مدیرعامل سابق بانک ملی گفت: رقابت بسیار مکارانه‌ای در سیستم بانکی به ویژه در برخی بانک‌های خصوصی وجود دارد که ما را گرفتار کرد اما توانستیم روی پای خود بایستیم و با وجود این رقابت مکارانه، رتبه بانک را در جایگاه اول حفظ کردیم.

 انتقاد از رقابت مکارانه در سیستم بانکی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان،عبدالناصر همتی مدیرعامل پیشین بانک ملی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل بانک ملی با اشاره به عملکرد خود در 33 ماه گذشته، گفت: تمام کسانی که فتنه کردند به ویژه در اوایل حضور بنده در بانک ملی، آنها را می‌بخشم. عده‌ای شب‌نامه نوشتند، در کار ما اخلال کردند چرا که می‌دانستند می‌خواهیم بانک ملی را درست کنیم.
وی با بیان اینکه اقدامات جدی و خوب انجام شده، با همکاری مدیران و کارمندان بانک صورت گرفته است، تصریح کرد: صدها میلیارد تومان پول وقتی در دست عده‌ای باشد و شما می‌خواهید آن را پس بگیرید قطعاً فشار می‌آورند، خوشحالم که آقای رئیس‌زاده بعد از بنده این سمت را بر عهده گرفته‌اند.
همتی ادامه داد: رقابت بسیار مکارانه‌ای در سیستم بانکی به ویژه در برخی بانک‌های خصوصی وجود دارد که ما را گرفتار کرد اما توانستیم روی پای خود بایستیم و با وجود این رقابت مکارانه، رتبه بانک را در جایگاه اول حفظ کردیم.
وی تصریح کرد: منابع موثر بانک ملی هم‌اکنون به 120 هزار میلیارد تومان می‌رسد و نسبت به بانک دوم 20 هزار میلیارد تومان بیشتر است. همچنین نسبت منابع به پرسنل از 23 هزار میلیارد ریال به 40 میلیارد ریال افزایش یافت در واقع در این بین شاهد رشد 70 درصدی در سرانه منابع بانک هستیم.
مدیرعامل سابق بانک ملی اقدام دیگر خود در 3 سال گذشته را ساماندهی مطالبات معوق عنوان کرد و گفت: مطالعات معوق در پایان اسفندماه سال گذشته به 6.8 درصد کاهش یافت که البته با توجه به اینکه در اوایل سال معمولاً معوقات کمی رشد می‌کند فکر می‌کنم این نسبت هم‌اکنون 7 درصد باشد.
وی اضافه کرد: 10 کارگروه ویژه برای وصول مطالبات معوق تشکیل شد و توانستیم بخش قابل توجهی از معوقات را وصول کنیم و حدود 5 هزار میلیارد تومان از معوقات را که نرخ سود 13 تا 14 درصدی داشت به 22 درصد رساندیم.
همتی با اشاره به کاهش تعداد کارمندان بانک ملی از 40 هزار نفر به 37 هزار نفر گفت: واقعاً کار در بانک ملی بسیار سخت است و هرکسی پشت صندلی مدیرعاملی بانک ملی ننشیند متوجه سختی آن نمی‌شود و نمی‌داند مدیریت بانک ملی چه معنی می دهد.
وی یکی از چالش‌های دوران مدیرتی خود در بانک ملی را تلاش عده‌ای برای اختلاس 873 میلیارد تومانی دانست و افزود: 3 ماه درگیر این موضوع بودیم تا در نهایت مانع از وقوع آن شدیم. آقای سیف به من گفت خیلی شانس آوردی و الا نامت روی 873 میلیارد تومان می‌ماند.
مدیرعامل اسبق بانک ملی با اشاره به 162 شرکت مازاد بانک ملی اظهارداشت: خیلی تلاش کردیم تا بنگاه‌های مازاد را واگذار کنیم و سال گذشته فقط 780 میلیارد تومان واگذار کردیم اما چون بازار کشش نداشت امکان فروش بیشتر نبود. با این حال عده‌ای یا می‌گفتند ارزان فروخته‌ای یا خدشه دیگری وارد می‌کردند و کار به جایی رسید که گفتیم اگر نفروشیم راحت‌تریم.
وی در همین باره واگذاری کشت و صنعت لرستان را مثال زد و افزود: این شرکت را یک شیعه عربستانی خرید که استاندار هم در جریان فروش آن قرار داشت. آنقدر فشار وارد کردند و به استاندار نامه نوشتند که واگذاری این شرکت را متوقف کنید در حالیکه این فرد تاکنون 100 میلیارد تومان برای توسعه شرکت کشت و صنعت سرمایه گذاری کرده و اصلاً خرم‌آباد را آباد کرده است.
همتی بیان کرد: در اوایل حضور در بانک ملی متوجه شدم که تسهیلاتی که پرداخت می‌شود با نرخ‌های سود 12 درصد و کمتر است به طوریکه نرخ موثر سود تسهیلات به 11 درصد در بانک ملی رسیده بود در حالیکه 20 درصد سود سپرده یکساله پرداخت می‌شد. اولین کاری که کردم از تسهیلات ایثارگران جلوگیری کردم که البته اعتراض‌های زیادی نسبت به این کار شد.
وی افزود: با این کار در گام اول نرخ سود تسهیلات را به 22 درصد (متوسط نرخ سود تسهیلات در سایر بانک‌ها در آن سال) افزایش دادم و هرکسی تسهیلات با نرخ کمتر می‌خواست می‌گفتم ما تسهیلات را برای ایثارگران متوقف کردیم و برای شما هم تسهیلات با نرخ پایین را قطع می‌کنیم. وقتی نرخ سود 22 درصد متداول شد، پرداخت تسهیلات با نرخ مناسب برای ایثارگران را باز کردم چرا که اگر تسهیلات ایثارگران را متوقف نمی‌کردم، مشکل برطرف نمی‌شد.
مدیرعامل اسبق بانک ملی ادامه داد: کافی بود 2 سال بانک ملی با چنین اختلافی تسهیلات پرداخت می‌کرد، دیگر چیزی از این بانک باقی نمی‌ماند، دوستان فکر می‌کردند چون 87 سال بانک ملی فعال بوده در چنین وضعیتی باز هم به فعالیت خود ادامه خواهد داد. بله، فقط ساختمان بانک ملی باقی می‌ماند.
همتی اضافه کرد: هم‌اکنون کارمندان بانک ملی احساس می‌کنند که در یک بنگاه اقتصادی فعالیت می‌کنند و ما برای به وجود آمدن چنین فضایی 3 سال تلاش کردیم. سعی کردم تریبون و سخنگویی برای دفاع از سیستم بانکی باشم و هم‌اکنون دربرابر فشارهایی که به سیستم بانکی وارد می‌شود باید به طور جدی از سیستم بانکی دفاع شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.