آرش خلیل خانه

سوتی یا زهر چشم بن سلمان از دموکرات‌ها

در یک اتفاق جالب و تأمل برانگیز خبرگزاری رسمی اردن «پترا» در خبری به نقل از «محمد بن سلمان» نوشت که عربستان سعودی به روال هر ساله که بخشی از هزینه‌های انتخاباتی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات را می‌دهد امسال هم 20 درصد هزینه رقابت‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون را خواهد داد.

بن سلما همچنین گفته بود که حمایت از هیلاری کلینتون به دلیل آنکه او زن است با مخالفت‌هایی در داخل عربستان روبروست. این خبر ساعتی بعد از خروجی این خبرگزاری حذف شد و مسؤولان پترا مدعی شدند این خبر صحت نداشته و در نتیجه یک نقص فنی منتشر شده است.
این اتفاق اگرچه ممکن است ساده و
بی اهمیت به نظر برسد، اما برای افراد آشنا و آگاه به فنون تبلیغ و ضد تبلیغ و پروپاگاندا و تکنیک‌‌های مختلف آن این ماجرا نه تنها یک اتفاق، آن‌هم از نوع ساده‌اش نیست که اتفاقاً یک رویداد مهم، حساب شده و دارای تأثیرات و بازتاب‌های گسترده خواهد بود.
این موضوع را از چند منظر می‌توان مورد توجه قرار داد و بررسی کرد. نخست آنکه انتشارچنین خبری یا بیان چنین موضوعی درست هنگام سفر محمد بن سلمان به آمریکا از سوی وی را، یا باید پای ناشی‌گری این سیاستمدار نوپا و کم تجربه گذاشت که چنین رابطه مالی را با احزاب جمهوریخواه و دموکرات افشا کرده است و یا باید یک اقدام حساب شده و عمدی دانست. اگرچه از این سیاستمدار کم تجربه بعید نیست که چنین خطایی را مرتکب شود، اما به نظر می‌رسد  این خبر کاملاً حساب شده، منتشر شده است.
اینکه حاکم در سایه عربستان، نفوذ و تأثیرگذاری مالی عربستان را در انتخابات آمریکا، پیش از پروازش به واشنگتن به رخ می‌کشد، در واقع این پیام را به مقامات واشنگتن می‌دهد که نباید نمک نشناس همراهی‌ها و خوش خدمتی‌های عربستان باشند زیرا اگر قرار باشد این رابطه بر هم بخورد یا ترکیب و توازن جدیدی داشته باشد این فقط سعودی‌ها نیستند که باید هزینه بدهند.
به نظر می‌رسد، بن سلمان با این حرکت خواسته تا زهر چشمی به دموکرات‌های آمریکا نشان دهد و به آنها یادآور شود که نمی‌توانند هر زمان دلشان خواست تغییر موضع بدهند بی آنکه نظر و منافع و خواست متحدان منطقه‌ای شان را نادیده بگیرند. اوباما اینجاست که باید هزینه برخی سیاست‌ها و تغییر مواضعش در مورد سوریه، عراق، ایران و امثالهم را بدهد.
سلمان می‌خواهد بگوید می‌تواند برای آنها در مقابل حریف سرسختی مثل «ترامپ» جمهوریخواه دردسر درست کند، پس آنها باید هنگام سفر او به واشنگتن آنچه را که او به دنبالش است، فراهم کنند.
همین چند روز پیش بود که دولت اوباما برای جلب نظر ریاض اعلام کرد بازبینی در اسناد و مدارک تحقیقات کنگره موجب شده برداشت‌های قبلی درباره نقش و رابطه سیستماتیک مقامات عربستان با حادثه 11 سپتامبر و عوامل آن بی اعتبار شوند و رئیس سازمان «سیا» گفت که مقامات سعودی هیچ نقشی در این حادثه تروریستی نداشته‌اند. این تطهیر رژیم سعودی معلوم بود که یک اقدام پیشدستانه و پیشگیرانه در آستانه سفر بن سلمان به آمریکاست و اتفاق اخیر این گمانه زنی را به واقعیت بدل کرد هر چند ظاهراً عصبانیت سعودی‌ها بیش از آن است که با این موضوع برطرف شود.
بن سلمان اگرچه تازه‌کار و جوان است اما مشاورانش به او می‌گویند که سخن گفتن او از کمک‌های مالی عربستان به کارزارهای انتخاباتی در آمریکا دردسرساز خواهد شد و جنجالی در آمریکا به پا خواهد کرد.
اما او این کار را می‌کند. نکته دیگر که باید به آن توجه کرد اینکه گرچه بن سلمان از کمک عربستان در گذشته به دو حزب آمریکا سخن گفته اما تأکید کرده که امسال فقط به کمپین هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها پول خواهد داد. این در حالی است که «دونالد ترامپ» میلیاردر، اولین نامزد انتخاباتی در آمریکاست که هزینه‌های سرسام آور انتخاباتی‌اش را خودش پرداخت می‌کند و این حرف بن سلمان کافی است تا بهانه لازم را به او به عنوان رقیب کلینتون بدهد تا از این مسأله به شکلی مفید برای هجمه تبلیغاتی و حتی حقوقی و قانونی علیه کلینتون استفاده کند. در عمل می‌توان گفت، ریاض با این حرف و ادعای کمک مالی به کلینتون عملاً آب به آسیاب رقیب جمهوریخواه او یعنی دونالد ترامپ ریخته و تمایل خودش را به یکی از دو رقیب انتخاباتی آمریکا نشان داده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.