قدس آنلاین- یزد : مدیرمرکزتوسعه فناوری وابسته به پارک علم و فناوری یزد گفت :طرح مستندسازی تجارب فنی، سازه ای و مدیریتی ده قنات استان یزد در مرکز توسعه فناوری آب تدوین شد.

طرح مستندسازی ده قنات زنده استان یزد تدوین شد

به گزارش قدس آنلاین از یزد،  علی اکبر قیومی اظهارداشت : در قالب این طرح ضمن تصویرنگاری کامل از قنوات، اطلاعات تفصیلی جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و مدیریتی قنوات منتخب جمع آوری و مستندسازی خواهد گردید.

وی افزود : این طرح که برای تأیید و تدارک مقدمات اجرایی شدن به استانداری یزد ارسال شده است، هدف نهایی کمک به معرفی بهتروبیشتر توانمندی های فناوری قنات به جامعه امروز را دنبال می‌کند.

 قیومی تصریح کرد : قنوات علی‌رغم تمامی موانع و محدودیت ها هنوز زنده اند و حدود 20 درصد آب کشاورزی در استان کم آبی چون یزد را تأمین می‌کنند. قنوات منبعی بی پایان و بزرگ از دانش بومی مدیریت بهینه آب بوده که طی هزاران سال، کویر مرکزی ایران را زنده و سرسبز نگاه داشته اند و مستندسازی این تجارب می‌تواند به کنترل معضلات جدی کنونی مدیریت مصرف آب در کشور نیز کمک کند.

مدیرمرکزتوسعه فناوری وابسته به پارک علم و فناوری با اشاره به گستره اجرایی استانی این طرح افزود: در هر شهرستان یکی از قنوات زنده و فعال در گام نخست برای انجام مستندسازی انتخاب گردیده و با استقرار تیم فنی و اجرایی پروژه در محل، اطلاعات شفاهی از کشاورزان، میراب ها و مقنیان و دیگر متولیان جمع آوری، مکتوب و مستند خواهد شد.

وی با اشاره به نام و آوازه یزد در حوزه قنات در سطح ملی و بین‌المللی و سابقه فعالیت مرکز بین المللی قنات در یزد، اظهار داشت: در گذشته تجارب ارزنده ای از مستند سازی تفصیلی در سطح کشور و استان یزد وجود داشته است و ما نیز در  طرح کنونی بیشتر از منظر تبلیغی و ترویجی این موضوع را دنبال می‌کنیم.

مدیر مرکز توسعه فناوری آب اظهار امیدواری نمود: با همکاری و همراهی جدی استانداری یزد، شاهد اجرایی شدن هرچه سریعتر این طرح و انعکاس و انتشار نتایج آن در میان علاقمندان باشیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.