۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
کد خبر: 389105

یک استاد اقتصاد تصریح کرد: متاسفانه دولت با صرف وقت روی موضوع برجام، برای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی دیر عمل کرد، در حالی که اقتصاد مقاومتی قبل از برجام ابلاغ شده بود.

دولت بیش از حد روی برجام وقت تلف کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، آلبرت بغزیان در مورد اجرای برنامه‌ اقتصاد مقاومتی گفت: دولت در شرایطی کشور را تحویل گرفت که با رشد اقتصادی منفی، تورم و نوسان ارزی در اقتصاد مواجه بودیم.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: همچنین دولت با مسئله برجام که روز به روز در حال وخیم شدن بود، مواجه و با کاهش ظرفیت تولید روبرو شد، بنابراین باید در سال اول نسبت به وضعیت شناخت پیدا می‌کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در سال دوم هم باید برنامه‌ای را برای جلوگیری از وخامت اوضاع تدوین می‌کرد و در سال سوم هم علیرغم اینکه شرایط سختی را داشت توانست با انجام اقداماتی نوسانات ارزی را کنترل کند و رشد اقتصادی منفی را به صفر و مثبت تبدیل کند و بالاخره برای برنامه‌ریزی آماده شود.

بغزیان با بیان اینکه برنامه‌ریزی کاری زمان‌بر است، تصریح کرد: متاسفانه دولت با صرف وقت روی موضوع برجام، برای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی دیر عمل کردند در حالی که اقتصاد مقاومتی قبل از برجام ابلاغ شده بود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه وزارتخانه‌ها موضوع اقتصاد مقاومتی را جدی نگرفتند و آن را دیر شروع کردند، تصریح کرد: بنابراین همزمان علاوه بر برنامه‌های جاری خود باید یک برنامه نیز در قالب اقتصاد مقاومتی تدوین کنند که این موضوع ناشی از بی‌برنامگی‌ها بوده است.

وی افزود: البته با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، کار به صورت جدی پیگیری می‌شود و الان آماده تبدیل برنامه موجود به اقتصاد مقاومتی و تعریف برنامه جدید هستند.

بغزیان با بیان اینکه دولت فرصتی برای به اجرا در آوردن اقتصاد مقاومتی نداشته است، گفت: برنامه‌ در حال مکتوب شدن است و با اقدامات انجام شده به نظر می‌رسد که تا اواسط سال برنامه اقتصاد مقاومتی آماده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری گفت: این موضوع نباید باعث شود که برنامه اقتصاد مقاومتی تغییر کند و مسئولان باید دلسوزانه این برنامه را ادامه دهند.

بغزیان با بیان اینکه اشتغال‌زایی به سرمایه‌گذاری نیازمند است، گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در این مقوله بسیار مؤثر است که این امر هم بستگی به فضای کسب و کار و اطمینان سرمایه‌گذاران از فضای امن سرمایه‌گذاری دارد.

وی در مورد رکود اظهار داشت: رشد اقتصادی مثبت حاکی از متوقف شدن وخامت رکود است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که چرا دولت اقدام مؤثری برای جلوگیری از فرار مالیاتی انجام نمی‌دهد، افزود: یکی از راه‌های مطمئنی که دولت و وزارت اقتصاد برای جبران کسری‌ها و قرار دادن اقتصاد در چارچوب اقتصاد سالم در اختیار دارد، جلوگیری از فرار مالیاتی است.

وی  با بیان اینکه فرار مالیاتی بالاست، اظهار داشت: وزارت دارایی برخورد قاطع و جدی با فرار‌های مالیاتی ندارد، در حالی که با شناسایی این قشر و برخورد جدی با آنها بخش قابل توجهی از کسری بودجه را می‌تواند جبران کند.

بغزیان با تأکید بر اینکه در اخذ مالیات به هیچ عنوان نباید اغماض کرد، بیان داشت: معلوم نیست که چرا سازمان مالیاتی با چانه‌زنی اصنافی که سودهای خوبی از معاملات و کسب کار دارند، اما سازمان امور مالیاتی از اخذ مالیات عقب‌نشینی می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به قاچاق 22 میلیارد دلاری کالا اظهار داشت: واردات کالا  از مبادی قانونی و اخذ عوارض از آن، جایگزین مناسبی برای فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی و حل مشکل مالی دولت است.

وی با بیان اینکه با وجود اسکله‌های متعدد در کشور، قاچاق امری پنهان نیست، بیان داشت: مسلما با توجه به قدرتی که دولت در مبارزه با قاچاق دارد، در این زمینه کوتاهی می‌کند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: به نظر می‌رسد کوتاهی کردن در مبارزه با قاچاق و اخذ مالیات به موضوعی که وزیر اقتصاد و فشارهایی که از آن یاد کرده‌اند، برمی‌گردد که دست وزارت اقتصاد از آن کوتاه است.

این کارشناس اقتصادی همچنین در مورد اینکه آیا جزیره‌ای اقدام به درآمدزایی کردن در استان‌های مختلف برای تحقق اقتصاد مقاومتی تصمیمی کارسازی است، یا خیر، گفت: عدم تمرکز خوب است، ولی برای موفقیت در چنین تصمیماتی و جلوگیری از ضربه به تولید داخل باید افرادی مورد اطمینان و سالم این مسئولیت را به عهده بگیرند.

وی همچنین در مورد واردات تعداد زیادی خودرو خارجی و واردات 2500 تن میوه خارجی توسط استانداران دو استان در راستای درآمدزایی جزیره‌ای گفت: این افراد دقیقا مخالف با اهداف اقتصاد مقاومتی عمل کرده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.