کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در نشست اخیر خود با حضور آویگدور لیبرمن، سناریوهای جنگ با حزب‌الله لبنان و ضربات وارد شده به جبهه داخلی خود را ارزیابی کرد.

سناریوی جنگ با حزب‌الله در کابینه اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، یوسی میلمان کارشناس نظامی روزنامه صهیونیستی معاریو امروز در مقاله‌ای با اشاره به تهدیدات فراروی جبهه داخلی رژیم صهیونیستی نوشت: کابینه امنیتی و سیاسی اسرائیل در آغاز هفته به گزارشی در رابطه با خطرات و تهدیدات فرا روی جبهه داخلی در صورت بروز جنگ گوش کرد. این جلسه اولین جلسه ای بود که آویگدور لیبرمن به عنوان وزیر جدید در کابینه حاضر بود. تعدادی از شرکت‌کنندگان در این جلسه اعلام کردند که فضای نشست آرام و خوب بوده و زمان برگزاری آن از چند هفته پیش تعیین شده بود و هیچ ارتباطی با درخواست نفتالی بنت وزیر آموزش اسرائیل برای بهبود گزارش‌های ارائه شده به اعضای شورا نداشت.

میلمان می افزاید: برای اولین بار بود که اعضای کابینه امنیتی اسرائیل به آنچه که در ارتش این رژیم سناریوی نسبی در زمینه وقوع جنگ بود، گوش دادند. هدف از این اقدام توجه به برخی متغیرات از جمله توانمندی‌های دشمن در برابر پتانسیل دفاعی و هجومی ارتش اسرائیل است. گزارش مذکور تلاش کرده بود ضربات وارد شده احتمالی به جبهه داخلی را ارزیابی کند. طبعا مؤسسات امنیتی تمایل دارند سناریوهای مورد نظر را براساس تحقیق بدترین حادثه ترسیم کنند، به همین علت است که منابع مرتبط در اسرائیل خود آماده می‌کنند که در صورت بروز جنگ، درگیری‌ها در چند جبهه شامل لبنان و سوریه و غزه و حتی ایران مطرح شود.

یک تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی در عین حال حزب‌الله را سخت‌ترین دشمن برای اسرائیل خواند و نوشت که براساس تحلیل بدترین حادثه احتمال دارد که ارتش سوریه نیز در صورت بروز جنگ موشک‌هایی را از منطقه جولان بر ضد اسراییل می‌کند. همچنین احتمال دارد موشک‌هایی نیز از ایران شلیک شود و حماس و جهاد اسلامی نیز در این جنگ مشارکت کنند.

میلمان می‌افزاید که افسران ارشد ارتش اسرائیل و مسئولان وزارت جنگ در گذشته به صراحت اعلام کردند که براساس گزارش‌هایی که در اختیار دارند، تمامی دشمنان اسرائیل ناوگان موشکی بالغ بر 220 هزار موشک و راکت در اختیار دارند که حدود نیمی از آنها در اختیار حزب الله است. حزب‌الله در جنگ دوم لبنان روند تأثیرگذاری در زمینه افزایش توانمندی خود دنبال کرده و از عناصر مبارز چریکی، به ارتش به تمام معنا تبدیل شده است. حزب ‌الله نزدیک به 120 هزار نیروی نظامی و بیش از 25 هزار نیروی ذخیره در اختیار دارد و یگان‌های دریایی و هواپیماهای بدون سرنشین برای خود تهیه کرده است. این حزب در زمینه جنگ سایبری و شنود دستگاه‌های اطلاعاتی پیشرفت داشته و تلاش کرده توانمندی‌های اطلاعاتی و جاسوسی خود را بهبود بخشد.

براساس این گزارش، حزب‌الله در چارچوب تلاش‌های خود برای افزایش توانمندی‌اش به موشک‌های بسیار دقیق قادر به حمل کلاهک‌های جنگی صدها کیلوگرمی مجهز شده است. طی جنگ دوم لبنان که 33 روز طول کشید ، حزب‌الله بیش از 4 هزار موشک و راکت به وزن 18 تن مواد منفجره به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. ولی می‌توان ارزیابی کرد که در هر جنگ احتمالی آینده حزب الله تنها طی چند روز ، تعداد مشابهی از موشک ها با وزن چندین تن مواد منفجره را به سمت اسرائیل شلیک کرده و زیرساخت‌های استراتژیک اسرائیل نظیر فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های برق و پادگان‌های ارتش و مراکز دیگر را هدف ناوگان موشکی خود قرار دهد.

میلمان می‌افزاید که حتی در صورتی که نیروی هوایی اسرائیل در ابتدای جنگ بتواند مقادیر قابل توجهی از موشک‌ها و راکت‌های حزب‌الله را منهدم کند و حتی در صورتی که سامانه دفاع هوایی و به ویژه گنبد آهنین بتواند تعداد زیادی از این موشک‌ها را دفع کند، مشخص است که فرود این تعداد موشک، می‌تواند خسارت‌های گسترده به جای بگذارد. این جنگ از نوعی خواهد بود که جبهه داخلی اسرائیل در گذشته شاهد آن نبوده است ، ممکن است از صدها هزار نفر خواسته شود منازل خود را تخلیه کنند یا اینکه خودشان این کار را انجام دهند. همچنین احتمال وجود دارد که در تأمین برق و شبکه ارتباطاتی و فعالیت مؤسسات عمومی نیز اختلالاتی پیش آید.

این نویسنده صهیونیست با اشاره به اظهارات ایهود باراک نخست وزیر سابق اسرائیل که قبلاً پیش‌بینی کرده جبهه داخلی در صورت بروز جنگ آینده صدها کشته خواهد داشت، می‌افزاید: آیا جامعه‌ اسرائیل می‌تواند با این آمار تعامل کند؟ پاسخ به سؤال در میزان قدرت اسرائیلی ها است.

این تحلیلگر مسائل نظامی در مقابل، واکنش ارتش اسرائیل به حمله آینده را بسیار متفاوت خواند، ولی در هر حال به این نکته نیز اشاره کرد که احتمال بروز جنگ با حزب‌الله در شرایط کنونی بسیار پایین است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.