوري گذرانده بودم و احساس مي‌کردم اين رشته جذابيت خاصي ندارد، اما همين که بر بالين بيماران حاضر شدم و خود را در لباس پزشکي ديدم، انگار با دنياي جديدي آشنا شده بودم. با تمام دشواري‌هايي که در اين راه وجود دارد و مشکلاتي که هر روز رنگ تازه‌اي به خود مي‌گيرد، حاضر نيستم راه ديگري را انتخاب کنم و از اينکه قدم در اين راه گذاشته‌ام، خوشحالم و با تمام توانم کار مي‌کنم.
دکتر مهرپور مي‌گويد: درس مهم و بزرگي که در مسير پزشکي ياد گرفتم اين بود که يک پزشک قبل از هر اقدامي با جان بيماران سر و کار دارد و بيماري که راضي مي‌شود جان خود را به دست پزشک معالج بسپارد، به او اعتماد کرده است، زيرا براي هر انساني چيزي ارزشمندتر از جان او نيست و اين اعتماد است که رابطه بين پزشک و بيمار را شکل مي‌دهد. در گام‌های بعدي تشخيص بيماري مهم است. از روزي که لباس پزشکي به تن کرده‌ام، خود را مسؤول حفظ جان بيماران مي‌دانم و در اين مورد احساس مسؤوليت سنگيني مي‌کنم. در زمان‌هايي که موفق مي‌شوم، انگار تمام دنيا را به من داده اند و در آن لحظه خوشحال هستم که توانسته‌ام جان يک بيمار را نجات دهم، اما همه لحظات، لحظه‌هاي
موفقيت آميزي نيست، در برخی مواقع چرخ زمانه به گونه ديگري مي‌چرخد و اتفاقات ناگوار هم رقم مي‌خورد و در آن لحظه‌هاست که باز هم نا اميد نمي شوم و تمام تلاش خود را به کار مي‌گيرم. وی ادامه می‌دهد: يک پزشک طی دوران خدمت خود، تلخی‌ها و شیرینی‌های زيادي را تجربه مي‌کند.در واقع زماني که درمان پاسخ نمي دهد، لحظه‌هاي تلخي در زندگي يک پزشک است. در اين حرفه ثانيه‌هاي شيرين در کنار ثانيه‌هاي تلخ جاي گرفته و سختي‌ها زياد است.با این حال پزشکي با تمام
 استرس هايي که دارد ،دوست داشتني است و بزرگ ترين لطف خداوند به من این بود که قدم در اين راه گذاشتم.
دکتر مهرپور که علاوه بر آموزش دستیاران تخصصی ارتوپدی، در حوزه درمان بیماران مبتلا به مشکلات ستون فقرات، کودکان مبتلا به اسکولیوز و انحراف ستون فقرات فعالیت دارد، در خصوص دغدغه‌های حرفه ای متخصصان ارتوپدی کشور می‌گوید: مهم‌ترین دغدغه ما میزان بالای تصادفات در کشور است که بخشی از این تصادفات منجر به فوت می‌شود و در رسانه‌ها در همین حد که طی هر سال چند تصادف منجر به فوت شده و اینکه در مقایسه با سال‌های قبل کاهش یا افزایش داشته است، مطرح می‌شود، در حالی که بسیاری از افراد به دلیل حوادث ترافیکی با نقص عضو و مشکلات ستون فقرات مواجه می‌شوند که به رغم تلاش همکاران ما ممکن است تعدادی از آن‌ها تا پایان عمر دچار معلولیت شوند، در حالی که اگر مسایل ترافیکی و ایمنی کار رعایت شود، این حوادث کاهش خواهد یافت.
وی ادامه می‌دهد: هم اکنون علاوه بر آسیب‌های ناشی از تصادفات، بسیاری از کارگران به دلیل رعایت نکردن مسایل ایمنی دچار سانحه می‌شوند و یا از ارتفاع سقوط می‌کنند و با آسیب‌های بسیار جدی مراجعه می‌کنند که تلاش فراوان متخصصان ارتوپد برای برگرداندن این شکستگی‌ها به حالت اولیه و بازگرداندن بیماران به حالت عادی، چندان مفید واقع نمی‌شود.
دکتر مهرپور به این نکته نیز اشاره می‌کند که رشته تخصصی ارتوپدی از جمله رشته‌های پر زحمتی است که در کشور حرف برای گفتن دارد و متخصصان این رشته بر اساس استانداردهای درمانی بین‌الملل کار می‌کنند. وی می‌گوید: خوشبختانه تمام خدماتی که در کشورهای صنعتی جهان در حوزه ارتوپدی به بیماران ارایه می‌شود، در ایران نیز قابل ارایه است و ما مطابق آخرین دستاوردهای علمی جهان کار می‌کنیم. ضمن آنکه ارتباط بسیار خوبی با سایر کشورها در زمینه تولید و واردات تجهیزات پزشکی داریم و در مقام مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی در این حوزه، با آن‌ها برابر هستیم.
وی ادامه می‌دهد: متخصصان ارتوپد ایران با کمک استادان بزرگ این رشته نظیر پروفسور اعلمی (از بنیانگذاران ارتوپدی نوین ایران) حضور پر رنگی در همایش‌های علمی شاخه‌های گوناگون این رشته در سطح
 بین الملل دارند. ضمن آنکه به لحاظ آکادمیک نیز رتبه‌های دانشگاه‌های ما مشخص است و با توجه به کمبود بودجه‌های پژوهشی، وضعیت قابل قبولی داریم. آنچه در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بویژه در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی ارتوپد مشهود است، حاکی از رو به رشد بودن این رشته و روند پیشرفت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نظیر دانشگاه‌های تهران، شیراز و اصفهان است.
به گفته دکتر مهرپور، یکی از شاخه‌های مهم فوق تخصصی ارتوپدی، ارتوپد اطفال است که خوشبختانه در این رشته فلوشیپ‌های بسیار توانمندی در سطح کشور داریم و به رغم آنکه هنوز به تعداد مورد نیاز فلوشیپ ارتوپد اطفال نداریم، باز هم میزان ارجاع به خارج به صفر رسیده و به دلیل حضور این عزیزان در اقصی نقاط کشور، میزان ارجاع به تهران نیز کاهش یافته است. به همین دلیل طی سال‌های اخیر با درمان به موقع اطفال از بسیاری معلولیت‌ها پیشگیری می‌شود و در کمتر مواردی شاهد هستیم نوزادی به دلیل در رفتگی استخوان لگن تمام عمر خود را با معلولیت سپری کند که البته متأسفانه هنوز هم به دلیل سهل انگاری برخی از خانواده‌ها، شاهد چنین مواردی هستیم که کودکان زمان طلایی درمان را از دست داده‌اند و دچار معلولیت هستند و این نیز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اساسی متخصصان این حوزه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.