۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
کد خبر: 388564

قدس آنلاین: کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر.

حکم روزه داری با امکان ضرر جسمی

به گزارش قدس آنلاین، در ذیل نظر چند تن از مراجع درباره روزه داری با رعایت ضرر جسمی مرور می شود:

 

آیت الله العظمی خامنه ای: کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر. 1

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: کسى که مى داند روزه براى او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد امّا احتمال قابل توجّهى مى دهد که روزه براى او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصى حاصل شده باشد یا از گفته طبیب. 2

 

آیت الله العظمی سیستانی: اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد كه روزه برایش ضرر قابل توجّهی دارد (ضرری که معمولاً تحمّل نمی‌شود) یا اینکه چنین ضرری را احتمال بدهد و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود، چنانچه احتمال او در نظر افراد عاقل بجا باشد، واجب نیست روزه بگیرد؛ بلكه اگر آن ضرر موجب هلاكت و مرگ یا جنایت بر نفس - مثل نقص عضو - شود، روزه گرفتن برای او حرام است و در واجب نبودن روزه فرقی نیست که روزه موجب پیدایش بیماری و ضرر قابل توجّه گردد یا موجب شدیدتر شدن آن یا طولانی شدن دوره درمان آن گردد.3

آیت الله العظمی وحید خراسانی: اگر انسان احتمال بدهد كه روزه برايش ضرر قابل اعتنا دارد و از آن احتمال ترس براى او پيدا شود، چنانچه احتمال او عقلايى باشد، نبايد روزه بگيرد، و اگر روزه بگيرد باطل است، مگر در صورتى كه ضرر نداشته و قصد قربت كرده باشد.4

----------------------

منابع:

1. رساله آموزشی.

2. رساله توضیح المسائل،‌ مساله 1464.

3. رساله توضیح المسائل،‌ مساله ۱۹۱۴.

4. رساله توضیح المسائل،‌ مساله ۱۷۵۲.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.