قدس آنلاین/ ارغوان کاتب: افزایش نرخ بیکاری را شاید بتوان یکی از دلایل جذب برخی افراد به حوزه مشاغل خانگی برشمرد. مشاغل خُرد و خانگی در بیشتر نظام‌های اقتصادی دنیا شناخته شده است و بخش عمده‎ای از چرخه اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان در کارگاه‎های خانگی و محیط خانه می‎چرخد.

 فعالان مشاغل خانگی؛ حمایت‌نمی شوند

برای مثال گفته می‏ شود، کشور تایوان جهش اقتصادی خود را از کسب‏وکارهای خانگی آغاز کرده و حدود 80 درصد فعالیت‎های اقتصادی این کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با این مشاغل در ارتباط است، اما متأسفانه پتانسیل‌های مشاغل خانگی در کشور ما مغفول مانده و به این بخش آن طور که شایسته و بایسته است، توجه نمی‎شود و همین امر باعث شده، نرخ اشتغال در این بخش نیز رقم ناچیزی باشد، به طوری که به گفته مهناز امامدادی، رئیس ستاد مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ اشتغال در مشاغل خانگی در سطح کشور تنها 11 درصد است.
با این حال برخی مزایای مشاغل خانگی از جمله نیاز کم به منابع مالی باعث شده، این روزها برخی افراد با وجود مشکلات بسیار، به حوزه مشاغل خانگی روی بیاورند و در صدد باشند تا کسب‎وکاری را در منزل برای خود دست‎وپا کنند و با ورود به عرصه مشاغل خانگی درآمدزایی داشته باشند. با توجه به اینکه مشاغل خانگی گستره وسیعی از مشاوره‎های حقوقی و كارهای پژوهشی و آموزشی گرفته تا مونتاژ، صنایع دستی، كارهای هنری، تولید پوشاك و مواد غذایی و ... را در بر می‎گیرند، بدون تردید حمایت‎ از این افراد و ساماندهی به این حوزه می‎تواند، نقش چشمگیری در توسعه اقتصاد داشته باشد
در این گزارش سراغی از چند تن از فعالان عرصه مشاغل خانگی در خراسان رضوی گرفته‏ایم و از آن‏ها خواسته‎ایم از مشکلات این حوزه بیان کنند.

 غفلت از پتانسیل‎های مشاغل خانگی
یک طراح دوخت‌های سنتی که از حدود 25 سال پیش در این زمینه فعالیت می‏کند، در این‎باره می‎گوید: مشاغل خانگی در صورت ساماندهی می‎تواند، بخشی از چرخه اقتصاد کشور را بچرخاند و به توسعه اقتصادی کمک کند، اما متأسفانه در کشور ما به مشاغل خانگی توجه چندانی نمی‎شود.
شهین پزشکی با اشاره به اهمیت و نقش مشاغل خانگی در اقتصادهای بزرگ دنیا، خاطرنشان می‎کند: در برخی کشورها از قبیل  هند، بنگلادش، پاکستان و ... تولیدات مشاغل خانگی علاوه بر عرضه در بازار داخلی، به سایر کشورها صادر نیز می‏شود.
وی یکی از معضلات فعالان عرصه مشاغل خانگی را بازاریابی و عرضه محصولات برمی‏شمارد و تصریح می‎کند: یکی از مشکلات ما این است که محصول خود را چگونه به دست مشتری برسانیم؛ محصولات تولید شده باید جایگاهی برای عرضه داشته باشند، اما این بخش در جامعه ما مغفول مانده است.
این طراح دوخت‏های سنتی به دشوار بودن مراحل پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی نیز اشاره و عنوان می‏کند: علاوه بر این، رقم این وام‏ها نیز بسیار ناچیز است و معمولاً گرهی از کار فعالان این عرصه باز نمی‎کند.

 سازمان‎های بیمه‎گر حمایت نمی‌کنند
محمد پورعباس نیز یکی دیگر از فعالانی است که از سال 89 زمینه را برای اشتغال خانگی برخی بانوان شهرستان بردسکن در زمینه تولید جعبه‌های فانتزی برای بسته‎بندی زعفران فراهم کرده است. او از وعده‏های عمل نشده مسؤولان در خصوص حمایت از مشاغل خانگی گلایه می‏کند و می‏گوید: یکی از این وعده‏ها، پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی بود، اما این اقدام انجام نشد.
وی هدف از به‏کارگیری بانوان بردسکنی برای ساخت این جعبه‏های فانتزی را درآمدزایی برای آن‏ها و کمک به اقتصاد خانواده این زنان عنوان می‏کند و می‏افزاید: اما متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که اداره بیمه و تأمین اجتماعی بیمه این افراد را تقبل نمی‌کند.

 صدور 200 هزار مجوز مشاغل خانگی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه چنانچه مشاغل خانگی در رشته‎های دارای مزیت و دارای بازار و در فعالیت خوشه‏ ای و شبکه ‏ای توسعه یابد، تأثیر بسزایی در ایجاد و توسعه اشتغال خراسان رضوی خواهد داشت، اظهار می‎کند: مشکل اصلی فعالان مشاغل خانگی بازاریابی و فروش محصولات است؛ علاوه بر این، تولید کم و خودداری از کار گروهی و آشنا نبودن با مهارت‏های مورد نیاز تولید و فروش از دیگر مشکلات فعالان این حوزه است.
محمود احمدی برگزاری نمایشگاه عرضه و فروش محصولات مشاغل خانگی و پیگیری بازار دایمی جهت فروش محصولات از شهرداری‎ها را از راهکارهای بازاریابی محصولات مشاغل خانگی می‏ داند و یادآور می‎شود: شهرداری مشهد تاکنون اقدام اجرایی پایداری در این خصوص انجام نداده است.
وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از فعالان مشاغل خانگی خراسان رضوی در دست نیست، تصریح می‎کند: به طور کلی تاکنون حدود 200 هزار مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شده است. همچنین بیش از 250 هزار ثبت نام جهت دریافت مجوز مشاغل خانگی و تسهیلات صورت گرفته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص منابع اختصاص یافته به خراسان رضوی برای پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی اینطور پاسخ می‎دهد: در سال جاری تاکنون منابعی به این امر اختصاص نیافته است، اما در سال 1394 سهم مصوب بانکی استان 2/17 میلیارد تومان بود که 2/14 میلیارد تومان توسط بانک‎های عامل تخصیص داده شد که مقداری از منابع در حال حاضر مانده و در حال پرداخت است.
همچنین قسمتی از منابع صندوق کارآفرینی استان جهت پرداخت تسهیلات به پشتیبان‌های مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.