قدس انلاین به نقل از سدید منتشر می کند: متن پیش رو بخشی از جزوۀ « نیازهای روحانیت در جنگ اقتصادی » که درسگفتارى از آقای « دکتر عادل پیغامی » در باب وظیفه روحانیت در جنگ اقتصادی است؛ این درسگفتار حاصل جلسهایست که در زمستان ۱۳۹۲ برگزار شده است و به همت موسسه علمی فرهنگی سدید، پس از پیاده سازى و ویرایش در اختیار علاقهمندان قرار مى گیرد.
امروزه مشکل اصلی ما، فقرای جامعه نیستند، بلکه مترفین جامعه هستند؛ ما باید نگران اتراف باشیم که فتنه به پا میکند. یک بار میگوییم مردم کلاً سواد اقتصادی ندارند و به آنها سواد اقتصادی میدهیم، ولی اکنون یک جاهایی اوضاع خطرناکتر از اینها شده و آژیر قرمز به صدا درآمده است.
باید نگران این باشیم که نکند اسراف و تبذیر باعث فتنههایی شود که البته شدهاست. در همین آزادیهای بیقید، پولهایی چرخیده است و یک عده دستشان به پولهایی رسیده که اینها قطعاً فتنه ایجاد خواهد کرد؛ چون سنت الهی است. این نوع اسراف و تبذیر حتماً طغیان میآورد.
باید از این مسئله نگران باشیم که نکند در سنت الهی بیفتیم که امر خداوند بر فتنهگران باشد تا اینجا را تخریب کنند؛ زیرا خداوند در قرآن میفرماید: ما امرشان میکنیم که بروند و تخریب کنند.
این امر را باید به مردم بگوییم که امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا، بعد از همۀ حرفهایش، فرمودند: میدانید چرا حرف مرا نمیشنوید و عمامۀ پیغمبر را بر سرم نمیبینید؟ برایتان اسم میبرم که پسر فاطمهام و شما نمیشنوید؟ اول به خاطر روابط نامشروعتان است و دوم شکمهایتان است که با لقمۀ حرام پر شدهاست.
این دو میتواند خیلی تخریب کند و از هر بمب اتمی تخریبش بالاتر است. ما باید امروزه در روز عاشورا مردم را نسبت به این دو مشکل واکسینه کنیم. یک جاهایی باید مردم را مریض کرد. مردم یک جاهایی، بدحجابی، چشم ناپاکی برایشان آسان شده و نمیفهمند که این، چه قدرت تخریب بالایی دارد. مثل آدمی است که کامپیوتر را نمیشناسد و با ویروسها راحت میچرخد و نمیفهمد که ویروس یکدفعه کل سیستم و اطلاعاتش را میسوزاند. حواسش نیست تمام داشتههای اسلامش یکدفعه میپرد.
بعضی میگویند: در طول سالهای انقلاب، به نظر میرسد ما مقداری تند رفتیم. مدتی باید با سیاستبازی با آمریکا کوتاه میآمدیم و یک مقدار که قوی شدیم، به دهان آمریکا میزدیم. چرا علی علیهالسلام کمی با معاویه کوتاه نیامد که زمانی که قوی شد، بزند به دهان معاویه؟ یک جاهایی بعضی از مردم میخواهند یزید را بپذیرند. میگویند ای حسین، بنشین سر جایت و بگذار یزید هم فعلاً باشد و یک بیعت صوری بکن.
همانگونه که شهید مطهری میگفت که اگر تمام قصههای عاشورا را بگویی و به مسئلۀ امروز جامعه وصلش نکنی و برای حل مسئلۀ امروز، آن را فرمول نکنی، پشیزی ارزش ندارد. اصلاً عاشورا برای این است که در تاریخ، مسئلههای ما را حل کنند و به ما فرمولهای طلایی بدهند که امروز راه خود را بشناسیم، وگرنه اگر قرار بود فقط یک جریان عاطفی و یک درام بزرگ تاریخی باشد، به چه درد میخورد؟ جریان عاشورا برای تمام آدمهای حق الگوست.
اگر در جنگ نظامی، سه ماه طول کشید تا سازمانی پیدا شود و واحد اطلاعاتی و عملیاتی معنا پیدا کند و فرماندهان دور هم جمع شوند و قرارگاه راه بیندازند، در جنگهای سایبری و اقتصادی قضیه پیچیدهتر است و شاید سی سال طول بکشد. در حالیکه خیلیها اصلاً قائل نیستند که جنگی هست. جنگ نرم اسمش روی خودش است؛ آرام آرام عقاید ما را از بین میبرد و رفتارهای ما را تحت تأثیر قرار میدهد.
**********
دیگر مطالب از این جزوه
خلاصه اثر | وظایف روحانیت در جنگ اقتصادی چیست؟
یادداشت | شاکلۀ فکری و رفتار اقتصادی
گزیده صوت | کودکی، نقطه عطف عقاید اقتصادی
گزیده صوت | افزایش سواد اقتصادی ، وظیفۀ ما در مقابل جنگ اقتصادی دشمن
نظر شما