دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت که حضور سرزده ماموران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در ایران طی مدت زمان باقی مانده تا المپیک ریو جهت نمونه گیری از ورزشکاران و به خصوص المپیکی ها بعید به نظر نمی رسد.

هشدار ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به ورزشکاران المپیکی

غلامرضا نوروزی با اشاره به تاکیدی که آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) بر مبارزه جدی با این پدیده در تمام کشورها دارد، اظهارداشت: نادوهای هر کشور به نمایندگی از وادا مامور به انجام نمونه گیری از ورزشکاران و مدیریت نتایج آن در رشته های مختلف هستند، با این حال ماموران وادا هم ماموریت دارند که در زمان های متفاوت با حضور سرزده و از پیش تعیین نشده در کشورهای مختلف از ورزشکاران نمونه گیری کنند. 

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: حساسیت آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ روی ورزشکاران برخی رشته ها مانند وزنه برداری و کشتی بیشتر از دیگر رشته هاست. حتی از هر کشور برخی ورزشکاران با یک کد ویژه در وادا شناسایی می شوند، این نهاد در مورد این ورزشکاران اطلاعات کامل و جامعی از محل اردو، تمرین، اسکان و ... آنها دارد و بر اساس همین اطلاعات به صورت سرزده اقدام به نمونه گیری از آنها در محل تمرین یا حتی منزل شان می کند.

دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ادامه داد: پیش از این ماموران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ چندین بار به ایران سفر داشتند و بنا به اختیار و تصمیم خود اقدام به تست دوپینگ از برخی ورزشکاران کردند. اینکه این موضوع طی یکی دو ماه آینده و تا پیش از بازی های المپیک ریو اتفاق بیفتد، بعید به نظر نمی رسد. به هر حال رویدادی مانند المپیک اهمیت و جایگاه بالایی در نهادی مانند وادا دارد و قطعا مبارزه با دوپینگ در این رویداد، یکی از اولویت ها به حساب می آید. 

نوروزی گفت: البته ستاد ملی مبارزه با دوپینگ بر حسب وظیفه ای که برای مبارزه با دوپینگ در ایران دارد، نمونه گیری های ویژه ای برای المپیک از ورزشکاران رشته های اعزامی به این بازی ها داشت و حتی در زمینه آموزش و پیشگیری نیز اقدامات لازم را انجام داده است اما آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ بعضا به اقدامات انجام شده توسط نادوهای کشورها بسنده نمی کند. پس از اینکه طی هفته های آینده شاهد حضور یکباره ماموران وادا و اقدام آنها برای نمونه گیری از ورزشکاران به خصوص ورزشکاران المپیکی باشیم، بعید به نظر نمی رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.