قدس آنلاین/ مهدی موسوی: آزادی فلوجه از دست تروریست های داعش یکی از مهمترین عملیات های نظامی مردم عراق علیه تروریست ها محسوب می شود که توانست ضربه مهلکی به بدنه تروریست ها وارد کرده و آنها را در شوک جدی فرو برد و راه را برای پیروزی های بیشتر هموار کند.

 چرا آزادی فلوجه، شکست بزرگ داعش بود؟

در این خصوص معاون بین‌الملل جامعه المصطفی‌العالمیه با تأکید بر نقش محوری مرجعیت دینی عراق در آزادسازی فلوجه به تبیین چرایی اهمیت این پیروزی بزرگ ارتش و نیروهای مردمی عراق پرداخت. حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجید حکیم‌الهی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی قدس با بیان اینکه آزادسازی فلوجه، اقدام بسیار مهم و تأثیرگذاری در روند مقابله جدی با جریان
تروریستی ـ تکفیری عراق به‎‌شمار می‌رود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر، تلاش گسترده کشورهای غربی و برخی دولت‌های عربی منطقه در این راستا بود که فلوجه به‌عنوان پایگاه مهم مخالفان دولت قانونی عراق در اختیار داعش و بعثی‌ها باقی بماند لذا در این مدت هرگاه دولت عراق و نیروهای نظامی و ارتش این کشور تلاش می‌کردند با تسلط کامل بر فلوجه، مانع از انجام عملیات انتحاری و تروریستی از این محور شوند، ناکام می‌ماندند.
این تحلیلگر مسایل بین‌المللی همچنین افزود: این عدم‌توفیق‌ها در حالی بود که اکثر عملیات انتحاری که کشور عراق روزانه شاهد آن بود، از کانون این شهر طراحی و برنامه‌ریزی می‌شد و تجهیزات نظامی و بمب‌های انتحاری در اینجا تهیه شده و در دیگر مناطق مورد استفاده قرار می‌گرفت و از این حیث آزادسازی فلوجه هرچند با مشقت و سختی‌هایی در روزهای آخر همراه بود، اما موفقیت بسیار بزرگی برای ملت و دولت قانونی عراق به‌شمار می‌رود.

 حمایت شدید عربستان و آمریکا از تروریست ها در فلوجه
وی یادآور شد: حتی تا همین روزهای اخیر که ارتش و بسیج مردمی عراق بر مرکز این شهر به‌طورکامل مسلط شد، حامیان غربی و عربی داعش اصلاً فکر نمی‌کردند که این شهر سقوط کند، اما به لطف الهی و اراده و شجاعت مردم عراق و سربازان جبهه مقاومت، این پیروزی و نصرت بزرگ حاصل شد.
حکیم‌الهی همچنین گفت: جالب اینکه اتفاقاً دشمنان ملت عراق همگام با تروریست‌های تکفیری در تدارک این مسأله بودند که از طریق شهر فلوجه به اشغالگری خود ادامه داده و مواضع ازدست‌رفته را باز پس بگیرند و در وهله بعد بتوانند به شهرهای مذهبی نجف و کربلا و پیش از آن بغداد، از همین ناحیه راه نفوذی پیدا کنند که این توطئه نیز با آزادسازی فلوجه خنثی شد.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر نقش محوری و بسیار کلیدی مرجعیت دینی عراق در آزادسازی فلوجه و مناطق اطرافش ابراز داشت: تا پیش از آنکه مرجعیت دینی عراق و در رأس آن آیت‌الله سیستانی وارد عمل شود، ارتش و نیروهای نظامی عراق موفقیت چندانی در مقابله با داعش و تروریست‌ها در عراق نداشتند، اما با یک‌بیانیه چندخطی از سوی مرجعیت و تشکیل حشدالشعبی در این کشور، شور و احساس تکلیف دینی جوانان عراقی باعث شد که به لطف الهی ورق برگردد.
وی اضافه کرد: در تحولات امیدوارکننده و خبرهای خوش اخیر عراق باید نقش ویژه‌ای را برای مسأله ایجاد حشدالشعبی و فرمان مرجعیت دینی قائل بود؛ چه آنکه اساساً مراجع و رهبران دینی تنها در حوزه مسایل دینی و فکری و معرفتی و اخلاقی و رفتاری نقش ایفا نمی‌کنند، بلکه فراتر از این‌ها، اهمیت بسزایی در تحولات امنیتی، نظامی، سیاسی و غیره دارند.

 پیروزی ارتش مرهون پیروی از مرجعیت است
معاون بین‌الملل جامعه‏ المصطفی
‌العالمیه همچنین خاطرنشان کرد: آزادی شهرهایی چون رمادی، فلوجه و تکریت از دست داعشی‌ها نشان می‌دهد که اگر دولت عراق و نیز سایر دولت‌ها که مرجعیت دینی در کشورشان دارند، بخواهند امنیت و آسایش واقعی را دارا باشند و در مقابله با خطر تروریسم به موفقیت‌های ارزنده‌ای برسند، باید همگام و همراه با مرجعیت و مراجع بزرگ باشند. وی افزود: از این حیث بنده معتقدم در ادامه عملیات ارتش عراق برای آزادسازی موصل، دولت این کشور باید به این حقیقت مسلم توجه داشته باشد که در آینده هم پیروزی آن‌ها و رشد فزاینده ارتش مرهون پیروی از مرجعیت عراق خواهد بود.

 پیروزی ها ادامه خواهد یافت
حکیم‌ الهی ادامه داد: اهمیت و حساسیت نقش مراجع دینی تا به آنجاست که در هفته‌های اخیر به‌طور ملموس شاهد افزایش هجمه تبلیغاتی رسانه‌های غربی و عربی منطقه علیه مرجعیت دینی و شخص آیت‎‌الله سیستانی به‌طور خاص هستیم. هدف آن‌ها این است که چنین القا کنند که جنگ عراق در حال‌حاضر نه جنگ علیه تروریسم، بلکه یک جنگ مذهبی و طایفه‌ای است، تا به این وسیله میان مرجعیت و توده مردم عراق فاصله و شکاف بیندازند. وی در خاتمه با ابراز امیدواری از اینکه در آینده نزدیک شاهد تداوم این پیروزی‌ها علیه مواضع داعشی‌ها در عراق باشیم، ابراز داشت: خوشبختانه دولتمردان عراقی نیز این واقعیت را خوب درک کرده و در مواضع خود تصریح کرده و می‌کنند که اگر بیانیه‌ها و فتاوای مرجعیت زنده و پویای عراق نبود، امروز عراقی در دست مردم و دولت عراق نبود، بلکه همه‌جای این کشور به جولانگاه متجاوزان و تروریست‌ها تبدیل می‌شد.
خوشبختانه مردم عراق همراه با مرجعیت هستند و طی این سالهای نشان داده اند که اسیر توطئه های دشمنان نخواهند شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.