آمریکایی ها همچنین با فرصت طلبی به بهانه آتش بس، روس ها را تا حدود قابل توجهی دور زده و برخی گروه های تروریستی مورد حمایت خود را مستقیم و برخی گروه های وابسته به القاعده را غیر مستقیم – در فرصت تجدید قوا - تقویت کرده اند.

روسیه چگونه می تواند تحرکات نظامی آمریکا در سوریه را مدیریت کند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری جهان، آمریکایی ها در سوریه تحرکات جدی نظامی و سیاسی به نفع خود ایجاد کرده اند.

آنان با کردهای سوریه به توافقات مهمی رسیده اند که خروجی آن تلاش برای ایجاد یک منطقه خودمختار در شمال سوریه است.

آمریکایی ها همچنین با فرصت طلبی به بهانه  آتش بس، روس ها  را تا حدود قابل توجهی دور زده و برخی گروه های تروریستی مورد حمایت خود را مستقیم و برخی گروه های وابسته به القاعده را غیر مستقیم – در فرصت تجدید قوا - تقویت کرده اند.

آمریکا حتی تعداد نیروهای نظامی خود را نیز در سوریه افزایش داده و عملا زمینه ایجاد یک پایگاه ثابت نظامی را، طرح ریزی کرده اند.

این در حالیست که این اقدامات مدیریت روسیه را در پرونده سوریه دچار چالش های جدی می کند. آمریکایی ها در حال حاضر میزان تاثیر گذاری و نفوذ روسیه در سوریه را مورد هدف قرار داده اند و خود تلاش می کنند به عنوان یک متغیر جدی در تحولات آتی سوریه مطرح کنند.

 آمریکایی ها با وجود در خواست علنی روس ها مبنی بر همکاری مشترک برای تصرف الرقه – پایتخت داعش- رد کرده و به نقشه خود اصرار می ورزند. تمام این اتفاقات در زمانی رخ می دهد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، نیز چندین بار تأکید کرد، آمریکا عملیات نظامی خود در سوریه را با روسیه هماهنگ نمی‌کند.

برای این موضوع دلایل متعددی را می توان ذکر کرد ولی همه در این گزاره قابل خلاصه گذاری است که آمریکایی ها اساسا قرار بوده منطقه شمال سوریه را به ابزاری اختصاصی برای خود و قدرتی برای چانه زنی در بیشتر در برابر مسکو تبدیل کنند.

با این وجود روس ها برای مدیریت آمریکا در پرونده سوریه باید هرچه سریعتر اقدامات جدی انجام بدهند زیرا طرف مقابل آنها با جدیت در حال عملیاتی کردن برنامه هایش است.

البته روس ها هم در چند روز اخیر تلاش کرده اند که مقداری محاسبات و تصمیمات آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار دهند. یکی از جدی ترین این اقدامات اظهارات یکی از مقامات روسیه بود که عنوان کرد، روسیه بازگشت نیروهای نظامی خود به سوریه را در برنامه دارد و یا همچنانکه وزیر خارجه روسیه اعلام نمود، مسکو به آمریکایی‌ها هشدار داده است که «قوی‌ترین پشیتبانی» از ارتش سوریه را، در صورتی‌که در معرض تهدیدها در حلب و حومه آن قرار گیرند، خواهد کرد.

بر پایه یک گزارش، خبرگزاری فرانسه، «سرگئی لاوروف» ـ وزیر خارجه روسیه ـ  روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «تیمو سوئینی» وزیر خارجه فنلاند، گفت: «درخصوص آنچه در حلب و حومه آن اتفاق می‌افتد به آمریکایی‌ها هشدار داده‌ایم. آنها می‌دانند که ما از ارتش سوریه در مقابل تروریست‌هایی که در پی اشغال اراضی هستند، قوی‌ترین پشتیبانی هوایی را خواهیم کرد.»

لاوروف افزود: تصمیم‌های‌ ما براساس تحولات میدانی اتخاذ خواهد شد. ما هر روز با آمریکایی‌ها در تماس هستیم. از این‌رو، اتفاق غافلگیر کننده‌ای وجود ندارد.

با این وجود، در حالیکه لازم است که روسیه در حمایت از ارتش سوریه در تصرف الرقه توسعه نظامی بیشتری از خود نشان  دهد ـ تا برگه برنده روزهای آینده آمریکا را بسوزاند ـ ولی روس ها ترجیح داده اند، باید حلب را مهم ترین و استراتژیک ترین جبهه خود قرار داد.

جدا از موقعیت استراتژیک حلب که تاکنون اطلاعات زیادی درباره آن منتشر شده، تمرکز بر جبهه گسترده و پیچیده حلب در شرایط فعلی اهمیت ویژه پیدا کرده است.

آمریکایی به همراه ترکیه و عربستان، حلب را به محل اتحادی غیرقابل تفکیک میان گروه های تروریستی تبدیل کرده اند. به گونه ای که عملا تفکیک جبهه النصره با دیگر گروه های تروریستی در برخی مناطق و جبهه ها عملا ممکن نیست.

آمریکایی ها نیز طی مذاکرات گسترده با روس ها در هفته های اخیر همین ترفند را به کار برده و حتی روس ها را نسبت به حملات نسبت به گروه النصره به عنوان شاخه القاعده در سوریه بر حذر می دارند.

در هر صورت مقامات کرملین اگر می خواهند آمریکایی ها را در سوریه مدیریت کنند باید پیروی کامل در حلب و نابودی همه گروه های معارض در این استان را در دستور کار قرار بدهند و  قرار گرفتن در بازی آمریکا – پذیرفتن گروه های متعدد تروریستی به عنوان گروه معارض میانه رو!- مدیریت کردن آمریکا را در سوریه عملا غیر ممکن خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.