پیشنهاد سردبیر

گروه «اقتصاد» قدس آنلاین/ محمود مصدق: مدیر عامل سازمان بهره وری انرژی استفاده مردم از لامپ‌های رشته ای را پاشنه آشیل سازمان متبوعش خواند و گفت: با حذف این نوع لامپ‌ها حدود ۱۷۰۰ مگاوات معادل دو نیروگاه کاهش مصرف برق خواهیم داشت .

 اتلاف ۳۰ درصدی انرژی دربخش خانگی

سیدحسن سجادی در تشریح این مطلب افزود : طبق مصوبه هیأت دولت، خطوط تولید لامپ‌های رشته‌ای باید به لامپ‌های پربازده تغییر کند.در واقع تولید و توزیع لامپ‌های رشته‌ای بالای 40 وات ممنوع است و از آبان ماه امسال شاهد تولید این نوع از لامپ‌ها نخواهیم بود .

وی درباره تولید لامپ‌های رشته ای زیر 40 وات هم گفت : برای جایگزینی چنین لامپ‌هایی هم برنامه‌هایی داریم که در آینده بتدریج آن‌ها را اجرایی می‌کنیم .

وی با اشاره به اینکه لامپ‌های رشته ای 5 برابر لامپ‌های پربازده برای مصرف کنندگان هزینه دارند، تصریح کرد: لامپ‌های ال‌ای دی بازدهی بهتری دارند، بر این اساس تولید و استفاده از آن‌ها مورد حمایت وزارت نیرو قرار دارد.

سجادی، استقبال کم بازار از لامپ‌های پربازده را مهم‌ترین دلیل شرکت‌ها برای تداوم تولید لامپ‌های رشته ای دانست و گفت : سالانه 10 تا 15 میلیون شعله لامپ کم مصرف در داخل کشور تولید و عرضه و به همین تعداد نیز از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آماری از لامپ‌های کم مصرف غیراستاندارد در بازار صرف ایران ندارد، گفت : گمرک ایران اجازه ورود لامپ‌های غیراستاندارد را نمی‌دهد، بنابراین چنین لامپ‌هایی که بعضاً چینی هستند، از مبادی غیررسمی وارد مرزهای ما می‌شوند که برای جمع آوری آن‌ها اخیرا تفاهم‌نامه ای با سازمان استاندارد و انجمن لامپ داشته ایم .

سجادی ادعای سرطانزا بودن لامپ‌های کم مصرف را رد کرد و گفت :چنین مباحثی به احتمال قوی با انگیزه جلوگیری از رونق بازار لامپ‌های کم‌مصرف صورت می‌گیرد .

وی در ادامه و در پاسخ به پرسش قدس، تلفات انرژی در بخش فنی و غیر فنی را به ترتیب 5 و 11 درصد دانست و گفت: بیشترین تلفات انرژی را در بخش خانگی داریم که رقم آن به 30 درصد هم می‌رسد .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    عوض پشت میز نشستن وامروز وفردا کردن درساخت وساز راهکار مناسب با اب وهوای اون منطقه ارائه بدین اینقدر مردم رو مقصر ندونید .