۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 394910

یک روزنامه ترکیه‌ای اعلام کرد: آنکارا و تل آویو تا پایان هفته جاری توافق آشتی و عادی سازی روابط را اعلام خواهند کرد.

آخرین خبر از توافق اسرائیل و ترکیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، ترکیه و اسرائیل قصد دارند 26 ژوئن یعنی یکشنبه آینده 6 تیرماه قرارداد مصالحه و عادی سازی روابط دوجانبه را اعلام کنند تا رسما به 6 سال بحران دیپلماتیک پایان دهند.

روابط آنکارا و تل آویو در سال 2010 میلادی پس از حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک های انسان دوستانه برای نوار غزه که منجر به کشته شدن 10 نفر از شهروندان ترکیه شد، به شدت متشنج شده است.

دو پیش شرط اصلی ترکیه برای عادی سازی روابط با اسرائیل یعنی عذرخواهی و پرداخت غرامت تا حد زیادی تامین شده است و تنها شرط سوم یعنی لغو محاصره غزه تاکنون مانع بزرگی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک دو طرف بوده است.

بر اساس توافق صورت گرفته، اسرائیل با تکمیل بیمارستان در نوار غزه موافقت خواهد کرد و همین طور اجازه ساخت یک نیروگاه جدید برق و کارخانه آب شیرین کن را خواهد داد.

اسرائیل در ژوئن 2006 میلادی نوار غزه را تحت محاصره قرار داده بود. ترکیه همچنین قصد دارد کمک های خود را به نوار غزه ارسال کند ولی این کمکها باید از طریق بندر اشدود اسرائیل ارسال گردد.

ترکیه سطح روابط سیاسی با اسرائیل را کاهش داده و در سال 2011 میلادی نیز سفیر اسرائیل را اخراج کرده است.اسرائیل در سال 2013 میلادی از ترکیه عذرخواهی کرد و بسیاری تصور می کردند که این عذرخواهی موجب بهبود روابط آنکارا و تل آویو خواهد شد ولی تجاوز نظامی اسرائیل به نوار غزه بار دیگر موجب تشدید تنش بین دو طرف شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.