وزیر نفت گفت: صادارت نفت ایران از مرز ۲ میلیون بشکه در روز عبور کرده است.

صادارت نفت ایران از مرز ۲ میلیون بشکه در روز عبور کرده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در جلسه علنی امروز (سه شنبه 25 خرداد)مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارش اقدامات این وزارتخانه در حوزه اقتصاد مقاومتی، گفت: طبق گزارشهای منابع معتبر، ذخایر اثبات شده نفت ایران 158 میلیارد بشکه است که معادل 9.3 درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان را به خود اختصاص داده و ایران از این لحاظ در رده سوم جهان پس از ونزوئلا و عربستان سعودی قرار دارد.

وی افزود: در بخش گاز نیز ذخایر اثبات شده گاز ایران 34 تریلیون متر مکعب است که 18 درصد ذخایر جهان را به خود اختصاص داده و ایران رتبه اول را در این زمینه دارد.

زنگنه در همین زمینه ابراز کرد:‌ روسیه و قطر از نظر ذخایر گازی به ترتیب با 32 تریلیون متر مکعب و 24 تریلیون متر مکعب رتبه‌های دوم و سوم را پس از ایران به خود اختصاص داده‌اند.

وزیر نفت به میزان تولید نفت و گاز در کشور اشاره کرد و گفت: ایران در سال 2014 میلادی 200 میلیارد متر مکعب گاز تولید کرده و پس از آمریکا و روسیه از نظر تولید گاز در رتبه سوم جهان قرار دارد.

زنگنه با بیان اینکه ایران در بخش تولید نفت نیز پس از عربستان سعودی، روسیه، آمریکا، چین و عراق در رتبه ششم قرار دارد، خاطرنشان کرد: تولید نفت عراق قبلاً از 3.3 میلیون بشکه بالاتر نبود و ما 4 میلیون بشکه تولید داشتیم اما امروز این کشور روزانه 4.3 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

وی افزود: وقتی بنده در شهریور سال 93 مسئولیت وزارت نفت را برعهده گرفتم، با وجود اینکه 17 فاز پارس جنوبی نیمه‌تمام و در دست اجرا بود، کشور با کمبود شدید گاز روبرو بود به نحوی که در فصول گرم سال نیز نیروگاههای ما سوخت مایع مصرف می‌کردند.

وزیر نفت شاخص تولید گاز کشور را مقدار مصرف نیروگاهها و ترکیب مصرف سوخت مایع در آنها اعلام کرد.

زنگنه با تاکید بر اینکه مقدار متوسط تولید گاز از پارس جنوبی در سال 91، 241 میلیون متر مکعب بود، اظهار کرد: این میزان در سال 94 به 354 میلیون متر مکعب رسیده است یعنی ما توانسته‌ایم 50 درصد در تولید گاز از پارس جنوبی افزایش تولید داشته باشیم.

وی افزود: این موضوع باعث شد با وجود اینکه هر ساله نیروگاهها حدوداً 9 درصد افزایش مصرف گاز دارند،‌ در سال 92 که سال اول دولت یازدهم بود، نیروگاههای ما 27 میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کنند که 18 میلیارد دلار ارزش ارزی آن است و در این مدت 43 درصد کل مصرف سوخت نیروگاهها مایع بوده که خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته در سال 93 این مقدار به 18 درصد کاهش یافت که امیدواریم امسال نیز به زیر 10 درصد برسد و مصرف سوخت مایع نیروگاهها کاهش یابد.

زنگنه همچنین سوخت تحویلی به نیروگاهها در سال 92 را  36 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: امسال سوخت تحویلی به نیروگاهها به نزدیک 70 میلیارد متر مکعب یعنی دو برابر خواهد رسید که این حرکت بزرگی است.

وی اجرای طرح پایش را در کاهش مصرف نفت گاز موثر دانست.

 زنگنه در بخش دیگری از سخنانش به میزان تولید نفت خام در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: تولید نفت خام در 5 ماهه نخست سال 92، 2.7 میلیون بشکه در روز بود که این شامل مصرف داخلی و صادرات است، صادرات نفت خام ما در این سال کمتر از یک میلیون بشکه بود که پس از رفع تحریمها امروز و در خرداد 95، تولید نفت ما به بیش از 3.8 میلیون بشکه در روز رسیده که صادرات آن نیز از مرز 2 میلیون بشکه در روز عبور کرده که این میزان به بیش از دو برابر سال 92 رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش میعانات گازی هم وقتی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد ما 380 هزار بشکه تولید داشتیم که امروز این میزان به حدود 600 هزار بشکه در روز افزایش یافته که این حرکت بزرگی بوده است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه تمرکز این وزارتخانه افزایش تولید میادین مشترک غرب کارون است، اظهار کرد: میادین مشترک نفتی غرب کارون شامل میدان‌ آزادگان،‌ یادآوران و یاران است که ما به این میادین مشترک برای افزایش تولید نفت تمرکز کرده‌ایم.

زنگنه افزود: سهم میادین مشترک از تولید نفت 70 هزار بشکه در روز بود که امروز و تا پایان خرداد به بالای 200 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تولید پتروشیمی در سال 92، 40.6 میلیون تن و صادرات آن نیز در این سال 12.8 میلیون تن بوده است، ابراز کرد: در سال 94، تولید پتروشیمی به 46 میلیون تن و صادرات آن نیز به 18.7 میلیون تن افزایش یافته که با این حساب تقریبا صادرات ما 46 درصد افزایش داشته است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه گاز تحویلی به پتروشیمیها از 35 میلیون متر مکعب در سال 92 به 43 میلیون متر مکعب در سال 94 افزایش یافته است، افزود: ما هیچ محدودیتی برای مصرف گاز پتروشیمیها قائل نشده‌ایم.

وی امسال را یک سال استثنایی برای صنعت پتروشیمی ایران دانست و تاکید کرد: تعداد زیادی از پتروشیمیها تا نیمه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و تا امروز نیز بخش عمده‌ای از صنعت پتروشیمی کشور به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نفت افزود: پتروشیمی دوم مرودشت، پردیس، کاوه، فاز دوم کاویان و تعداد زیادی از طرحها مانند سنندج به بهره‌برداری خواهد رسید و مقدار تولید ما را حدوداً به قیمتهای سال 90 و نزدیک 5.7 میلیون دلار افزایش خواهند داد که این رقم بزرگی است.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که با اقدامات انجام شده و در برنامه 5 ساله، تولید پتروشیمیها از حدود 20 میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در بخش فرآورده‌های نفتی هم خوشبختانه امروز در 7 کلانشهر کشور بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع می‌شود و ما فرآورده‌هایی را که به عنوان بنزین پالایشگاهها توزیع می‌شدند و استاندارد نبودند را از اختلاط با بنزین حذف کرده‌ایم.

زنگنه ادامه داد: تولید بنزین یورو 4 که در ابتدای دولت یازدهم 1.2 میلیون لیتر بود را از سال 94 به 2.5 میلیون لیتر افزایش داده‌ایم.

وی همچنین اولویت وزارت نفت در توسعه پالایشگاهها را، توسعه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس عنوان کرد و گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور است که با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز فعالیت می‌کند که امیدواریم تا پایان امسال واحد اول آن وارد مدار شود که در این صورت کشور نه تنها به واردات بنزین نیاز ندارد بلکه صادرکننده بنزین با کیفیت عالی هم خواهد شد.

وزیر نفت همچنین توسعه پالایشگاه‌های آناهیتا و پارس را در اولویتهای وزارت نفت دانست.

زنگنه خاطر نشان کرد: ما عملا تخفیفهایی را به سرمایه‌گذاران می‌دهیم تا برای ادامه سرمایه‌گذاری در پالایشگاههای پارس و آناهیتا رغبت داشته باشند تا بعد از رفع تحریمها این پالایشگاهها بیشتر توسعه پیدا کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.