احمد فیاض: جمعی از مسؤولان عالی قضایی خراسان رضوي ضمن بازدید از کانون اصلاح و تربیت مشهد؛ در ضیافت افطاری مددجویان حضور یافتند.

طرح «قاضی مدرسه» موجب کاهش جرم و جنایت شده است

به گزارش خبرنگار ما؛ در این مراسم که یکشنبه شب و همزمان با سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در کانون اصلاح و تربیت مشهد صورت پذیرفت؛ حجت الاسلام علی مظفری رئیس دادگستری خراسان رضوی، قاضی غلامعلی صادقی دادستان مشهد، سید حسن حسینی فرماندار شاندیز، مسؤولان انجمن حمایت از زندانیان استان به همراه رئیس دادگستری شاندیز طی بازدید و دیدار صمیمی از کانون اصلاح و تربیت مشهد واقع در جاده شاندیز در ضیافت افطاری مددجویان این مرکز حضور یافته و افطار کردند.

در حاشیه این مراسم، رئیس دادگستری خراسان رضوي در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه با توجه به تهدیدات کاهش سن آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری در کشور؛ چه اقدام‌ها و تمهیداتی به منظور پیشگیری و رفع این معضل اجتماعی در استان و بویژه پایتخت معنوی ایران اسلامی پیش بینی شده است؛ اظهار داشت: معاونت پیشگیری دادگستری و دادستانی و سایر نهادهای دست اندرکار مانند کانون‌های علمی، فرهنگی و تربیتی سازمانی و مردم نهاد به دنبال رفع جدی این تهدید اجتماعی هستند و در این راستا اقدام‌های کارشناسی، ریشه یابی و علت یابی عوامل بروز جرم و جنایت در سنین پایین صورت گرفته و تصمیماتی نیز اتخاذ شده است.

حجت الاسلام مظفری با تشریح طرح «قاضی مدرسه» به عنوان یکی از این راهکارها خاطرنشان کرد: می‌توان به طرح «قاضی مدرسه» به عنوان یکی از همین طرح‌های خلاقانه و ابتکاری در دادگستری خراسان رضوی اشاره کرد که در سایر استان‌ها نیز به عنوان یک طرح الگویی موفق مورد توجه و استفاده واقع شد. در این طرح، قضات با حضور در مراکز آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها و ... به تشریح و تبیین و آگاه سازی نسل جوان در حوزه خطراتی که در سطح جامعه آنان را تهدید می‌نماید؛ پرداخته و به صورت چهره به چهره به انتقال تجربیات خود می‌پردازند. خوشبختانه پس از اجرای این طرح، آمار جرایم و بزهکاری‌های نسل جوان بر اساس تحقیقات صورت گرفته، کاهش پیدا کرد. اگر بتوانیم در حوزه پیشگیری نقش آفرینی نماییم، بی‌گمان اثربخش خواهد بود.

وی در ادامه با تأکید بر نقش مثبت مراکز اصلاح و تربیت افزود: کانون‌های اصلاح و تربیت عمدتا بر اساس قانون مجازات اسلامی جهت فرآیند هدایت، تربیت و اصلاح اطفال و بزهکاران زیر 18سال به کار می‌رود و این مراکز از نظر نوع نگهداری، آموزش و اصلاح با سایر مراکز تربیتی تفاوت‌های تخصصی دارد.

وی ادامه داد: هدف اصلی این مراکز جبران کمبودهای تربیتی به عنوان زمینه ساز اصلی جرم و جنایت است. این نقص معمولاً به خاطر غفلت والدین و از سوی خانواده به نوجوانان تحمیل می‌شود و موجب تخریب شخصیتی این نسل می‌شود. ترمیم این شخصیت می‌تواند سبب تربیت و پرورش انسان کاملی شود که پس از بازگشت به آغوش اجتماع، مفید واقع شود.

رئیس دادگستری خراسان رضوی از آموزش‌های متنوع تربیتی، فرهنگی، علوم قرآنی، هنری، مشاوره روان شناسی، فنی و حرفه ای به عنوان بخشی از سرفصل‌های مهم آموزشی در این مراکز یاد کرد و گفت: این آموزش‌ها بر اساس نیازسنجی‌های تخصصی روی بزهکاران به آنان ارایه می‌شود.

بر پایه همین گزارش؛ بازدید از خوابگاه‌ها و آسایشگاه‌ها، اماکن ورزشی، اتاق کامپیوتر، کارآفرینی خیاطی، قلمزنی و ساخت دیزی سنگی، بند زنان و گفت وگوی رو در رو با برخی بزهکاران به منظور رفع مشکلات پرونده ای، صورت گرفت و تصمیماتی نیز برای رفع مشکلات مطرح شده، اتخاذ شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.