قدس آنلاین - لرستان-زهرا عزیزپوریان: صنایع دستی لرستان که روزی اوج هنر رابه رخ همگان می¬کشید امروز حال خوشی ندارد وبه دنبال جایگاه واقعی خود می¬گردد. وقتی اسمی ازگلیم، ماشته، حرمی بافی، ورشوسازی وخراطی چوب به میان می آید ناخودآگاه صنایع دستی استان لرستان برایمان تداعی می¬شود.

صنایع دستی لرستان در انتظارصاحب خانه شدن

به گزارش قدس آنلاین از خرم آباد،  صنایع دستی که از لحاظ تکنیک و فن در میان صنایع دستی کشور رتبه اول را داراست. اما نبود زیرساخت­های مناسب دراین صنعت، عدم توجه کافی دولت به نقش صنایع دستی در کشور، قاچاق محصولات خارجی به استان وهمچنین عواملی ازاین قبیل، دست­ساخته­های خطه لرستان را دردستان زنان ومردانش خشکانده وچشمان صنعتگران این دیار را به کورسو می­کشاند.

البسه محلی، پاپوش­های سنتی، حجاری سنگ، جاجیم بافی، قلم­زنی، زیورآلات سنتی، طراحی­ونقاشی روی شیشه، مشبک، معرق ومنبت چوب، چوغابافی ، چرم­دوزی، رودوزی­های سنتی، طراحی سنتی، نمدمالی، حصیر وکپوبافی، سفالگری و فرش­بافی ازدیگر صنایع دستی لرستان به شمار می­آیند که از هنرمندی مردمان این سرزمین سخن می­گویند. اما سهم اندک لرستان ازمحل صنایع دستی نشان ازاین دارد که این صنعت باپیشینه کهن درقلب مردمان سرزمینش مورد بی­مهری قرار گرفته وعدم تامین زیرساخت­های مناسب، آن را راهی دیار فراموشی کرده­است.

راه اندازی ۲خانه صنایع دستی در لرستان با مشکل مواجه شد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بااشاره به راه اندازی دو خانه صنایع دستی در این استان خاطرنشان می­کند: تاپایان سال94 بنا بر این بود خانه­های صنایع دستی در خانه تاریخی "ابوالقاسمی" خرم­آباد و خانه تاریخی "بیرجندی" بروجرد راه­اندازی شوند که به دلایل مشکلات حقوقی واگذاری  و عدم تکمیل  مرمت ساختمان، صاحب خانه شدن صنایع دستی در لرستان در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

عادلی  با تاکید بر نقش این صنعت در رونق تولید داخلی می­افزاید: دربخش صنایع دستی، مواد اولیه فراوان وکم­بها براثر ذوق وخلاقیت به کالای با­ارزش افزوده بالا تبدیل می­شود وهمچنین با ایجاد اشتغال مولد ودیرپا درآمدزایی مناسبی برای خانوارها را به دنبال خواهدداشت، ولی متاسفانه از آنجا که صنعتگران استان برای تهیه مواد اولیه با مشکلات متعددی مواجه هستند و وارد کردن این مواد به استان هزینه بر است و درنتیجه  تولید وخریداین صنایع هم برای تولید کنند و هم برای خریداران دیگر مقرون به صرفه نیست که این خود عاملی برای از رونق افتادن صنایع دستی در استان.

به عقیده عادلی، گرایش به صنایع دستی ورونق تولید­داخلی، عدم استفاده از کالاهای خارجی کم کیفیت ونامناسب وهمچنین عدم ارز­بری برای کشور را رقم می­زند.

70 تعاونی فعال در لرستان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به ظرفیت بالای این استان درزمینه صنایع دستی ­می­گوید: نزدیک به 70 تعاونی فعال صنایع دستی وهمچنین قزیب به 40هزارنفر به طور مستقیم ونزدیک به 20هزارنفر غیرمستقیم درصنایع وابسته به مشاغل مختلف صنایع دستی لرستان مشغول به کار هستند.

بانک­ها و سرمایه گذاران خصوصی برای ایجاد بازارچه صنایع دستی واردعمل شوند

عادلی درخصوص نقش­ بانک­ها و سرمایه گذاران خصوصی در جهت احیاء ورونق صنایع دستی می­گوید:اعتبارات دولتی جواب گوی مشکلات پیش روی صنایع دستی استان نیست و دولت و بخش خصوصی باید باهم زیر ساخت های ایجاد بازارچه های صنایع دستی در لرستان را به وجود آورند.

عادلی، با اشاره به کمبود اعتبارات ملی و استانی  جهت اجرای برنامه های ترویجی و توسعه ای در سال    94 می افزاید: میراث فرهنگی توانست  در سال 94 ،500میلیون از اعتبارات ملی و 150میلیون اعتبارات استانی جهت ایجاد بازارچه های خرم آباد در باغ گلستان و بیرجندی در بروجرد جذب اعتبار کند ولی از آنجا که  مقدار زیادی از این اعتبارات صرف کف سازی قلعه شد و تنها توانستیم از اعتبار باقی مانده 10غرفه در باغ گلستان ایجاد کنیم.  

وی ایجاد بازارچه صنایع دستی در لرستان را یکی از مطالبات اساسی والبته بحق صنعتگران استان عنوان می­کند واظهارمی­دارد: طبق برنامه های پیش بینی شده سعی بر آن است با تامین اعتبار  در دیگر شهرستانهای استان بازارچه صنایع دستی لرستان تا پایان سال95 بر پا خواهد شد.

صنایع دستی لرستان زیرساخت ندارد

عادلی همچنین بااشاره به عدم زیرساخت­های مناسب در حوزه صنایع دستی دراستان می­افزاید: تامین زیرساخت­های این صنعت بیشتر به وجود اعتبارات کافی­ ودر زمینه­های کلان همچون وجود شبکه­های پرقدرت فروش الکترونیکی، بازارچه وشهرک صنایع دستی،گرانی محصولات تولیدی وبالا بودن نرخ ایجاد کارگاه استاندارد صنایع دستی دراستان، ارتباط­ دارند.

 وی، عدم توجه کافی دولت به نقش صنایع دستی درکشور، تبلیغات مناسب برای اینگونه کالاهای تولید داخل ونبود نظارت برقاچاق محصولات خارجی به استان را ازعلل از رونق افتادن این صنایع بیان می­کند و اظهارمی­دارد: عدم آموزش کافی و آشنایی با شیوه­های نوین تجارت الکترونیکی ونبود بازاریابی مناسب ازدیگر عوامل این مهم است.

هنرمندان ورشو کار بروجردی حال خوشی ندارند

امروز دیگر صدای دلنشین چکش صنعتگران پر ذوق در کوچه پس کوچه‌های بازار قدیمی بروجرد به گوش نمی‌رسد و دگرگونی‌های صنعتی نقش و نگار ظروف ورشو را از یاد برده است .

در تاریخ ورشو سازی بروجرد استادانی از جمله محمد رحیم میناگر، رضا رئوفیان ، رضا گلدوز و محمد بادآور پا به عرصه وجود نهاده و با تحمل مشکلات فراوان صنعت ورشو سازی را با دستان خود به اوج و تکامل رساندند .

صدایی که از کوبیدن چکش‌ها به ظروف مسی به صورت همنوا ایجاد و در کوچه‌های بازار بروجرد طنین انداز می‌شد ، این حرفه را از میان دیگر صنایع متمایز می ساخت .

امروزه به دلیل تحولات گوناگون ، ازجمله دلایل فنی که قریب به 50 سال است دیگر ورق ورشو مانند گذشته تولید نمی شود.

کارخانه هایی که قبلا به ایران ورشو صادر می کردند از آنجا که ورشو مصارف صنعتی پیدا کرد و درصد نیکل افزایش یافت، خاصیت چکش کاری ورشو نیز از بین رفت  وایران جایگزین دیگری برای ورشو انتخاب کردند، انجام این صنعت برای  صنعتگران و هنرمندان این هنر- صنعت مقرون صرفه نبود و به ناچار به شغل‌های دیگر روی آوردند .

سهم اندک لرستان ازصادرات صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بااشاره به بازار خارجی صنایع دستی لرستان اضافه می­کند: این صنایع درکشورهای حوزه اسکاندیناوی،آلمان،آمریکا و اخیرا  کشور چین  بازار فروش دارند. عادلی اظهارمی­دارد: سهم لرستان با توجه به صادرات چمدانی از مبادی ورودی وخروجی کشور وبه صورت تقریبی مبلغ 235 هزار دلار است که بیشتر شامل گلیم وماشته وظروف ورشو و....بوده است.

عادلی با بیان اینکه میراث فرهنگی نهادی حمایت کننده است و در پی شناسایی و ومعرفی این صنعتگران جهت ارائه تسهیلات  به اداره تعاون کار و رفاه  اجتماعی هستیم می گوید:  در سال 94 ،720 میلیون تسهیلات خود اشتغالی به 160صنعتگرخرم آبادی و20صنعتگر بروجردی  تعلق گرفت.

وی در پایان اظهار می دارد:کلاس­های مختلف آموزشی برای احیاء وشناسایی رشته­های منسوخ شده دراین صنعت اعزام اساتید مختلف این رشته­ها به مراکز هنری جهت دریافت نشان ملی ومهر اصالت صنایع دستی، اعزام به نمایشگاه­های مختلف صنایع دستی بین المللی، ملی وسراسری جهت شناسایی و معرفی اینگونه رشته­ها، ، کمک­های اعتباری ومالی بانکی از محل اعتبارات مشاغل خانگی وصندوق ویژه کمک­های فنی واعتباری ازجمله اقدامات موثر برای احیاء صنایع دستی استان است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.