قدس آنلاین/ مسعود بصیری: قزاقستان بزرگترین تولید کننده نفت خارج از اوپک است و طبق اعلام سازمان های بین المللی بیستمین کشور دنیا در جذب سرمایه گذاری محسوب می شود. این کشور از ۱۹۹۳ توانسته بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی را به کشور خود وارد کند و نیز اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای محسوب می شود.

  قزاقستان؛ چالش جدید یا بهار آسیایــی

اگرچه رئیس جمهور این کشور تلاش کرده است که مردم این کشور را از قومیت گرایی دور کرده و با نزدیکی بیشتر به غرب کشوری مدرن را پایه‏ریزی کند اما همواره یکی از
نگرانی‏های جدی کارشناسان، لایه‏های پنهان مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم این کشور بوده است . به خصوص آنکه برخی ها از افراطی گری دراین کشور و فعالیت گروه های تندرو نیز در سایه این مشکلات نگران بوده اند. اکنون این
نگرانی‏ها شدیدتر شده و درگیری های شهر آغ تاو( آکتائو) نشان
می‏دهد دولت قزاقستان به جز جذب سرمایه گذاری خارجی باید به فکر کنترل افراطی‏گری و نفوذ دستگاه‏های جاسوسی در میان مخالفان دولت مرکزی هم باشد. خبرها حاکی از آن است که یکشنبه گذشته یک گروه افراطی پس از حمله به یک مغازه اسلحه فروشی صاحب این مغازه را کشته و پس از برداشتن 17 قبضه سلاح با پلیس محلی درگیر شدند. پس از این مهاجمان به 2 گروه تقسیم شده یکی از این گروهها به مغازه دیگر سلاح فروشی و گروه دوم به واحد نظامی گارد ملی قزاقستان حمله می کنند. در ادامه این درگیری ها پلیس شهر
آغ تاو قزاقستان در عملیات ضد تروریستی ویژه خود در شب گذشته 5 تن از افراد این گروه مسلح کشته و 2 تن دیگر از این گروه را بازداشت کرد. وزارت کشور قزاقستان امروز 6 ژوئن طی بیانیه ای اظهار داشت: وضعیت در آکتائو عادی می باشد و ادارات و کارخانه ها مانند روزهای قبل فعالیت می کنند. با توجه به نوشته رسانه های محلی قزاقستان، پس از این حمله مسلحانه فعالیت همه
مغازه‏های ســـلاح فروشی در این کشـور قطع و
مغازه‏هــای ســلاح در «آستانه»، «آلماتی» و «آقتای» تحت نظارت پلیس قرار گرفتند. آکتائو یکی از شهرهای صنعتی واقع در 100 کیلومتری مرز قزاقستان با روسیه قرار دارد. 7 می سال 2011 «رحیم جان مخت اف» یک ساکن 25 ساله این شهر خود را در مقابل ساختمان کمیته امنیت ملی قزاقستان منفجر کرد، که در نتیجه وی کشته و 3 شهروند قزاق دیگر زخمی شدند.

 بهار آسیای مرکزی شروع شده است
«یوگنی ساتانووسکی» رئیس موسسه مطالعات خاورمیانه شناسی روسیه حوادث اخیر در شهر «آکتائو» قزاقستان را با حوادثی که چند سال قبل در خاورمیانه با اسم «بهار خاورمیانه» به وقوع پیوستند، مقایسه کرده و
می‏گوید: گروه‏های افراطی با ایجاد درگیری در قزاقستان قصد دارند «بهار آسیای مرکزی» را از این کشور شروع کنند. وی یکی از اهداف اصلی سازمان «ارتش آزادی بخش قزاقستان» را سرنگونی قزاقستان و قطع عرضه انرژی به چین عنوان کرده و می افزاید: در همه کشورهای آسیای مرکزی گروه هایی مانند سازمان ارتش آزادی بخش قزاقستان، حرکت اسلامی ازبکستان و احزاب نزدیک به القاعده در افغانستان وجود دارند. رئیس موسسه مطالعات خاورمیانه شناسی روسیه ادامه می دهد: همه این احزاب تحت کنترل قطر، عربستان سعودی، ترکیه قرار داشته و توسط آمریکا، انگلیس و فرانسه مدیریت می‌شوند. ساتانووسکی سرنگونی رژیم‌های آسیای مرکزی، به ویژه قزاقستان را برای روسیه فاجعه بار عنوان می کند.

 تصور انقلاب در قزاقستان درست نیست
اما حسن بهشتی پور کارشناس مسایل آسیای میانه و قفقاز معتقد است مقایسه بهار عربی با اتفاقات قزاقستان صحیح نیست و اساسا این کشور ظرفیت یک انقلاب به معنای آنچه در مصر و تونس رخ داد را ندارد.
وی می گوید: در قزاقستان حدود 27 سال است که نظربایف ریاست جمهوری را برعهده دارد و طی این سالها تلاش کرده است با استفاده از مدل های چینی و با نگاه به غرب، توسعه اقتصادی را پی گیری کند و لذا توسعه سیاسی در این کشور مغفول مانده است و به تبع آن گردش نخبگان نیز با مشکل مواجه شده است.
در این مدت عملا قدرت در درست نظربایف بوده و اگر چه او خدمات زیادی برای مردم خود داشته است اما نداشتن توسعه سیاسی می تواند مشکلات جدی در کشور ایجاد کند .
بهشتی پور ادامه می دهد: اعتراضات مردم قزاقستان را باید ناشی از عدم توسعه سیاسی و تلاش برای ایجاد تغییرات دانست و این نکته ای است که مسؤولان این کشور باید در نظر بگیرند.
آنها باید راه را برای به قدرت رسیدن افراد جدید باز کنند و اجازه دهند آرا و اندیشه های نو وارد عرصه مدیریت سیاسی کشور شود تا مردم آزادی بیشتری را احساس کنند.
وی با بیان این که دولت جایگزین نظربایف هم مطمئنا طرفدار غرب نخواهد بود می گوید: همچنان که اتفاقات در قرقیزستان منجر به روی کار آمدن دولت متمایل به غرب نشد در قزاقستان و دیگر کشورهای شبیه این نیز دولت های طرفدار غرب به قدرت نخواهند رسید و تصور انقلاب رنگی به نفع غرب در این گونه کشورها درست نیست.
این کارشناس روسیه ادامه می‏دهد: زمان برای تغییرات در قزاقستان فرا رسیده و دولتمردان این کشور برای کنار زدن برخی نارضایتی ها و اعتراضات باید به گردش نخبگان بیشتر توجه کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.