۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
کد خبر: 393805

روز جمعه ۲۸ خرداد ۹۵ حیدر العبادی نخست وزیر عراق از آزادسازی شهر مهم فلوجه از اشغال تروریست‌های تکفیری خبر داد.

بازگشت به آغوش عراق پس از ۲۸ ماه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، ژانویه سال 2014 میلادی بود که گروه تروریستی داعش که ساختار اصلی آن را بعثی‌های صدامی تشکیل می‌دهند، به طور کامل فلوجه را به اشغال خود درآوردند.این اولین شهری در عراق بود که به اشغال داعشی‌ها درآمد.گروه تروریستی داعش با همدستی و خیانت برخی طرف‌های داخلی دارای گرایش بعثی و تکفیری، بیشتر شهرهای استان الانبار را اشغال کرده بود که البته طی یک سال اخیر مناطق متعددی از لوث آنها پاکسازی شده است. داعشی‌ها تا کنون مرتکب جنایات فراوانی علیه قشرهای مختلف مردم عراق به ویژه اهل سنت در مناطقی که اشغال کرده‌اند، شده‌‌اند و همچنان به این اقدامات وحشیانه ادامه می‌دهند.

سرانجام پس از گذشت دو سال از اشغال شهر مهم فلوجه توسط تروریست‌های تکفیری، حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، روز دوشنبه 23 می 2016(سوم خرداد) فرمان آغاز عملیات همه جانبه برای آزادسازی این شهر را صادر کرد که در پی آن نیروهای امنیتی با کمک عشایر اهل سنت و نیروهای داوطلب مردمی این عملیات را آغاز کردند که طی آن به دستاوردهای مهمی منجر شده و مناطق متعددی از لوث تکفیری‌ها پاکسازی شد و حسن ختام آن هم بازگشت فلوجه به آغوش عراق بود.

پیش از آغاز این عملیات اعلام شده بود که آزادسازی فلوجه از اشغال داعشی‌ها به تقویت امنیت بغداد و مناطق دیگر و نیز گسترش کمربند امنیتی استان کربلای معلی و زائران عتبات عالیات منجر خواهد شد.

فلوجه در یک نگاه :

فلوجه نام شهری در استان الانبار عراق است که در 69 کیلومتری غرب بغداد و در کرانه رودخانه فرات و در جاده بین المللی بغداد به اردن قرار دارد، جمعیت این شهر سنی‌نشین تا پیش از سیطره گروه تروریستی داعش در سال 2014 حداقل 326 هزار نفر بوده است.بر اساس آمار وزارت برنامه‌ریزی عراق، جمعیت فلوجه و نواحی تابعه آن در سال 2011 حدود 500 هزار نفر بوده است.

این شهر را در عراق به شهر مسجدها هم می‌شناسند، چرا که در داخل و حومه آن حدود 550 مسجد وجود دارد. تاریخ این شهر به دوران بابِل برمی‌گردد.

اکثریت ساکنان فلوجه از عشایر بزرگ عراق که عشایر الدلیم با تمام شاخه‌هایش شامل البو علوان،المحامدة، الفلاحات، الحلابسة،البونمر والبوفهد) و قبایل الجمیلة، الجبور،الکبیسات،البوعیسى، العزة، الجنابیین، زوبع و قبیله بنی تمیم با شاخه‌هایش شامل العیایشة، البو ذهیبة ،البو سهیل والبو فیاض و گروهی از عشایر دیگر است، گروهی از کردها هم ساکن این شهر بوده‌اند.

این شهر در پی سرنگونی رژیم بعثی صدام در سال 2003 شاهد ناآرامی‌ها و تحولاتی بود که در نتیجه آن، حداقل 3000 باب منزل ویران شد.این شهر از آن زمان تا کنون به سبب فعالیت گسترده بعثی‌ها و جریان‌های تکفیری و به ویژه پس از سیطره تروریست‌های داعشی بر آن و اقدامات تروریستی‌شان که مردم مناطق دیگر عراق هم از آن در امان نبوده‌اند، روی ثبات و آرامش را به خود ندیده است.

چگونگی آغاز عملیات آزادسازی فلوجه

حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، روز دوشنبه 23 می 2016(سوم خرداد) فرمان آغاز عملیات همه جانبه برای آزادسازی این شهر را صادر کرد که در پی آن نیروهای امنیتی با کمک عشایر اهل سنت و نیروهای داوطلب مردمی این عملیات را آغاز کردند.

شورای استان الانبار هم روز یکشنبه 22 می(دوم خرداد) اعلام کرده بود نیروهای امنیتی مشترک، نبرد آزادسازی فلوجه را با عنوان «درهم شکستن تروریسم» آغاز می‌کنند. این شورا اعلام کرده بود تنها 600 تروریست داعشی در داخل شهر فلوجه باقی مانده‌اند.

دفتر مطبوعاتی نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه پنجم خرداد منتشر شد، تاکید کرد پیروزی عراق بر تروریسم، پیروزی تمام کشورهای منطقه‌ای است و جنگ فعلی، جنگ میان عراقی‌ها و تروریسم است نه جنگ میان عناصر تشکیل دهنده جامعه عراق.

این بیانیه از گروه‌های سیاسی عراق دعوت کرده بود از فضاهای وحدت ملی و حمایت از نیروهای امنیتی بهره‌برداری کرده و با تسریع در برگزاری نشست پارلمان و توافق درباره حمایت از گام‌های برنامه اصلاحی دولت، پیام حمایت عملی خود از نیروهای امنیتی و مردمی را ابلاغ کنند.نیروهای شرکت کننده در عملیات آزادسازی فلوجه بر حمایت خود از جان غیرنظامیان و فراهم کردن گذرگاه‌ها و پناهگاه‌های امن و تامین نیازهای اساسی آنها و تعامل مبتنی بر احترام با آنها و نیز اتخاذ بالاترین درجات هوشیاری و احتیاط هنگام ورود به فلوجه برای تضمین دور نگه داشتن غیرنظامیان از آتش نیروهای شرکت کننده در عملیات آزادی تاکید کرده‌ اند.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق هم تاکید کرده بود ما به حفظ جان مردم فلوجه و سلامتی آنها و فراهم کردن اماکن امن برای آنها پایبند هستیم .

نخست وزیر عراق در واکنش به هجمه رسانه‌های حامی جریان‌های تکفیری از جمله سعودی‌ها علیه نیروهای داوطلب مردمی(الحشد الشعبی) تاکید کرد نیروهای حشد شعبی یکی از نهادهای تابع دولت عراق است که مسائل مالی آنها را نیز دولت برعهده دارد.

العبادی تاکید کرد تروریسم فقط عراق را تهدید نمی‌کند، بلکه تمام کشورهای جهان را تهدید می‌کند و فکر انحرافی تروریسم، وجهه دین حنیف اسلام را مخدوش می‌کند.

مراحل عملیات آزادسازی فلوجه

عملیات آزادسازی شهر فلوجه به سه مرحله تقسیم شده بود که شامل : 1- محاصره، 2- پیشروی، 3- ورود به شهر

چگونگی مشارکت نیروهای داوطلب مردمی

نیروهای داوطلب مردمی(حشد شعبی) با 15 گروه از دو محور در اطراف فلوجه در عملیات آزادسازی این شهر مشارکت داشتند، این نیروها، نام نبرد خود را نبرد 15 شعبان گذاشته‌ بودند.

هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و فرمانده ارشد نیروهای داوطلب مردمی که در معرض شدیدترین هجمه روانی رسانه‌های سعودی و متحدانشان قرار دارد، تاکید کرده بود حشد شعبی هرگز وارد فلوجه نخواهند شد و ماموریت ما تنها محاصره تروریست‌ها از چهار طرف و قطع راه‌های کمک رسانی به آنها است و پس از تحقق این شرایط، دستگاه‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم وارد شهر خواهند شد. وی از مردم فلوجه خواست برای حفظ سلامت خود این شهر را ترک کنند.

مشارکت فعال عشایر اهل سنت

به گزارش تسنیم، غسان العیثاوی سخنگوی عشایر الانبار گفته بود تعداد نیروهای شرکت کننده در عملیات آزادسازی فلوجه بیش از 30 هزار نفر است که سه هزار نفر از آنها را جنگجویان عشایر عامریه و فلوجه تشکیل می‌دهند.

به گفته العیثاوی، پلیس فدرال با 20 هزار نیرو و نیروهایی از لشکر هشتم ارتش شامل تیپ‌های 14، 17 و 51 در کنار حشد شعبی(نیروهای داوطلب مردمی) و نیروهای یگان مبارزه با تروریسم در عملیات آزادسازی فلوجه مشارکت دارند.

وی تاکید کرده بود عشایر فلوجه شامل عشایر المحامدة، العیساویین، الحلابسة، وجمیلة در جنوب غربی شهر متمرکز شده‌اند و تروریست‌های داعشی برای جلوگیری از فرار غیرنظامیان اقدام به قرار دادن بلوک‌های سیمانی در منافذی کرده‌اند که نیروهای عراقی مشخص کرده ‌اند، تروریست‌های داعشی معتقدند این اماکن راه فرار مردم از شهر خواهد بود و به همین سبب با قرار دادن این موانع در برابر خروج غیرنظامیان مقاومت می‌کنند.

هجمه سنگین رسانه‌های سعودی و شگردها‌ی آنها

متاسفانه با وجود فداکاری و جانفشانی نیروهای داوطلب مردمی موسوم به الحشد الشعبی، برخی‌ طرف‌هایی که بقای خود را در ادامه اشغال فلوجه می‌دانند و آزادسازی این شهر را سبب از بین رفتن رویاهایشان در عراق می‌دانند، هجمه شدیدی را علیه این نیروهای مردمی به راه انداخته‌اند و ادعاهای واهی را علیه این نیروها مطرح کرده، ادعاهایی همچون رفتارهای طایفه‌ای حشد شعبی، کشتار مردم فلوجه توسط حشد شعبی و اتهامات ناروا علیه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله از جمله محورهای هجمه رسانه‌ای و روانی علیه نیروهای داوطلب مردمی است که از سوی رسانه‌های سعودی و متحدانشان تشدید شده است.

پیروزی‌های سریع و پیاپی نیروهای عراقی بر تروریست‌های تکفیری، بار دیگر نقاب از چهره شیوخ داعشی و حامیان تکفیری‌ها به ویژه در عربستان برداشت.

با ادامه پیشروی نیروهای عراقی برای آزادسازی فلوجه از چنگال تروریسم تکفیری، داد و فریاد حامیان داعش هم گوش‌ها را کر کرده و آنها خواستار توقف عملیات آزادسازی این شهر شده‌ بودند.

نقش مهم مرجعیت عالی شیعیان در کمک به اهل سنت و نجات آنها از شر تکفیری‌ها

در گیرودار جنگ رسانه‌ای شدید حامیان تروریست‌های تکفیری در داخل و خارج عراق و تلاش آنها برای تخریب وجهه نیروهای داوطلب مردمی، آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق با دفاع از نیروهای امنیتی و مردمی شرکت کننده در عملیات آزادسازی فلوجه در عین حال به آنها توصیه کرد تدابیر جدی برای حمایت از جان غیرنظامیان محاصره شده در شهر فلوجه در برابر تروریست‌های تکفیری اتخاذ کنند.

به گفته شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله سیستانی، مرجعیت عالی دینی در آغاز توصیه های خود بر ضرورت التزام به آداب جهاد تاکید کرده و گفته است که جهاد آداب عمومی دارد که باید حتی در مورد غیر مسلمانان رعایت شود. مبارزان باید با متجاوزان و قاتلان بر طبق توصیه‌های امیر‌المومنین (ع) عمل کنند، همچنان که توصیه سوم آیت الله سیستانی این است که اخلاق و آداب در مبارزه با متجاوزان و قاتلان باید رعایت شود.

ضیاء الدوری از نمایندگان اتحاد القوی(فراکسیون اقلیت اهل سنت) تاکید کرده است هیچ کس نمی‌تواند نقش مرجعیت دینی را در آزادسازی مناطق از لوث گروه تروریستی داعش نادیده بگیرد.

حفظ جان غیرنظامیان و استفاده داعشی‌ها از آنها به‌عنوان سپر انسانی و نیز مقاومت سرسختانه تروریست‌ها در اطراف فلوجه در کنار کارشکنی‌های حامیان داخلی و خارجی داعش سبب تأخیر در اجرای مرحله سوم عملیات آزادی فلوجه شده بود،‌اما در نهایت جمعه 28 خرداد 95، حیدرالعبادی آزادسازی فلوجه را اعلام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.