یک نشریه آمریکایی نوشت: دولت اوباما در حال به تاخیر انداختن تحقیق کنگره در خصوص نادیده گرفته شدن قانون آمریکایی برای تحریم روسیه به خاطر فروش سامانه‌های پیشرفته موشکی به ایران است.

فشار کنگره به اوباما به‌دلیل فروش تسلیحات به ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشریه واشنگتن فری بیکن به ارتباطات اخیر بین کنگره و وزارت خارجه آمریکا دست یافته است که نشان می‌دهد دولت اوباما در حال به تاخیر انداختن تحقیق و تفحص کنگره در خصوص بی توجهی کاخ سفید به قانون ممنوعیت فروش سامانه‌های پیشرفته موشکی روسیه به ایران است.

این قانون می‌تواند روسیه را به خاطر فروش سامانه‌های پیشرفته موشکی به ایران، تحریم کند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر اساس این قانون اختیار و قدرت را داشته است تا فروش سامانه موشکی اس 300 روسیه به ایران را غیرقانونی اعلام کند.

دولت آمریکا تاکنون حاضر به استفاده از قانون تحریم روسیه نشده و تلاش‌های کنگره برای تحقیق و تفحص در این خصوص را نیز به تاخیر انداخته است. این مساله برخی گمانه زنی‌ها را تقویت کرده است که دولت اوباما در حال نادیده گرفتن این قانون است و در برابر فروش سامانه اس 300 روسیه به ایران تسلیم شده است تا توافق هسته‌ای تابستان گذشته را حفظ کند.

استیو چابوت نماینده جمهوریخواه اوهایو که برای نخستین بار خواستار تحقیق درباره عدم تمایل واشنگتن برای تحریم روسیه شده است، گفت: کاخ سفید همچنان سئوالات کنگره را بی‌پاسخ گذاشته است و این مساله تلاش کشورهای غربی برای جلوگیری از فروش سلاح را به خطر می‌اندازد.

دولت اوباما 8 ژوئن یعنی دو ماه پس از ارائه درخواست اولیه تحقیق و تفحص، به چابوت اطلاع داد که هنوز به این تصمیم نهایی نرسیده است که آیا اعمال تحریم‌ها تحت این قانون خاص قرار می‌گیرد یا نه.

چابوت در این باره تصریح کرد: واقعا از پاسخ دولت به نامه‌ام که خواستار واکنش قاطع سریع به فروش سامانه موشکی اس 300 روسیه به ایران شده بود، ناامید و مایوس شدم. متاسفانه پاسخ دولت نشان می‌دهد که آنها تمایلی برای اتخاذ یک عزم جدی در این خصوص ندارند.

مقام‌های آمریکایی همچنان از طرح این مساله طفره می‌روند که آیا رئیس جمهور آمریکا از قانون فعلی استفاده خواهد کرد تا فروش تسلیحات روسی به ایران را غیرقانونی اعلام کرده و تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال نماید.

مقام‌های دولت اوباما هنوز توضیح نداده‌اند که چرا این قانون با گذشت ماه‌ها از اعلام فروش سامانه‌های موشکی اس 300 روسیه به ایران، هنوز اجرایی نشده است.

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به درخواست تحقیق و تفحص کنگره، نوشته است: ما از تاخیر در پاسخ به درخواست تحقیق شما متاسف هستیم. گرچه دولت هنوز نسبت به فروش سامانه اس 300 نگران است ولی هنوز برای انجام اقدام مناسب، آماده نیست.

وزارت خارجه آمریکا افزود: ما نسبت به این اقدام نگران هستیم و قویا از روسیه می‌خواهیم تا از عرضه سامانه‌های موشکی اس 300 به ایران خودداری کند، چرا که ارسال سامانه‌های موشکی سطح به هوا به ایران موجب تشدید تنش در منطقه خواهد شد و با اهداف منع اشاعه سلاح منافات دارد. وزارت خارجه آمریکا به اجرای تحریم‌ها با هدف حمایت از اولویت‌های منع اشاعه سلاح از سوی آمریکا ادامه خواهد داد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد: ما به دقت گزارش‌های مربوط به تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران را دنبال می‌کنیم. ما هنوز تصمیم خاصی را در این رابطه اتخاذ نکرده‌ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.