حضرت با هزار کشتی از شهر قاطع به سوی شهر قدس شریف رهسپار می شود و ا زعکا، صور، غزه و عسقلان وارد سرزمین فلسطین می شود، سپس در قدس شریف فرود می آید و همان جا اقامت می گزیند تا زمانی که دجال ظاهر شود.

امام مهدی علیه السلام چه زمانی در قدس شریف اقامت می گزیند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، درباره عملیات نظامی حضرت مهدی علیه السلام و گشودن شهرها و کشورها روایات بر دو گونه است؛ بعضی روایات سخن از گشودن شرق و غرب، جنوب و قبله و سرانجام همه جهان به میان آورده است و برخی روایات دیگر به گشودن سرزمین های معینی از جهان اشاره دارد.

جای شک و تردید نیست که حضرت مهدی (عج) همه جهان را تحت سیطره و حکومت خود درمی آورد؛ ولی این که چرا از بعضی شهرها نام برده شده است شاید به لحاظ اهمیتی باشد که آن شهرها در آن روزگار پیدا خواهند کرد.

این اهمیت برای این است که آنها از قدرت های آن روزگار به حساب می آیند و یا آن سرزمین ها، منطقه پهناوری هستند که بخش بزرگی از جمعیت را در خود جای داده اند و یا این که قبله آمال پیروان آن آیین تسلیم می شوند یا به سبب اهمیت نظامی و استراتژیکی آن است؛ به طوری که با سقوط آن، عملیات دشمن مختل شده و زمینه برای تهاجم نیروهای حضرت فراهم می گردد.

برگزیدن شهر مکه به عنوان نقطه ی آغاز قیام، سپس برگزیدن عراق و کوفه به عنوان مرکزیت سیاسی – نظامی حکومت و حرکت به سوی شام و گشودن بیت المقدس، شاید تاییدی بر این سخن باشد. زیرا امروزه اهمیت سیاسی، مذهبی و نظامی این سه سرزمین بر کسی پوشیده نیست.

دسته اول روایات درباره تسلط حضرت حجت(عج) بر سراسر جهان است که برخی عبارتند: حضرت رضا علیه السلام از پدرانش نقل می کند که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله فرمودند: «وقتی مرا به معراج بردند ...عرض کردم: پروردگارا آیا اینان (امامان) پس از من جانشینان من خواهند بود؟ ندا آمد: ای محمد! آری اینان دوستان و برگزیدگان و حجت های من پس از تو بر بندگانم می باشند و جانشینان و بهترین بندگانم پس از تو خواهند بود به عزت و جلالم سوگند، دین و آیینم را به وسیله آنان به افراد بشر می رسانم و کلمه الله را به وسیله آنان برتری می بخشم و به وسیله آخرین آنان، زمین را از وجود سرکشان و گنهکاران پاک می کنم و فرمانروایی شرق و غرب را به او می دهم.»

امام باقر علیه السلام نیز در تفسیر آیه « الذین مکناهم فی الارض اقاموا الصلوة و آتوا الزکوة » فرمودند: «این آیه مربوط به آل محمد صل الله علیه و آله و آخرین امامان است خداوند شرق و غرب زمین را در اختیار و نفوذ حضرت مهدی علیه السلام و یارانش قرار می دهد.» و از این روایات فراوان است.

دسته دیگری از روایات به گشودن شهرهای مخصوصی اشاره دارد که به چند روایت دراین زمینه بسنده می کنیم؛

امیرالمومنین امام علی علیه السلام درباره حرکت حضرت مهدی علیه السلام به سوی شام می فرمایند: «به دستور حضرت مهدی علیه السلام امکانات حمل و نقل لشکریان فراهم می شود؛ پس از این فرمان، چهارصد کشتی ساخته می شود و در کنار ساحل عکا پهلو می گیرند. از سویی، کشور روم با صد صلیب- که همراه هر صلیب ده هزار نفر نیرو است- بیرون می آیند و با (سلاح) خود طرسوس را می گشایند و ....»

امام باقر علیه السلام می فرمایند: «حضرت قائم علیه السلام سه پرچم را برای (عملیات) در سه نقطه آماده می سازد، پرچمی را به قسطنطنیه گسیل می دارد و خداوند آن جا را برای او می گشاید، پرچم دیگری برای چین می فرستد و آن جا نیز برای حضرت (عج) گشوده می گردد و پرچم سوم را برای کوه های دیلم می فرستند و آن جا به تصرف نیروهایش در آید.»

حضرت علی علیه السلام همچنین می فرمایند: «حضرت(عج) با هزار کشتی از شهر قاطع به سوی شهر قدس شریف رهسپار می شود و از عکا، صور، غزه و عسقلان وارد سرزمین فلسطین می شود، اموال و غنیمت ها را بیرون می آورد سپس وارد قدس شریف شده و در آن جا فرود می آید و همان جا اقامت می گزیند تا زمانی که دجال ظاهر شود.»

و نیز حذیفه می گوید: پیامبر صل الله علیه وآله فرمودند: «طاهر فرزند اسماء با بنی اسراییل جنگید و آنان را به اسارت گرفت و بیت المقدس را به آتش کشید و ... به طور حتم ، مهدی علیه السلام آنها را از آن شهر بیرون برده و به بیت المقدس باز می گرداند. »

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.