قدس آنلاین- بجنورد- زهره محمدی: با گذشت ۱۱ سال از انتخاب بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی، روز به روز شاهد معضل ترافیک در این شهر هستیم، به طوری که تمام خیابان‌ها و کوچه‌های آن تبدیل به پارکینگ شده است.

  اجرای طرح جامع ترافیک بجنورد، قربانی کمبود بودجه نشود

  طرح جامع ترافیک
معاون ترافیک شهرداری بجنورد در این باره می‌گوید : طرح جامع ترافیک تاکنون تنها در کلانشهرها اجرا می‌شد و بجنورد نخستین شهری است که با جمعیت تقریباً 200 هزار نفری این طرح در آن مطالعه شده و اجرا می‌شود.
حمیدی با بیان اینکه طرح جامع ترافیکی از جمله کلان‌ترین طرح‌هایی است که در حوزه ترافیک این شهر اجرا می‌شود، اظهار می‌دارد: طرح جامع ترافیکی اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را شامل می‌شود، اما فلسفه اصلی اجرای آن در حوزه اهداف بلند مدت است و برنامه‌هایی که در این طرح مورد بررسی قرار گرفته، شرایط را تا 20 سال آینده پیش‌بینی کرده است که پس از این مدت دوباره بازنگری می‌شود.
حمیدی خاطرنشان می‌کند: با اجرای این طرح، اصلاح سیستم حمل‌ونقل همگانی، مبدأ و مقصد سفرها در سطح شهر بجنورد، ظرفیت خیابان‌ها، یک‌طرفه شدن برخی از معابر، اصلاح شبکه خطوط اتوبوسرانی درون ‌شهری، تعیین سهم تاکسیرانی در حمل‌ونقل، اصلاح برخی از میدان‌ها و تقاطع‌ها باهدف کاهش معضل ترافیک مورد بررسی قرار می‌گیرد.
حمیدی بیان می‌کند: مشاور مطالعات طرح جامع ترافیکی شهر بجنورد را فاز به فاز انجام داده است و هر یک از فازها مورد بررسی شهرداری بجنورد و این معاونت قرار گرفته اند و در حال حاضر نیز فاز نهایی این طرح در دست بررسی این نهاد اجرایی است.
وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از اجرای طرح جامع ترافیک به اتوبوسرانی برمی گردد، بیان می‌کند: متأسفانه سازمان اتوبوسرانی در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد و بخش اعظمی از ناوگان حمل و نقل آن فرسوده است که وزارت کشور باید برای رفع این مشکل چاره ای بیندیشد.
  کاهش 40 درصدی ترافیک
وی یادآور می‌شود: اگر اصلاحات ترافیکی در شهر بجنورد انجام شود 40 درصد حمل و نقل عمومی ما کاهش می‌یابد و این موضوع مسأله مهمی است که باید مسؤولان را از خواب بیدار کند که با این همه هزینه فقط می‌توان سهم حمل و نقل عمومی را حفظ کرد.
این مقام مسؤول در ادامه می‌افزاید : اما باز هم مردم خودروی شخصی را انتخاب می‌کنند و روز به روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، مگر اینکه محدودیت‌هایی را ایجاد کنیم که ایجاد محدودیت مستلزم گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی است.
وی متذکر می‌شود : با اضافه شدن خودروهای شخصی معضل دیگری که روز به روز در شهر بجنورد نمود پیدا می‌کند، کمبود پارکینگ است که ایجاد پارکینگ هزینه زیادی را می‌طلبد.
حمیدی با بیان اینکه راه اندازی مرکز کنترل ترافیک و آی تی اس بجنورد از نیازهای ضروری شهر است، می‌گوید : سال 88 مطالعات کامل این طرح انجام شده، ولی متأسفانه تاکنون بودجه ای برای اجرای آن اختصاص نیافته که نگران این هستیم که طرح جامع ترافیک نیز گرفتار این معضل شود.
  اتوبوس کم داریم، تاکسی زیاد
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی خراسان شمالی نیز دراین باره می‌گوید : با طرح جامع حمل و نقل ترافیک بجنورد، برنامه 20 ساله تا سال 1410 مشخص شد که اجرایی شدن آن نیازمند توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی آن است.
ریاحی با اشاره به اینکه 80 درصد اجرای طرح جامع ترافیک به سازمان اتوبوسرانی برمی گردد، می‌افزاید : برای اجرای طرح جامع ترافیک به 50 دستگاه اتوبوس نو با 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با وضعیت اسفناک این سازمان در حال حاضر امکان پذیر نیست.
وی تصریح می‌کند: تاکسی تلفنی و تاکسی زرد نیز در بجنورد کم نداریم، بلکه تاکسی تلفنی مازاد است و باید کاهش یابد، همچنین تقریباً 635 تاکسی زرد بجنورد در هسته مرکزی جمع شده است و مانع تردد دیگر خودروها می‌شود که نیازمند ساماندهی است.
وی ادامه می‌دهد : ترافیک هسته مرکزی زیبایی و مطلوبیت شهر را از بین برده که امیدواریم، شهردار جدید با تفکر ترافیکی شهر را مدیریت کند.
وی اجرای مدیریت تقاضای سفر را یکی از راه‌های کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر عنوان کرده و می‌گوید: در مرحله اول باید محدودیت و در مرحله بعد ممنوعیت به هسته مرکزی شهر ایجاد شود و زمانی که ممنوعیت صورت بگیرد، مراکز تجاری به خودی خود از هسته مرکزی خارج می‌شوند و با خارج شدن آن‌ها بار ترافیکی کمتر می‌شود.
وی یادآور می‌شود: متأسفانه کمبود پارکینگ تمام کوچه‌های شهر را تبدیل به پارکینگ کرده که فقط اجرای طرح جامع ترافیک به حل این معضل کمک می‌کند.
 رئیس پلیس راهور خراسان شمالی نیز می‌گوید : به‌منظور کاهش ترافیک در سطح شهر و ساماندهی پارک خودروها در خیابان‌های بجنورد با شهرداری مذاکره شده است تا در این راستا با مالکان زمین‌های خالی صحبت شود تا به‌طور موقتی از این زمین‌ها به‌عنوان پارکینگ استفاده شود.
سرهنگ رحمان اسپیدکار می‌افزاید: چنانچه طرح پارکبان بر اساس قانون اجرا شود، از این طرح استقبال خواهیم کرد.
وی تصریح می‌کند : با توجه به اینکه خیابان‌های بجنورد دارای بافت قدیمی است و ترافیک بالایی را شاهد هستیم، با این ‌وجود هنوز ظرفیت شهر بجنورد به حد زوج و فرد کردن خودروها نرسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.