پیش از نشست گروه تامین‌کنندگان هسته‌ای (NSG) که قرار است روز جمعه در سئول برگزار شود، یک مقام وزارت خارجه هند برای متقاعد کردن جدی‌ترین مخالف پیوستن هند به NSG به چین سفر کرده است.

تلاش هند به منظور متقاعد کردن چین برای پیوستن به NSG

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تلویزیون هند، جایشانکار در راستای گفت‌وگو با مقامات چین برای پیوستن هند به گروه تامین‌کنندگان هسته‌ای این هفته به چین سفر کرده است.

چین اصلی‌ترین مخالف پیوستن هند به گروه تامین‌کنندگان هسته‌ای با 48 کشور عضو است. این گروه ضمن تجارتی مواد و فن‌آوری هسته‌ای پیشرفته، با محدود کردن فروش مواد و تجهیزاتی که می‌توان از آن‌ها در تولید و ساخت تسلیحات هسته‌ای استفاده شود، از اشاعه این تسلیحات جلوگیری می‌کند.

دهلی‌نو هم اکنون نیز با توجه به توافق هسته‌ای که در سال 2008 با واشنگتن به امضاء رساند از منافع NSG بهره می‌برد چرا که واشنگتن با وجود این که هند علاوه بر توسعه تسلیحات هسته‌ای معاهده‌ی منع گسترش تسلیحات هسته‌ای NPT)) را امضاء نکرده است. از پیوستن رسمی هند به NSGحمایت می‌کند.

پیش‌تر چین اعلام کرده بود که هنوز اختلافات مهمی میان اعضای NSG در مورد پیوستن کشورهایی که NPT را امضاء نکرده‌اند وجود دارد، با این حال چین تاکید کرد که اگر هند بتواند در این گروه عضو شود، پاکستان نیز حق عضویت را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.