۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 392724

بر اساس یک نظرسنجی، نیمی از شهروندان اروپایی خواستار لغو تحریم‌های روسیه از ماه ژوئن امسال هستند و این در حالیست که تنها ۲۹ درصد از شهروندان آمریکایی خواستار لغو تحریم‌های روسیه در این زمان هستند.

رمزگشایی از یک نظرسنجی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گروه بین‌ المل خبرگزاری تسنیم، مواجهه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا با روسیه وارد فاز تازه‌ای شده است. از آنجا که اکثر اعضای اتحادیه اروپا در ناتو عضویت دارند، مواجهه اقتصادی و سیاسی غرب  مسکو، با مولفه های امنیتی نیز در هم تنیده شده است. از این رو شاهد تقابل همه جانبه غرب و کاخ کرملین با یکدیگر هستیم. یکی از مواردی که نماد این تقابل محسوب می شود، وضع تحریم‌های غرب علیه مسکو می باشد. این تحریم‌ها از سوی آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال شده است. در این میان، نظرسنجی اخیر منتشر شده از سوی خبرگزاری اسپوتنیک، حاوی پیامهای مهمی است. بر اساس این نظرسنجی، نیمی از شهروندان اروپایی خواستار لغو تحریم‌های روسیه از ماه ژوئن امسال هستند. این در حالیست که تنها 29 درصد از شهروندان آمریکایی خواستار لغو تحریم‌های روسیه در این زمان هستند. به عبارت بهتر، میان نظر شهروندان اروپایی و آمریکایی در خصوص ادامه تحریم روسیه، اختلاف معناداری وجود دارد.
در این خصوص لازم است برخی نکات را مدنظر قرار داد:
1- نظرسنجی موسسه اسپوتنیک نشان دهنده شکافی است که میان شهروندان آمریکایی و اروپایی بر سر تحریم روسیه وجود دارد. این شکاف در میان سیاستمداران اروپایی و آمریکایی نیز وجود دارد. اخیرا شاهد اظهار نظر زیگمار گابریل معاون صدر اعظم آلمان در خصوص لزوم برداشته شدن تحریم‌های روسیه بودیم. به طور کلی گروه‌های سوسیال دموکرات و سوسیایست در اروپا بیش از دیگران در صدد عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری غرب و روسیه هستند. واقعیت امر این است که تا کنون قطع روابط روسیه و غربو تقابل میان این دو، برای اتحادیه اروپا هزینه بر بوده است. این هزینه از یک سو شامل اقدامات متقابل روسیه در قبال تحریم‌ها (تحریم‌های متقابل روسیه در بخش کشاورزی و ....) و از سوی دیگر، شامل تهدیدات متقابل طرفین علیه یکدیگر بوده است. اختلافات روسیه و اتحادیه اروپا با یکدیگر، هم اکنون وارد فاز امنیتی شده است. از این رو دامنه این اختلافات به مراتب از اختلافات سیاسی و اقتصادی بیشتر است.
2- آنچه مسلم است اینکه هزینه اختلاف مسکو و غرب، برای اتحادیه اروپا به مراتب بیشتر از آمریکاست. یکی از اصلی ترین دلایل موافقت نسبی شهروندان اروپایی با لغو تحریمهای روسیه نیز همین است. روسیه همسایه اتحادیه اروپاست و در صورتی که میان مسکو و غرب منازعه ای جدی درگیرد، اتحادیه اروپا بیش از هر نقطه‌ای دیگر در معرض آسیب قرار خواهد گرفت. بدیهی است که در چننی شرایط میل به تنش زدایی در روابط مسکو و اتحادیه اروپا بیشر از میل به تنش زدایی در مناسبات آمریکا و روسیه متبلور می شود.
3- بسیاری از تحلیلگران اروپایی به مقامات خود در خصوص تقابل با مسکو هشدار داده‌اند. بازی اتحادیه اروپا در زمین ایالات متحده آمریکا تاکنون هزینه های زیادی برای این مجموعه داشته است. یکی از این هزینه ها، مربوط به روابط فعلی مسکو و اروپای واحد است. بدیهی است که در این خصوص بروکسل هزینه بازی در زمین واشنگتن را پرداخت می کند. در چنین معادله‌ای، اروپای واحد بازنده‌ای مطلق خواهد بود. صورت مسئله این است که در سال 2014 میلادی، اتحادیه اروپا که از همان ابتدا دل خوشی نسبت به شکست انقلاب نارنجی اوکراین و حضور ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور شرق گرای این کشور در قدرت نداشت، با دریافت پالسی خطرناک از سوی آمریکا، بازی نافرجام دیگری را در کی یف کلید زد. دریافت این پالس خطرناک، نقطه آغاز انحراف اتحادیه اروپا بود. وقوع درگیری های خونین در اوکراین و از دست رفتن کنترل این کشور توسط یانوکوویچ و تبدیل شدن کی یف به کانونی از آتش و خون، نتیجه این بازی مداخله جویانه بود.هر روز که سپری می شود، هزینه تقابل با مسکو برای اروپا بیشتر می شود. هیچ گاه در طول دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابقه نداشت که مقامات روسی صراحتا از " تقابل نظامی با اروپا" در صورت گسترش ناتو به شرق سخن به میان آورند اما این اتفاق هم اکنون افتاده است! تغییر نقشه امنیتی و استراتژیک اروپا بر اثر مواجهه مستقیم با روسیه، کابوسی است که یادآوری آن سران ناتو و اتحادیه اروپا را در جای خود میخکوب می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.