تولید گاز غنی از میدان گاز پارس جنوبی در دولت یازدهم با افزایش ١٦٩,١میلیون مترمکعبی در روز از ٢٣٥.٥ میلیون مترمکعب در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم به ٤٠٤.٦ میلیون مترمکعب در روز در اسفندماه سال ٩٤ رسید.

تولید روزانه ۴۴۰ میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، توسعه و تکمیل هدفمند میدان گازی پارس جنوبی از جمله اهداف وزارت نفت در دولت یازدهم بوده است که اکنون با گذشت سه سال از روی کار آمدن دولت، شاهد روند افزایشی تولید گاز غنی از این میدان گازی مشترک با قطر هستیم.
معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در گزارشی که به تبیین عملکرد وزارت نفت در حوزه‌های مختلف پرداخته با اشاره به توسعه و تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی گفته است: میزان تولید گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی در دولت یازدهم از روند افزایشی قابل توجهی برخوردار بوده است.
این معاونت در ادامه با اشاره به تولید روزانه ٢٣٥,٥ میلیون مترمکعب گاز غنی از پارس جنوبی در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم (٦ ماهه اول سال ١٣٩٢) ادامه می‌دهد: این میزان به ٣٦٠.٣ میلیون مترمکعب در روز در سال ١٣٩٤ رسید.
بر پایه این گزارش، میزان تولید گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی در اسفندماه ١٣٩٤ به ٤٠٤,٦ میلیون مترمکعب در روز رسید. 
بر اساس برنامه ریزی انجام شده، امسال شاهد تولید فازهای ١٧، ١٨ و ١٩ میدان گازی پارس جنوبی خواهیم بود، ضمن این که دو سکوی بهره برداری، احداث خط لوله انتقال گاز از دریا به خشکی و واحدهای تصفیه گاز و همچنین بهره برداری از طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ از جمله برنامه‌هایی است که امسال در دستور وزارت نفت برای توسعه این میدان مشترک گازی قرار دارد.
تمرکز بر توسعه میدان گازی پارس جنوبی، اتخاذ تمهیدات لازم و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای افزایش تولید گاز غنی از این میدان مشترک از جمله برنامه‌های وزارت نفت برای برداشت هرچه سریع‌تر از این میدان گازی مشترک با کشور قطر بوده است.
این گزارش حاکی است، طی سه سال اخیر بهره‌برداری کامل فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی که از لحاظ ظرفیت پالایش گاز طبیعی، بزرگ‌ترین طرح توسعه این میدان بوده و تکمیل و افتتاح فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی از سوی وزارت نفت انجام شده است.
در اجرای فاز ١٢ پارس جنوبی، ٦٧ درصد ارزشی کار شامل ساخت، نصب و راه اندازی کامل همه عرشه‌ها و تمام لوله گذاری دریایی و بخش‌های عمده کارهای پالایشگاه از سوی ظرفیت ایرانی به انجام رسیده است.
همچنین در ساخت و بهره برداری فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی شاهد سهم ٧٠ درصدی ساخت داخل در اجرای این پروژه هستیم که این رقم تاکنون بالاترین میزان سهم ساخت داخل در اجرای پروژه‌های میدان گازی پارس جنوبی بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.