قدس آنلاین- تبریز: رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی از خواب ۱۱۸ هزار میلیارد تومان چک برگشتی که دو برابر بودجه نفتی کشور است در دستگاه قضائی کشور خبر داد و گفت: توسعه بازارهای مالی و رقابت‌پذیری بنگاه‌ها با مشکل مواجه است.

خواب ۱۱۸ هزار میلیارد تومان چک برگشتی در دستگاه قضایی کشور

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، سیدباقر شریف‌زاده ظهر امروز در جلسه شورای گفت‌و‌گوی استان با بیان اینکه اگر صحبت از تامین مالی می‌شود منظور فقط تسهیلات بانکی نیست، اظهار داشت: اساسا تامین مالی بنگاه‌ها مشکل کل دنیا است و رسیدن به تامین مالی بنگاه‌ها یک معضل همه‌گیر است برخی ناشی این است که نهادهای کارآمد برای تامین مالی نیست و تولید ما متکی به سیستم بانکی است و که منجر به رکود و بیکاری شده است که رهبری جزو معضلات اصلی نظام عنوان می‌کنند.

وی با طرح این سئوال که چرا به این رکود رسیده‌ایم و چطور باید خارج شویم، اذعان داشت: در سال‌های گذشته درآمدهای کلان نفتی فعالیت‌های غیرمولد تولید را رواج داده و به سمت سفته داری، رسوب طلاجات در خانه و سپرده‌گذاری‌های راکد سوق داده و نقدینگی کلانی در این بخش‌ها از چرخه اقتصادی خارج شده است.

رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: این اتفاقات موجب شده است که 45 درصد نقدینگی ما به 13 درصد کاهش یافته و پول‌ها در قالب ارز، مسکن، طلا و سکه و ... از مدار خارج شوند و این در حالی است که موسسات مالی و بانک‌ها تسهیلات را در اختیار امور غیرمولد قرار داده‌اند و برای بنگاه‌های مولد تامین پول با هزینه بالایی امکان‌پذیر شده است و در نتیجه بها دادن به فعالیت‌های غیرمولد موجب وضعیت اقتصادی امروز ما شده است.

شریف‌زاده با بیان اینکه برای خروج از رکود تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری از طریق نمایندگان لازم است، افزود: در بخش ارز تک نرخی شدن ارز از ملزومات است چرا که چند نرخی بودن ارز مسائل بسیاری به بار آورده و رساندن ارز به قیمت واقعی به صورت تدریجی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: قانون جدید مالیات‌های مستقیم برای واحدهای شفاف نگرانی ایجاد کرده؛ در هیچ جای دنیا در شرایط رکود به بحث‌های مالیاتی متمرکز نمی‌شوند و باید به جای فشار روی واحدهای شفاف به شناسایی فراهای مالیاتی و قاچاق روی آوریم.

رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان‌شرقی پیشنهاد داد، پنج تا 10 درصد زمین‌های افراد تبدیل به واحد مسکونی شود که این مسئله موجب به رونق انداختن بسیاری از مشاغل و واحدهای صنعتی می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه لازم است تعرفه‌های ترجیحی هوشمند در دستور کار قرار گیرد، افزود: در خصوص ترکیه درست عمل نکردیم ولی می‌توان با کشورهای مثل پاکستان که دارای جمعیت قابل توجهی هستند تعرفه‌ای ترجیحی مقتضی را در دستور کار قرار داد.

وی در عین حال متذکر شد: بازار روسیه و عراق فرصت‌های مطلوبی هستند ولی موانعی مثل انتقال پول و سیستم بانکی وجود دارد که باید به صورت ضرب‌العجل رفع شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.