ابو مهدی مهندس، همان شخصی است که در سال ۲۰۰۹ به علت حمله به نیروهای آمریکایی در عراق از سوی وزارت دارایی ایالات متحده مورد تحریم قرار گرفت ...

تلاش ۱۷ ماهه آمریکا شکست خورد/ رهبری نبرد با داعش توسط ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سرویس سیاسی جام نیـوز، خبرگزاری رویترز (Reuters) در گزارشی اختصاصی به بررسی وضعیت نبرد با تروریست های داعش در عراق پرداخته است. رویترز تاکید کرده که تلاش آمریکایی ها در عراق روبه تزلزل و شکست گذاشته و در طرف مقابل، ایران و نیروهای همپیمان با آن درحال پیش بردن نبرد علیه داعش هستند. این خبرگزاری انگلیسی نوشت: آمریکا در تلاش برای آموزش و احیای ارتش عراق دچار تزلزل شده است. رویترز افزود: مقامات نظامی و غیرنظامی کنونی و سابق آمریکا اذعان کردند، تلاش 17 ماهه ایالات متحده برای آموزش مجدد و تحکیم ارتش عراق با شکست مواجه شده و نتوانسته واحدهای موثر نظامی بیشتری را ایجاد کند یا از قدرت شبه نظامیان فرقه ای بکاهد.
در ادامه این گزارش می خوانیم: نگرانی ها درباره کاستی تلاش آمریکا برای تقویت ارتش عراق درشرایطی مطرح می شود که نیروهای دولتی این کشور و شبه نظامیان شیعه، تهاجمی را برای بازپس گیری شهر فلوجه از داعش آغاز کرده اند. رویترز نوشت: عملیات های ارتش عراق در استان صلاح الدین واقع در شمال بغداد، تحت کنترل "ابو مهدی مهندس" شبه نظامی شیعه قرار گرفته است. وی همان شخصی است که در سال 2009 به علت حمله به نیروهای آمریکایی در عراق از سوی وزارت دارایی ایالات متحده مورد تحریم قرار گرفت. در استان شرقی دیالی نیز فرماندهی بخش پنجم ارتش عراق در اختیار گروه بدر قرار دارد. بدر، یک گروه شبه نظامی قوی شیعه و دارای حزب سیاسی است که روابط محکمی با سپاه پاسداران ایران دارد. چندی پیش نیز روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز (NYtimes) در گزارشی زیر عنوان "تلاش‌ها به رهبری ایران برای بازپس گیری فلوجه از داعش، آمریکا را نگران کرده است" به این موضوع پرداخته بود.
در ابتدای این گزارش آمده است: فرماندهان آمریکایی در خط مقدم نبرد سوریه حضور دارند و تلاش جدیدی را برای پس گرفتن رقه، پایتخت داعش، از این گروه آغاز کرده اند. اما در عراق قضیه کاملا متفاوت است. نیویورک تایمز افزود: در این کشور، ایران است که عملیات برای بازپس گیری فلوجه از جهادی ها و شبه نظامیان داعش را رهبری می کند و نقش آمریکا کمرنگ شده است.
براساس این گزارش، ایران در این نبرد نقش مشاوره نظامی را ایفا می کند و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد ایرانی در محل حضور دارد تا به پیشبرد عملیات کمک کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.