قدس آنلاین/ فرزانه غلامی: امسال سال اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی است؛ طرحی برای خانه دار کردن اقشار ضعیف از سوی دولتی که مسکن مهر به مذاقش خوش نیامده و آن را طرحی عوامفریبانه توصیف می‌کند!

قفل مسکن اجتماعی با  کدام کلید باز می‌شود؟

افکار عمومی، صراحت لهجه دولت و البته وزیر راه و شهرسازی را در مخالفت با طرح مسکن مهر بارها دیده اند و جایگزینی آن با طرحی مؤثرتر و کم زیان تر از ابتدای دولت یازدهم مطرح بوده، اما طرح مسکن اجتماعی با هدف خانه دار کردن اقشار کم درآمد در حالی که حدود یک سال از عمر دولت باقی مانده، هنوز روی کاغذ است؛ آن هم به دلیل بی پولی و نبود امکان تأمین مالی.
از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون طرح‌های مختلفی با هدف خانه دار کردن متقاضیان در طبقات مختلف جامعه اجرایی شده و از افزایش سقف تسهیلات گرفته تا احیای بافت‌های فرسوده و... مطرح بوده است، اما خانه دار کردن آن‌هایی که دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شوند و جیبشان آن چنان که باید توان پرداخت اقساط و اجاره های سنگین را ندارد، تاکنون در حد حرف باقی مانده و حالا به نظر می‌رسد دولت با تخصیص ردیف مشخص در قالب قانون  بودجه سال جاری و برنامه ششم توسعه به دنبال وفای به عهد است.
طرح مسکن اجتماعی حاصل همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و کار، رفاه و تأمین اجتماعی است و در کنار این دو نهادها، سازمان‌های مرتبط دیگر از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم قرار است برای خانه دار کردن کم درآمدان آستین بالا بزنند.

  وعده دولت آخر امسال اجرایی می‌شود
واقعیت این است که درد بی پولی و ادامه پروژه مسکن مهر در این دو سه سال به دولت یازدهم آن گونه که باید فرصتی برای اجرایی کردن مسکن اجتماعی نداد و از این رو بر اساس وعده های دولتی ها، بودجه 95 و ماه‌های آتی بهترین زمان برای باز شدن بخت مسکن اجتماعی است.
در روزهای جاری، با معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي بارها تماس گرفتیم تا کم و کیف اجرایی شدن این برنامه را در سال جاری جویا شویم، اما حامد مظاهريان صرفا به اجرایی شدن این برنامه پس از پایان مسکن مهر در سال جاری اکتفا کرد؛ خبری که چند روز پیش هم آن را به رسانه ها گفته بود. بر اساس اظهارات وی، این برنامه آماده و روی میز است و توافقات مربوط به آن انجام شده، بنابراین جایگزین مسکن مهر خواهد شد و بودجه تخصیصی به مسکن مهر به این طرح تخصیص می‌یابد.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به اجرای برنامه مسکن اجتماعی از اواخر امسال اشاره می‌کند تا بدین ترتیب مستأجران کم درآمد و اقشار ضعیف به انتظار ماه‌های پایانی سال بنشینند و رؤیای خانه دار شدن را برای چندمین بار در دل بپرورند.
  جزئیات طرح مسکن اجتماعی
زمانی که دولت یازدهم از طرح جدید خود یعنی «تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد» یا مسکن اجتماعی رونمایی کرد، هدف آن هم حذف پیامدهای اجرای ناقص طرح مسکن مهر اعلام شد و هم استفاده حداکثری از تجربیات بین المللی. حدود یک سال پیش نخستین مراحل اجرایی طرح از سوی دولت کلید خورد تا خانه دار کردن اقشار نیازمند با روشی ارزان اما بدون چالش‌های مسکن مهر محقق شود.
از نظر دولت بافت‌های فرسوده داخل شهرها بهترین فضا برای اجرای طرح مذکور هستند. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، در طرح 6 ساله مسکن اجتماعی 750 هزار واحد در شهرها (هر سال ١٢٥‌هزار واحد) ساخته می‌شود که در سال گذشته هم کار ساخت 20 هزار واحد با تأمین زمین شروع شد؛ خانه هایی هم به صورت استیجاری و هم ملکی واگذار می‌شوند.
پاشنه آشیل طرح‌هایی مانند مسکن مهر از دید دولت، نحوه تأمین مالی پروژه است. بر این اساس و برای پیشگیری از رخدادهای ناخوشایند گذشته، دولت در مسکن اجتماعی از  چند محل که کمترین بار تورمی را بر اقتصاد کشور تحمیل کند عمل می‌کند: یارانه‌های مسکن، مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات، منابع داخلی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و خیران مسکن‌ساز.
چگونگی شناسایی اقشار هدف هم با همکاری نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی یا از طریق بنیاد مسکن خواهد بود. گفتنی است، دولت از دوسال گذشته  در حوزه مسکن ۴ برنامه مسکن حمایتی، مسکن اجتماعی، بازار رهن ثانویه و صندوق توسعه مسکن را در برنامه  داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.