گروه اقتصاد ‌قدس آنلاین- محمود مصدق: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور وضعیت آبی شهرهای شیراز، اصفهان، کرمان و بوشهر را بحرانی پیش بینی کرد و گفت : تابستان امسال ۳۰۱ شهر ایران با جمعیتی افزون بر ۳۵ میلیون نفر در معرض تنش آبی قرار می‌گیرند .

 ۳۵میلیون نفر گرفتار تنش آبی

به گزارش خبرنگار ما، حمیدرضا جانباز با اعلام این خبر گفت:  بررسی‌ها از 220 فیلد اطلاعاتی نشان می‌دهد آمار شهرهای در معرض تنش آبی در تابستان امسال  به نسبت سال گذشته که 547 شهر بوده است کاهش قابل ملاحظه ای دارد .

وی حفر چاه‌های متعدد تکمیل رینگ آبرسانی و مدیریت فشار را مهم‌ترین راهکارهای شرکت متبوعش برای مقابله با تنش آبی در 301 شهر کشور برشمرد و گفت: سعی می‌کنیم با کمترین مشکل از  تابستان عبور کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر آبرسانی به 5 هزار روستا از طریق تانکر انجام می‌شود که این رقم در اواخر سال به 2 تا 3 هزار روستا کاهش می‌یابد.

وی با  اشاره به اینکه طبق پیش بینی سازمان هواشناسی دما در تابستان  افزایش 5/1 درجه  ای دارد  و بارش‌های پاییزی نیز با تأخیر همراه خواهد بود، افزود: در چنین شرایطی میزان منابع آبی به نسبت مصارف 6/8 درصد کاهش دارد.

وی در ادامه از اجرای 4 طرح در حوزه صنعت آب در قالب  اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت : این طرح‌ها شامل تأمین آب شرب بیش از 2 هزار روستا، اجرای عملیات 23 طرح سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی، تکمیل 26 تصفیه خانه فاضلاب و اصلاح الگوی مصرف آب است.

وی سپس به بحث  پروژه  شیرین سازی آب دریاها  پرداخت و گفت: اجرای این پروژه بویژه در نوار ساحلی جنوب کشور در دست اجراست که می‌توان از  پروژه ساخت آب شیرین کن به ظرفیت 100 هزار مترمکعب در بندرعباس به عنوان نمونه یاد کرد .

به گفته وی، اگرچه مطالعات اجرای طرح انتقال آب دریا به 17  استان فلات مرکزی ایران در دستور کار قرار دارد، اما  در این پروژه استان‌های نوار شرقی ایران در اولویت قرار دارند .

جانباز در ادامه در پاسخ به پرسش قدس درباره آمار قطع آب مشترکان پرمصرف  گفت : هم اکنون آماری در این زمینه ندارم، اما ما در برخورد با  مشترکان پرمصرف آب جدی هستیم.

به گفته وی، افزایش تعرفه آب فعلاً در دستور کار وزارت نیرو قرار ندارد.

جانباز همچنین از تصمیم وزارت نیرو برای  واگذاری 144 پروژه  آماده یا  نیمه تمام به بخش خصوصی خبر داد و گفت: بدین منظور در حال  تدوین شیوه نامه نحوه واگذاری هستیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری، بروز رکود در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی شرکت متبوعش را تکذیب کرد و گفت:  دولت و مجلس در ماه‌های گذشته اقدام‌های خوبی برای رفع کمبود نقدینگی پروژه‌های عمرانی از محل اوراق مشارکت و اوراق خزانه اسلامی انجام دادند، به طوری که 25 هزار میلیارد ریال فاینانس داخلی 2 بانک دولتی و خصوصی کشور در آینده نزدیک به شبکه صنعت تزریق می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.