قدس آنلاین/ صباکریمی: محمد گلریز، خواننده انقلابی ابتدای صبح دیروز با تلفن خبرنگار ما مواجه شد. خواننده‌ای که نامش با سرودهای انقلابی بخصوص سروده‌های پیر شعر انقلاب استاد سبزواری گره خورده است.

   استاد سبزواری تاریخ همیشه‌زنده بود

او با ابراز تأثر از درگذشت استاد حمید سبزواری می‌گوید: من همیشه به دیدار استاد می‌رفتم و از فرزندش جویای احوالشان بودم. این اواخر هم استاد حال خوشی نداشتند. من این ضایعه را به خانواده ایشان و مردم تسلیت می‌گویم. استاد سبزواری یکی از یاران صدیق انقلاب اسلامی ‌بود که شجاعانه و با همه وجود برای انقلاب زحمت کشید و آثار بسیاری را خلق کرد.
از او می‌خواهیم که برای خوانندگان «قدس» درباره استاد سبزواری بگوید، این گفت‌وگو را به شما تقدیم می‌کنیم و برای روح بلند استاد سبزواری آرامش و رحمت آرزو می‌کنیم.

 آشنایی شما با مرحوم سبزواری چگونه شکل گرفت؟
من قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ‌با استاد آشنا شدم و پیش از انقلاب هم یک‌سری فعالیت‌هایی داشتیم و آن زمان در کنار آقای راغب و دیگر دوستان کار خودمان را می‌کردیم. پیش‌تر هم آقای شاهنگیان و مرحوم صبحدل با استاد سبزواری در ارتباط بودند و درصدد بودیم که با استفاده از ادبیات انقلابی در راستای هنر انقلاب، فعالیت‌های مثمرثمر و ارزشمندی انجام دهیم که استاد سبزواری در این جریان نقش قابل توجهی داشت. ما از شعرها و سروده‌های ایشان استفاده می‌کردیم.
ایشان همراه انقلاب، مردم و یار امام راحل(ره) بودند و با کمال شجاعت و شهامت، بدون هیچ واهمه‌ای فعالیت می‌کردند که نتیجه آن هم مشخص است و می‌بینیم که ایشان در شعر و ادبیات انقلاب نقش مهم و تأثیرگذاری داشتند. چنان که یکی از خصوصیات بارز استاد شهامت بی‌بدیل در سرودن اشعار انقلابی بود و ایشان را می‌توان به حق پدر شعر انقلاب خواند.

 از فعالیت‌های مشترک خودتان با ایشان در زمان انقلاب بگویید.
یکی از شعارهای انقلاب که در حال حاضر هم همچنان زمزمه می‌شود و در اذهان مردم ماندگار شده به نام «خمینی ای امام» از شعرهای ایشان بود که به یادگار گذاشتند، وقتی امام(ره) به ایران آمدند، این شعر را سرودند و من هم آن را خواندم. همچنین شعار «الله اکبر خمینی رهبر»، «بانگ آزادی» و... از سروده‌های استاد است که من آنها را خواندم و جالب است که سرودهای ایشان همه درباره انقلاب بود و بخوبی بطن انقلاب را در قالب این اشعار و سروده‌ها می‌توان دید.
استاد سبزواری را می‌توان بخشی از تاریخ همیشه زنده انقلاب دانست، هر شعری که در قالب سرود و آهنگ از ایشان می‌شنویم به یاد یکی از مقاطع انقلاب می‌افتیم که در نوع خودش کم نظیر است و فکر می‌کنم که استاد سبزواری نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی‌ داشت. نباید فراموش کنیم که زبان هنر زبان برنده و اثرگذاری است که می‌توان کارهای مهم و حیاتی با آن انجام داد. کاری که استاد سبزواری کرد هم در زمره این فعالیت‌های جریان‌ساز و مهم می‌گنجد. ایشان با زبان شعر و ادبیات به پیروزی انقلاب اسلامی ‌کمک بسیاری کردند. استاد سبزواری در هر اتفاق تاریخی یک اثر هنری داشتند که همه آنها ماندگار شده و مردم همه را بخاطر سپردند، وقتی هم به آنها مراجعه کنند ردپای آن روزها را مشاهده می‌کنند. بر همین اساس معتقدم استاد سبزواری هر آنچه در زمینه شعر انقلابی انجام داده است بسیار مهم بوده و از یادها نخواهد رفت و با جرأت می‌گویم حتی 50 سال بعد نیز کسی را مانند استاد سبزواری نخواهیم داشت. وی در این حیطه بی‌نظیر و تکرارنشدنی بود.

 وقتی قرار بود شعر استاد را بخوانید، هم‌فکری و مشورت هم می‌کردید؟
واقعیت این است که موفقیت یک اثر هنری به اتحاد، همدلی و هم‌زبانی شاعر، آهنگساز و خواننده و البته سایر عوامل برمی‌گردد و این وحدت بین همه کسانی که با هم کار می‌کردند، بود. ما همیشه با هم تماس داشتیم و زمانی که ایشان شعر را می‌سرودند، ملودی آن را هم زمزمه می‌کردند و در ساخت آهنگ هم به آهنگساز کمک می‌کردند و ایده می‌دادند. بطور مثال ملودی آثاری مانند «خجسته باد این پیروزی»، «شهید مطهری» و... را خودشان زمزمه می‌کردند. زمانی که این اشعار به دست ما می‌رسید، خام بود و ما در تماس‌هایی که با ایشان داشتیم و نظراتی که راجع به ملودی روی اشعار می‌دادند کمک بسیاری می‌شد و آهنگساز از آن الهام می‌گرفت. امروز هم اگر این آثار ماندگار شده بخاطر همین همدلی و اعتمادی است که بین گروه شکل گرفته است.

 ویژگی‌های بارز شخصیت استاد از نگاه شما چه بود؟
جدا از همکاری‌هایی که با ایشان داشتیم استاد به عنوان پدر معنوی ما بود و به من نیز علاقه داشت و من هم عاشقانه ایشان را دوست داشتم و همواره شجاعتش را ستایش می‌کردم. وقتی به تمام آثار استاد نگاه می‌کنید یک ویژگی مشترک در همه آنها می‌بینید و آن اشاره مستمر به انقلاب است. حتی اگر سروده‌ای در مورد بهار داشتند حتماً به انقلاب هم در آن اشاره می‌کردند. من بارها منزل ایشان می‌رفتم و استاد را همچون یک پدر دوست داشتم. ایشان به عنوان یک معلم به ما پند می‌داد و ما را نصیحت می‌کرد و امروز باید این را بگویم اگر زمان انقلاب جسارتی در خواندن داشتم خصوصیات اخلاقی و شجاعت استاد سهم بسزایی در شکل‌گیری شهامت من داشته است.

 به کدام آهنگی که از اشعار استاد سبزواری خوانده‌اید، بیشتر علاقه‌مند هستید؟
من آثار زیادی از سروده‌های استاد را خواندم ولی بعضی از آنها بسیار ماندگار شده و در اذهان مانده است. یکی از این آهنگ‌ها که من به آن افتخار می‌کنم سرود «شهید مطهری» است که آن زمان به همراه استاد خدمت امام(ره) هم رفتیم. همچنین به سرود «بانگ آزادی» هم بسیار علاقه‌مندم. در کنار این‌ها سروده استاد در باب رحلت امام(ره) را هم خواندم که آن هم ماندگار شده است. البته در کنار این‌ها کار شاد هم بوده که سرود «بیا بنشین کنار گل» از دیگر کارهای استاد سبزواری است که برای کمیته امداد امام خمینی(ره) خوانده شد.

 خاطره‌ای که از استاد در ذهنتان ماندگار شده، دارید؟
چند ماه پیش که استاد در بیمارستان بستری بود و من برای عیادت از ایشان به بیمارستان رفته بودم، دیدم او در حالت نیمه کماست. دست ایشان را گرفتم و سرود «خجسته باد این پیروزی» را خواندم. باور کنید زمانی که می‌خواندم و دست ایشان در دستانم بود به صورتشان نگاه کردم و دیدم در حال لبخوانی هستند و من را همراهی می‌کنند. این صحنه خیلی مرا متأثر کرد. اینکه ایشان چقدر با روح انقلاب عجین شده بود و انقلاب زندگی‌شان بود بسیار تحسین برانگیز بود که البته این اعتقاد ایشان به انقلاب را می‌رساند. استاد سبزواری یکی از یاران امام راحل بود و در کنار امام(ره) و مردم در راه انقلاب صادقانه فعالیت کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.