۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 391222

زهرا عماری

فرهنگ جهادی، نیاز مبرم کشاورزی

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ظهور شماری نهاد مردمی بود، از آنجایی که این نهادها از میان توده های مردم و بویژه افراد محروم و یا حداقل همدرد با محرومین برخواسته بودند خدمات و فعالیتهایشان بر دل مخاطبان خود می نشست.

 یکی از این نهادها جهاد سازندگی بود که محرومیت زدایی از چهره مناطق فقیر جامعه که عمدتا روستایی بودند را وجهه همت کارکنان خود قرار داد.برخورداری از خصایصی همچون توجه بیشتر بهکار ،غالب بودن اخلاص در فعالیت ها و به تبع آن بر دل نشستن اقدامات صورت گرفته،عدم چشم داشت به مواهب مادی و دنیایی باعث بوجود آمدن نتایج قابل توجهی گردید.
این خیزش همگانی برای ساختن کشور موجب گردید که شماری از مخلص ترین مردم ایران که در میان ایشان افراد تحصیل کرده با تخصص های مختلف هم کم نبودند ساختار و شالوده نیروی انسانی جهاد سازندگی را تشکیل داد که تاثیرات شگرفی را در جبهه و جنگ نیز از خود نشان داد.حضور این مجمع متخصص و علاقمند که در میان آنها کمترین تعلقات تشکیلاتی را میتوانست مشاهده کردهمراه با آموزه های دینی و مذهبی قوی که ریشه در ارزش های انقلاب داشت شکل گیری تدریجی فرهنگی را به همراه داشت که این روزها با عنوان فرهنگ جهادی از آن نام برده میشود که بیتردید بخش قابل توجهی از موفقیت های جهاد سازندگی در نخستین سالهای ایجاد آن متاثر از همین فرهنگ جهادی است.
مدد گرفتن از عناصر فرهنگ جهادی حتی در وزارت ادغام شده جهاد کشاورزی نیز میتواند تا حد قابل ملاحظه ای به ترمیم کاستی ها و تعالی سازمانی برای نیل به اهداف مربوطه کمک نماید.
برگزاری همایش های فرهنگ جهادی که امسال پانزدهمین دوره آن را در خراسان رضوی در پیش رو داریم میتواند در مدون سازی فرهنگ جهادی ،آسیب شناسی فرهنگ و مدیریت جهادی و بررسی دلایل افول و راهکارهای ترویج و توسعه جهادی ما را یاری رساند.
وزارت جهاد کشاورزی و وارثان این فرهنگ غنی باید به مستند سازی و تجربه های موفق آن پرداخته و الگو سازی نموده و اجرا نماید و مهم تر اینکه برای اجرا به دستگاههای دیگر ابلاغ نمایند.
بر این باوریم که بدون احیا و باز آفرینی فرهنگ و مدیریت جهادی تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله و خلق حماسه اقتصادی میسر نخواهد بود.
بنا به فرموده رهبر کبیر انقلاب اسلامی جهاد گران بزرگترین آبرو را به انقلاب داده اند و اکنون نیز میتوانند به احیای این فرهنگ بپردازند تا بتوانند الگوی ماندگاری از مدیریت جهادی به وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاهها ارائه نمایند.
امید است با مستند سازی الگوها و تجربه های موفق جهادی و مقایسه الگو های توسعه کشاورزی سایر ملل به دستاوردهای بزرگی دست یابیم و در ادامه به فراگیر نمودن این الگو در سایر دستگاهها پیش رویم.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.