قدس آنلاین / بهروز فرهمند : با آن لباس نظامی خاکی و چفیه ای که همیشه بر دوش دارد و تاکید همیشگی اش بر این که او را سرلشکر بسیجی بخوانند. دیروز ماموریت سنگین برای "او" تمام شد، هرچند راه مقاومت برای مردانی مانند سیدحسن فیروزآبادی هرگز به پایان نمی رسد. سرلشکر بسیجی فیروزآبادی- چنان که دوست دارد نامیده شود- از سال ۱۳۶۸ تا دیروز- هشتم تیر ۹۵- عهده دار ریاست ستادکل نیروهای مسلح بود، بیست و هفت سال که دنباله دار و پیوسته بودنش، بیانگر کارنامه ای قابل قبول در این جایگاه مهم است.

سرلشکر بسیجی

 

 

زندگی نامه

سید حسن فیروزآبادی در سال ۱۳۳۰ در روستای مال آباد مشهد زاده شد.

در خانواده‌ای مذهبی و از پدر و مادری که اهل فیروز آباد میبد یزد بودند.

تحصیلات ابتدایی را در محلات و مدارس شرق مشهد گذراند و دبیرستان را در دبیرستان نصرت الملک ملکی که پس از پیروزی انقلاب شهید مصطفی خمینی نام گرفت، تحصیل کرد. از سال 1350 با  افکار امام خمینی (ره) آشنا شد و توفیق تقلید از مرجعیت فقهی ایشان را پیدا کرد و  سال 1350 وارد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد.از پیشینه انقلابی او می توان به دستگیری و زندانی شدن در پادگان مشهد به دست ساواک، شرکت در کلاس‌های درس  آیت الله خامنه‌ای در مسجد امام حسن (ع) مشهد و مبارزه سیاسی علیه رژیم پهلوی در دانشگاه مشهد اشاره کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز عهده دار مسوولیت های گوناگون شد. وی در بيش از 50 مأموريت جبهه‌هاي نبرد، حدود 300 روز را در جبهه‌هاي آذربايجان غربي، کردستان، کرمانشاه، ايلام، خوزستان و جزاير گذراند و به مدت 80 ماه مسووليت مستقيم پشتيباني از جبهه‌ها را بر عهده داشت. او همچنین عضویت در شورای عالی امنیت ملی از آغاز تاسیس تاکنون را دارد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز است.

بشار می‌ماند

سرلشکر بسیجی، در تمامی این سال ها موضعگیری های سیاسی داخلی و خارجی داشته است که – کم و بیش- خبرساز شده است. در 23 اردیبهشت ماه همین امسال، سرلشکر حسن فیروزآبادی با اشاره به پنج سال جنگ در سوریه گفت: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در قدرت باقی می‌ماند.

سخنان سرلشکر فیروزآبادی در حمایت از جریان مقاومت، یک بار دیگر هم خبرساز شد و این بار بازتاب منطقه ای پیدا کرد. فیروزآبادی گفت که آل سعود، قطر و ترکیه مسوول خون هایی هستند که در خاک سوریه ریخته می شود. به گزارش پایگاه النشره، درپی این سخنان، "رجب طیب اردوغان" برآشفت و گفت: این سخنان ناراحت کننده است، چون ترکیه از برنامه هسته ای ایران تا پایان دفاع کرد. فیروزآبادی در سخنانش همچنین گفت که مبادا ترکیه، عربستان و قطر قربانی تروریسم شوند و از این بابت ما به دوستانمان هشدار می دهیم.

جنجال پاتریوت ها

سخنان فیروزآبادی یک بار دیگر نیز بازتاب فرامرزی پیدا کرد. آن وقت که در پاییز 1391 به دانشگاه ملی دفاع رفت و در آن جا با اشاره بە جانمایی  موشک های پاتریوت آمریکا در ترکیه، این سامانه را تهدیدزا دانست و گفت: خردمندان و نخبگان اروپا و آمریکا و ترکیه باید زودتر از اینکه آتشی برافروخته شود، پاتریوت ها را از منطقه جمع کنند و ببرند. درپی این سخنان بود که رسانه‌های فارسی زبان غربی و نیز روزنامه‌های اسرائیلی، سخنان رییس ستادکل نیروهای مسلح ایران را در کانون توجه قرار دادند.  دویچه وله فارسی، این قسمت از سخنان سردار سرلشکر را برجسته کرد که گفته بود:غرب برای یک جنگ جهانی برنامه‌ریزی می‌کند و رادیو فردا، رویترز، صدای آمریکا، رادیو فرانسه فارسی و نیز رسانه های صهیونیستی یدیعوت آحارونت و آروتص شوع و جروزالم پست به این سخنان واکنش نشان دادند.

دیدگاه های داخلی

دیدگاه های سرلشکر بسیجی درباره تحولات داخلی، اگر بیش از مواضع خارجی او خبرساز نشده باشد، کمتر هم مورد توجه قرار نگرفته است. در واپسین روزهای آذرماه پارسال- 1394- بود که برخی فعالان سیاسی در ایران از گوشه و کنار، بحث رهبری شورایی را مطرح کردند. در همان روزها سرلشکر بسیجی نیز به این بحث واکنش نشان داد و در پیامی به ملت شریف ایران نوشت: امروز که شمشیر فتنه کُند شده است، حیله جدیدی به نام «شورا» به کار گرفته می‌شود. فیروزآبادی در بخش دیگری از پیامش  نوشت: مردم! به گوش باشید که کلید شکستن استحکام داخلی اقتدار ایران اسلامی، امروز واژه «شورا» است.

انتقادات از احمدی‌نژاد

در اواخر کار دولت دهم، فیروزآبادی به یکی از منتقدان جدی دولت احمدی‌نژاد تبدیل شد. او در ۲۴ فروردین ۱۳۹۲، اقدام تحویل پرچم و نماد ملی کشور از سوی احمدی‌نژاد به اسفندیار رحیم مشایی را در سمنان غیرقابل توجیه خواند. فیروزآبادی در سوم اردیبهشت ۱۳۹۲، سخنان احمدی‌نژاد در خوزستان را که اعلام کرده بود به او گفته‌اند: «اگر رویت را زیاد کنی، پدرت را در می‌آوریم.» به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: جو سازی مقام محترم رئیس جمهوری، آقای دکتر احمدی‌نژاد در سفر به استان خوزستان غیرقابل قبول و مایه تشویش اذهان عمومی است.

رنج نامه ای به محضر امام زمان (عج)

فتنه 88 که برخاست، فیروزآبادی به یک اقدام نمادین دست زد و رنج نامه ای به محضر آقاامام زمان(عج) منتشر کرد. در بخشی از نامه او آمده بود: ای صاحب و آقای ما !  شما شاهدی که نیروهای مسلح و بسیج هر 4 نامزد را از یاران انقلاب می‌دانستند و مانند مردم ایران و با تشخیص خود کم یا زیاد به آنها رای دادند. با این وجود ناظری که چه ناسزاها که نثار ما نکردند و چه فحاشی‌ها و تهمت‌ها که از آن بی نصیب نماندیم. امنیت مردم را خدشه دار کردند و چون به دفاع از مردم برخاستیم، به ما لقب ستمکاران دادند. ما را متجاوزان به حقوق مردم معرفی کردند. می‌خواستند ما در این میدان آزمایش همچون خودشان رو سیاه کنند، گویا نمی‌دانند اسلام و قرآن و اهل بیت و امام(ره) و قانون اساسی برقرار و تکلیف همه روشن است.

حمایت تمام قد از برجام

درپی امضای توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی، سرلشکر فیروزآبادی موضعی را در پیش گرفت که شاید برخی انتظار آن را نداشتند؛ دفاع تمام قد از تیم مذاکره کننده هسته ای. او در سخنانی گفت که نقش محمدجواد ظریف و همکاران صادقش را "جهادگونه" ارزیابی می کند. وی همچنین گفت که از روزهای اول اعلام کرده‌است، جزو افرادی بوده‌ که این مذاکرات را یک فرصت می‌دانسته است.

چندی بعد، سرلشکر فیروزآبادی پا را فراتر گذاشت و از رسانه های منتقد دولت گلایه کرد و گفت: من خطی و سیاسی عرض نمی‌کنم، حتی رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند، خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند. باید روش شان را اصلاح کنند و الا ما با آنها برخورد می‌کنیم. سخنانی که فردایش، تیتر اول روزنامه های جریان اصلاحات شد و واکنش مثبت و قدردانی نوبخت- سخنگوی دولت- را هم برانگیخت. حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور هم در صفحه مجازی خود نوشت: «شاید سخنان ریاست ستاد مشترک تذکر نیست، فرمان است.»

دامنه حمایت رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از امضای توافق هسته ای به داخل مرزها محدود نشد و رسانه های بیگانه نیز به آن پرداختند. از جمله،

آسوشیتدپرس با تیتر "چرا حمایت سرلشکر فیروز آبادی از توافق هسته ای بسیار با اهمیت است؟" نوشت:  حمایت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از موافقتنامه هسته ای یک تایید مهم به شمار می رود که می تواند زمینه ساز حمایت اصولگرایان از موافقتنامه ای باشد که برخی ها با آن مخالفند.

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.