چهار دهه پس از جنگ ویتنام، اوباما قصد دارد مناسبات اقتصادی و دفاعی با این کشور را گسترش دهد.

"بازاریابی اوباما" با دوره گردی در شرق آسیا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «باراک اوباما» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا طی روزهای اخیر سفری به منطقه شرق آسیا از جمله کشورهای ویتنام و ژاپن داشت؛ سفری که در نوع خود بسیار با اهمیت است. اهداف اوباما از این سفر از چند جنبه قابل بررسی است:
اول آن که اوباما در ماه های پایانی ریاست خود بر کاخ سفید به سر می برد و سعی دارد با سفر های منطقه ای در جهت کسب حمایت برای دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا اقدام کند. دوم آن که جمهوری خلق چین به عنوان رقیبی قدرتمند برای آمریکا روز به روز بر قدرت اقتصادی و نظامی خود می افزاید و اوباما قصد دارد از طریق ارتباط بر قرار کردن با همسایگان چین با این کشور مقابله کند. امریکا تا کنون موفق شده است محوری ضد چینی در منطقه شرق آسیا به وجود بیاورد و از این طریق به موزانه قدرت با چین بپردازد. این کشورها شامل کره جنوبی، ژاپن و ویتنام می شوند. هر چند نباید فراموش کرد که هند نیز همکاری های گسترده ای با آمریکا دارد.
اوباما و حفظ موازنه نظامی در شرق

به نظر می رسد چهار دهه پس از جنگ ویتنام، اوباما قصد دارد مناسبات اقتصادی و دفاعی میان آمریکا با این کشور را گسترش دهد. کاخ سفید خواستار آن است که ناوهای آمریکایی دسترسی بیشتری به آب های عمیق سواحل ویتنام داشته باشند. علاوه بر این هم زمان با سفر اوباما بحث درباره لغو تحریم تسلیحاتی ویتنام که از زمان جنگ میان دو طرف تا به امروز باقی مانده، به شکل جدی مطرح شد. در این جهت اوباما در نخستین روز سفر خود به ویتنام تحریم‌های تسلیحاتی این کشور را لغو کرد و این فرضیه را تقویت کرد که آمریکا برای حفظ موازنه نظامی در منطقه شرق آسیا و مقابله با قدرت نظامی چین، این اقدام را انجام داده است. یکی دیگر از اهداف اوباما از این سفر و به ویژه لغو تحریم تسلیحاتی، کاهش وابستگی نظامی ویتنام به محصولات روسی به ویژه سامانه‌های دفاعی روسی است.

 

از این جهات، ویتنام در دوران کنونی که آمریکا سیاست گرایش به شرق را اتخاذ کرده است، اهمیت به سزایی دارد. به ویژه این که ویتنام از دشمنان آمریکا در دوران جنگ سرد بود و اوباما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، بهبود روابط با ویتنام را نوعی پیروزی و کسب اعتبار برای حزب متبوعش در انتخابات می داند. سفر باراک اوباما به ویتنام و کوبا و حاصل شدن توافق هسته ای با ایران (برجام) در زمان ریاست جمهوری وی، از جمله مهم ترین مقولاتی است که دموکرات ها از آنان به عنوان پیروزی و برگ برنده در انتخابات ریاست جمهوری یاد می کنند.
ژاپن
رئیس جمهور آمریکا پس از سفر به ویتنام، وارد ژاپن شد. هدف اصلی وی از این سفر حضور در اجلاس سران گروه ۷ بود، اما طی این سفر برای اولین بار یک رئیس جمهور آمریکایی از شهری که آمریکا در بیش از هفتاد سال قبل مورد حمله اتمی قرار داد، یعنی هیروشیمای ژاپن بازدید کرد. با این حال سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که این سفر به منزله عذرخواهی از مردم هیروشیما نیست، این در حالی است که ژاپن در حال حاضر یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان محسوب می شود و آمریکا به این کشور برای رشد اقتصادی خود و مقابله با سیاست های چین نیازمند است.

 

چیزهایی که اوباما نگفت
این سفر در حالی صورت گرفت که چند نکته مهم در آن قابل توجه است:
نخستین مسئله عدم استقبال مردم ژاپن به عنوان متحد این کشور از حضور اوباماست چنانکه هزاران نفر از مردم ژاپن در اعتراض به نشست گروه ۷ و سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهوری آمریکا به «هیروشیما» در خیابان‌های توکیو تظاهرات کردند. تظاهراتی که نشان می‌دهد حتی متحدان آمریکا نیز دیگر اعتمادی به آن ندارند و حضور آمریکا را زمینه ساز تشدید بحران‌های خود می‌دانند.
دوم آنکه از محورهای نشست گروه ۷(از برنامه های این سفر) مبارزه با تروریسم عنوان شده حال آنکه بسیاری از اعضای این گروه بویژه آمریکا به عنوان جنایتکار جنگی باید محاکمه گردند و حق ادعای مبارزه با تروریسم را ندارند. آمریکایی که به کشتار مردم بی گناه ژاپن با بمب هسته‌ای پرداخته و یا در ویتنام از شدیدترین مواد سمی علیه غیر نظامیان استفاده کرده، نمی‌تواند ادعای ناجی بشریت بودن را داشته باشد. اوباما رسما عنوان کرده که از مردم ژاپن عذرخواهی نخواهد کرد و شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا گفته بود بمباران هیروشیما امری درست بوده است. 

 

 

سوم، قابل توجه در باب سفر اوباما آنکه وی تلاش دارد تا سفر به ویتنام را سفر به دشمن قدیمی آمریکا معرفی کند که نشانه دیپلماسی موفق او است. وی در این سفر یک نکته را در باب ویتنام پنهان می‌سازد و آن شکست آمریکا در برابر مقاومت ویتنامی‌ها و نیز جنایات گسترده آمریکا علیه مردم این کشور در طول جنگ ویتنام است که آمریکا با ۵۰۰ هزار سرباز وادار به فرار از این کشور شد.

 

نکته قابل تامل آنکه دشمنی آمریکا با ویتنام همچنان ادامه دارد چنانکه اوباما در ویتنام بر توسعه فروش تسلیحات به این کشور تاکید کرده نه کمک به بهبود اقتصاد این کشور که دقیقا اقدامی برای درگیر سازی این کشور در بحران‌های منطقه‌ای و جلوگیری از پیشرفت آن است. به عبارتی اوباما به دنبال جبران جنایات آمریکا علیه ویتنام نمی‌باشد بلکه با ادعای تقویت توان دفاعی و به اصطلاح گرفتن حق آن در دریای چین، به دنبال هزینه سازی منابع اقتصادی آن در خرید‌های تسلیحاتی از آمریکا و در عین حال بهره‌برداری از آن برای سیاست‌های ضد چینی واشنگتن است.

 

 

چهارمین نکته در باب سفر اوباما رفتارهای بحران ساز وی در منطقه است چنانکه «لیو ژنمین» معاون وزیر خارجه چین در سخنانی هشدار دهنده خطاب به آمریکا گفت: «البته مردم چین دنبال جنگ نیستند و ما مخالف جنگ افروزی‌های آمریکا هستیم ولی اگر ماجرای جنگ ویتنام و کره تکرار شود، ما آماده دفاع از خود هستیم.» سیاست‌های بحران‌ ساز در شرق آسیا که در لوای نام حمایت از متحدان صورت می‌گیرد اصل دیگری است که اوباما از بیان آن خودداری و آن را در لوای جملات به اصطلاح دوستانه خود پنهان می‌سازد. به هر جهت؛ آنچه که در این میان برای رییس جمهور آمریکا حائز اهمیت است این است که بازار مطلوبی را برای فروش سلاح های مرگ بار آمریکایی بدست آرود. بالاخره می بایست انبارهای مهمات ذخیره شده در آمریکا یک نفسی تازه کنند و دلارهای آغشته به خون مردم بی گناه را به خزانه داری کاخ سفید سرازیر گرداند.حال... حق العمل کاری دوره گردی آقای رییس جمهور با چه نرخی محاسبه می شود نکته ای است قابل تامل!!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.